Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-5 VS Nikon D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K-5 VS Nikon D7000

Hoe zit het eigenlijk met gebruik van oudere objectieven?

Ik vind bv een 50mm 1.4 aan 100 euro
    Is dat ook crop van 1,5?
    Lijkt mij dan wel interessant voor portret?

Dankzij live view gemakkelijk manueel scherp te stellen?
    Ik kan mij voorstellen dat het met het mat glas minder gemakkelijk gaat?
    Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
      welke lenzen gebruiken jullie eigenlijk?
      Ik gebruik nog steeds de lenzen die ik destijds bij de K-10D aangekocht heb: van Falcon 8 mm tot de Bigma.

Falcon 8 mm. : bekend lensje, heeft op Pentax automatisch diafragma, instelbaar via wieltje op de body.

Pentax DA 12-24 : uitstekende scherpte, een van mijn meest gebruikte lenzen. Er zou een 12-36 op stapel staan bij Pentax.

Pentax DA 18-55 : de eerste versie van de kitlens, voldoet nog steeds, en op f:8 tot f:13 zelfs vlijmscherp.

Tamron 28-75 2.8 : uitstekend in combinatie met de DA 12-24. De af is op de K-5 heel snel.

Pentax DA 35 2.8 Ltd. Macro : vlijmscherp, een prachtlensje dat ik eigenlijk veel te weinig gebruik.

Pentax A-50 1.7 : manueel focuslensje aangekocht in 1973, maar moet niet onderdoen voor de beste en duurste nieuwe 50 mm's. Werkt prima in de Av-stand en ook te gebruiken met de Catch in Focus...

Pentax DA 50-200 : compacte telezoom, oudste versie, geeft prima resultaten met de Raynox 500 macro voorzetlens.

Sigma 50-500 : (oude versie zonder stabilisatie) is mijn meest gebruikte lens. BIF geen enkel probleem met de K-5 (hier gebruik ik nu de nieuwe stand met de 5 scherpstelpunten). Stelt ook nog scherp met de Kenko 1.5 ertussen.

Pentax FA* 200 2.8 : zelfde lens als de nieuwe DA* 200, maar met AF-MF schakelaar op de lens. Zeer geschikt voor catch in focus, in combinatie met draadontspanner, zodat de vogeltjes zelf hun foto maken zodra ze in focus zijn...

Eigenlijk kan ik stellen dat van de K-10D via de K-20D naar de K-5 mijn lenzen er alleen maar beter op geworden zijn.

Verder kan ik mijn M-42 Auto Takumars, M-42 Super Takumars en M-42 SMC Takumars blijven gebruiken (al doe ik het eerlijk gezegd zelden).

Ergonomisch is de K-5 een uitstekend toestel, zelfs de ontgrendelknop om van objectief te wisselen staat aan de goede kant

Een zeer sterk punt is dat de schaduwen enorm veel detail bevatten en dat deze kunnen opgetrokken worden zonder storende ruis.

De toestellen die last hadden van vlekken op de sensor (eigenlijk de binnenkant van de AA-filter) worden gratis omgeruild voor een nieuw toestel. Alle toestellen die nu uitgeleverd worden zijn hebben geen last meer van het probleem.

Al met al is de k-5 een uitstekend toestel dat op geen enkel vlak moet onderdoen voor de grote merken, en er op vlak van ergonomie en compactheid zelfs ver bovenuit steekt.
      Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Hoe zit het eigenlijk met gebruik van oudere objectieven?

Ik vind bv een 50mm 1.4 aan 100 euro
        Is dat ook crop van 1,5?
        Lijkt mij dan wel interessant voor portret?

Dankzij live view gemakkelijk manueel scherp te stellen?
        Ik kan mij voorstellen dat het met het mat glas minder gemakkelijk gaat?
        Best zijn de A, F, FA en DA lenzen (laatste hebben de meeste mogelijkheden)
        Voor oudere lenzen dient men in de menu "gebruik van diafragmaring toegestaan" eenmalig in te stellen.

De cropfactor is idd. 1.5

Scherpstelling kan manueel (bevestiging door symbool in de zoeker en piepsignaal).
        Kan ook door catch in focus: vooraf ongeveer scherpstellen, ontspanknop indrukken en naar het onderwerp toebewegen. Foto wordt pas gemaakt wanneer het onderwerp op het geselecteerde scherpstelpunt in focus is.
        In LV kan het uiteraard ook, en de scherpsteltijd in LV is ook bijzonder kort.
        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Thanks

Is toch beetje de wereld van pentax verkennen
          Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            P.S.
            Voor video koop ik liever een video-camera.
            Het lijkt me iets dat de levensduur van mijn DSLR enorm gaat bekorten (sluiter ! )
            Waarom, die gaat niet vaker klikken als bij een foto, dus die zou ik ook niet meer maken. Kortom een besparing van ruim €1200....
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
              + het tegendraadse inzicht en gebruiksgemak.
              Waarin is Pentax tegendraadser als Nikon of Canon? Want logischer wijs zijn die net zo tegendraads als Pentax........
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ging de pentax vandaag normaal ophalen, maar in de winkel nog eens vergeleken met de D7000 en het is toch de D7000 geworden (met de 35mm 1.8)

voor mij persoonlijk voelt de D7000 beter aan, maar was verdorie een heel moeilijke keuze
                Fuji XPRO1

Comment

[Mod-LesC]Enkele persoonlijke en niet-relevante posts geschrapt.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik denk dat de keuze in objectieven, flitsers, allerlei accessoires....... bij de Nikons en de Canons toch nog wel iets groter is dan bij Pentax. Dus is voor mij de keuze snel gemaakt.

Comment

En dat geldt zowel voor nieuwe apparatuur als voor de tweedehandse markt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ging de pentax vandaag normaal ophalen, maar in de winkel nog eens vergeleken met de D7000 en het is toch de D7000 geworden (met de 35mm 1.8)

voor mij persoonlijk voelt de D7000 beter aan, maar was verdorie een heel moeilijke keuze
                        proficiat met je aankoop . is een prachttoestel, je gaat het je niet beklagen .
                        2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

Working...
                        X