Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleinste diafragma Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kleinste diafragma Nikon D90

Kent een analoge camera wel het idee van een "crop"? Ik dacht dat een SLR standaard 35mm was?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Kent een analoge camera wel het idee van een "crop"? Ik dacht dat een SLR standaard 35mm was?
      Er zijn vanaf 1996 analoge APS reflexen op de markt geweest van onder anderen Fuji, Minolta, Nikon, Canon en anderen.
      En Pentax had in 1978 een Auto110 reflex met filmformaat 13X17.

Comment

Een pentax67 is een slr maar gebruikt zeker geen 35mm film.

Nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Dank om dit even toe te lichten. Het lijkt wel alsof het wel eer uitzonderingen zijn (die de regel bevestigen?), niet?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dank om dit even toe te lichten. Het lijkt wel alsof het wel eer uitzonderingen zijn (die de regel bevestigen?), niet?
            Het zijn inderdaad eerder uitzonderingen, maar juist is juist hé...
            Mijne Mamiya 6x4,5 is trouwens ook een SLR, die was ik nog vergeten .

Comment

Wat dacht je van een Pentax 4x6, Hasselblad, Bronica enz, allemaal geen 35mm.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                ik bedoel als je die lenzen gebruikt op annalogecamera,s en je steld in met de diafragma ring , dan kan je diafragma toch niet veranderen
                Het gaatje verandert niet, maar het effectieve diafragma wel. De genoemde Tamron 28-300 is een 'analoge' lens.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Wat dacht je van een Pentax 4x6, Hasselblad, Bronica enz, allemaal geen 35mm.
                  De Pentax is 6x4,5

Comment

Wat denk je daar nu zelf van?

Volgens mij zijn alle lenzen analoog.
                    volgens mijn zijn de DX lenzen dat niet, want ze zullen niet goed werken op een analoge camera , of is dat alleen maar van toepassing op digitaal ff, ik dacht dat je met zo een lens op een analoge camera ook slechte hoeken hebt
                    Last edited by koen1950; 5 december 2010, 14:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      volgens mijn zijn de DX lenzen dat niet, want ze zullen niet goed werken op een analoge camera , of is dat alleen maar van toepassing op digitaal ff, ik dacht dat je met zo een lens op een analoge camera ook slechte hoeken hebt
                      DX is lens ookk analoog, maar werkt alleen goed op een digitale 'crop'-camera. De digitale camera is gewoon analoog tot aan de A/D-converter, dus na de sensor. Zolang er geen digitaal licht is zullen de lenzen ook wel analoog blijven.

Comment

Het gaatje verandert niet, maar het effectieve diafragma wel. De genoemde Tamron 28-300 is een 'analoge' lens.
                        Klopt, sterker nog, het effectieve gat verandert blijkbaar juist wel bij sommige lenzen met 'vast' (relatief) diafragma, ik heb gemerkt dat zowel mijn Tokina 12-24 f4 als Tamron 28-75 f2.8 hun diafragma mechanisch (dit gebeurt ook wanneer de lens niet op de camera staat) beginnen te sluiten wanneer je verder uitzoomt, bij de Tokina zie je het niet zo sterk (dit is om te beginnen al een mini gaatje natuurlijk), maar bij de Tamron heb ik het idee dat dit wel eens een volledige stop zou kunnen zijn, en het dus eigenlijk een 28-75 f2-2.8 zou kunnen zijn, maar wellicht met veel te slechte kwaliteit op 28mm f2.
                        Ook bij een oude manuele Revuenon-zoom 35-105 f3.8 zie je dit een heel klein beetje, bij mijn telezooms met vast diafragma heb ik dit effect nog niet gezien, wellicht wordt dit gecompenseerd doordat het diafragma verder mee verplaatst in de lens tijdens het zoomen.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ik heb eens een proef gedaan met een oude nikkor 35-105mm 3.5/4.5 D
                          en heb twee foto genomen, de ene op 35mm en de andere op135mm op M , op dezelfde lichtmeting en die bleef gelijk , uit de hand genomen op f22 en 1/4 op 135mm kan je zien dat ie niet echt scherp is ,
                          de lichtmeeting is wel het zelfde gebleven, daar ging het om

http://img574.imageshack.us/img574/7894/dsc8334.jpg 35mm
                          http://img63.imageshack.us/img63/3946/dsc8335.jpg 135mm
                          Last edited by koen1950; 6 december 2010, 17:44.

Comment

Working...
                          X