Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d markII of 1d markIII???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 5d markII of 1d markIII???

Een moeilijke keuze vrees ik, de 1dIII is een super camera, maar de 5dII is ook gigantisch goed ... maar eigenlijk zijn ze ook weer totaal verschillend.

Ik heb geen 1dIII maar wel de IV versie, ik ga er van uit dat buiten het aantal pixels en de fps er in ergonomie weinig verschil is ... de 1d ligt beter in de hand dan mijn 5dII (met battery pack), maar toch gebruik ik de 5dII meestal als 'het stilstaat'.

Dit vraagt waarschijnlijk een beetje extra uitleg : zoals je waarschijnlijk wel weet fotografeer ik meestal auto's, nu als ik een shoot doe of naar een event ga (indoor of outdoor maakt niet uit) zal ik altijd de 5dII met 24-105 als eerste keuze meenemen ... met de 1dIV met 70-200 2.8 IS als extra body (zeker voor outdoor events, maar ook voor de details tijdens een shoot)

Als ik dan de beelden thuis bekijk kan je de 5dII shots er één voor één tussenuit halen, ik kan het niet echt goed uitleggen, maar de 5dII shots zijn net iets 'beter' (totaal subjectief dus hé) OOC, direct uit de camera in RAW ... eenmaal door post processing kan je echt niet meer zeggen of het beeld nu uit de 1d of uit de 5d komt, dus daar moet je je zeker geen zorgen over maken.

Nu langs het circuit met F1 of GT1 wagens zal ik toch altijd de 1d gebruiken omdat de AF natuurlijk nog een stuk beter is, wat niet wegneemt dat ik al schitterende panning shtos met de 5dII gemaakt heb hoor, maar als de wagens zo snel bewegen voel ik mij zekerder met de 1d in de hand ... en de 1.3 crop geeft je de indruk iets meer bereik te hebben met je lenzen.

Hou er wel rekening mee dat je 17-55 2.8 IS een EF-S lens is en niet meer op de 1d of de 5d werkt, ik heb ze zelf ook gehad en moeten verkopen dus ...

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

@ Lambocars

thx voor jouw toelichting

ik denk dat mijn toepassingen eerder statisch zijn, 4x4 zit wel beweging in, maar geen grote snelheden, tijd genoeg om te focussen, dus zal ook niet echt gebruik moeten maken van die geweldige AF van de 1dIII

het ideale zou zijn dat ik de 50d als 2de body kon houden met de 17-55 f2.8, maar ja... budget

vraagje ivm met de 5dII, welke cf-kaart is het minimum dat je voor deze camera nodig hebt? bestanden zijn nog wat groter dan bij de 50d...

groeten, Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
        vraagje ivm met de 5dII, welke cf-kaart is het minimum dat je voor deze camera nodig hebt? bestanden zijn nog wat groter dan bij de 50d...

groeten, Marc
        Hoi Marc,

ik had al 8gb Extreme kaartjes in mijn 40D's, voor de 5dII heb ik toch maar een 16gb Extreme gekocht, kwestie van niet te veel kaartjes te moeten meenemen.

Er zijn voor en nadelen aan meerdere, kleinere kaartjes te gebruiken, maar op zo'n 16gb gaan toch enkele honderden beelden, meestal voldoende voor een hele dag foto's nemen tijdens een event.

Ik had al de 40D, en die heb ik een tijdje naast de 5dII gebruikt ... inderdaad een mooie combinatie, maar na lang sparen en een mooie aanbieding te krijgen heb ik de 40D door een 1dIV vervangen ... deels om meer pixels te hebben (wil toch wel grote posters afdrukken soms) en deels om nu eens echt zelf te ervaren waarom iedereen zo tevreden is over een 1d ... nu weet ik waarom, been there, done that

Vind de 5dII/24-105 en 1dIV/70-200 een perfecte combinatie ... eigenlijk véél te duur, maar als je de resultaten ziet vergeet je de prijs ... eventjes

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

De 5d lijkt me de beste optie. Je zal wel een nieuwe standaardzoom nodig hebben wegens FF. Spijtig van die 17-55, een superobjectief.

Is de 7D geen optie?

Comment

@ Moa:

heb ook al naar de 7d aan het kijken geweest,

voordeel: kan mijn 17-55 houden
            verbeterde AF tov 50d
            budget

maar is de 7d op het gebied van hoge iso ook zoveel beter dan de 50d?

Iemand die toevallig van 50d naar 7d is gegaan en ook geregeld een concertje doet?

groeten, Marc

Comment

De hoge iso van een 7D is duidelijk beter dan die van de 50D, met een 7D kan je zonder problemen concertfoto's maken als je lichtsterke lenzen gebruikt.

Als er echt heel weinig licht is, dan zal de 5D MKII het op de hoge iso wel beter doen dan de 7D. De beeldkwaliteit is dus beter in vrij donkere omstandigheden.

Maar als het op de AF aankomt bij weinig licht, dan wint de 7D van de 5D omdat de 7D 19 cross-type sensors heeft in plaats van alleen maar het centrale AF punt bij de 5D MKII.
              Als ik de 5D MKII gebruik bij concertfotografie, dan merk ik duidelijk dat die met het centrale AF-punt soms nog probleemloos kan focussen, terwijl dat met de andere AF-punten niet meer lukt.

Bij de 1D MKIII is scherpstellen bij weinig licht over het algemeen ook geen probleem, eender welke scherpstelsensor die je zelf kan selecteren is gevoelig genoeg.
              Bij die camera kan je ook de spotmeting linken aan het geselecteerde AF-punt, en dat kan ook heel handig zijn bij concertfotografie.
              De AF-punten van de 1D MKIII staan in verhouding ook verder naar de rand, en dat vind ik bij concertfotografie ook heel handig. Ik kadreer liefst meteen juist omdat ik niet graag stukken van een foto snij...

Je ziet, elke camera heeft bij Canon specifieke sterke punten, maar ze steken die niet graag allemaal tegelijk in één camera (tenzij je geld genoeg hebt voor een 1Ds MKIII, maar daar staan de AF-punten weer dichter bij het center).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

@black bandit

dus ook de 7d, zou volgens jou in aanmerking komen, af en toe een concert, en ook wat autosport?

keuze wordt er niet gemakkelijker op...

groeten, Marc

Comment

@black bandit

dus ook de 7d, zou volgens jou in aanmerking komen, af en toe een concert, en ook wat autosport?
                  Daarvoor is een 7D een heel goede keuze, voor autosport heb je meestal wat meer tele nodig, en dan komt de 1,6x cropfactor ook van pas.

Als ik dat soort foto's vroeger kon maken met een 20D (dat ging zelfs met de 300D, maar die viel wel tegen op iso 800), dan zal dat met een 7D alleen maar beter moeten lukken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

ondertussen de 50d verkocht, en ook de 17-55 f2.8...

en maandag wordt de 5dII gekocht met batterijgrip + 24-70f2.8 (alles 2dehands):

groeten, Marc

Comment

ondertussen de 50d verkocht, en ook de 17-55 f2.8...

en maandag wordt de 5dII gekocht met batterijgrip + 24-70f2.8 (alles 2dehands):

groeten, Marc
                      Heb je al resultaten van hoe hij het doet op vlak van concerten.

Ik werk op dit moment nog met de volgende setup

40D
                      17-50 tamron 2.8

Maar omdat ik echt al heel wat concerten begin te doen (ook internationale groepen) wil ik toch wel overstappen naar een toestel die in hogere iso's kan werken, maar liefst toch ook met een degelijke AF.

Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
                      EMBLEMATA.BE
                      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Bij de 1D zou ik dan nog het voordeel hebben van 1.3crop, komt goed van pas op challenges/4x4-wedstrijden...
                        Wat is dat voordel? Je houdt bij een 5DII meer pixels over als je cropped naar een 1,3 formaat.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                        X