Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfoto's, hét materiaal....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Natuurfoto's, hét materiaal....

Ik zou mij graag toe spitsen op het nemen van foto's in de natuur. Nl. vogels, macro.... Wat moet ik dan voorzien om dit tot een goed einde te brengen? Natuurlijk goede lenzen maar wat nog...(externe flits)?
    Voor de macro's had ik is mijn oog gevallen op de 180 f3.5 van Sigma.Heeft er iemand voorbeelden van foto's die genomen zijn met die Sigma? Maar voor die telefoto's weet ik het nog niet. Een 400mm of een 300mm?

Tommie welk materiaal heb jij?

voor vogels geldt zowat, hoe meer hoe beter.
    een 400mm voldoet, maar komt soms nog tekort.
    voor absolute scherpte, moet je prime gaan, maar een 400mm f4 bv kost stukken van mensen.
    een 300mm f2.8 met een 1.4x presteerd ook enorm goed maar kost je weer bakken geld.
    zoom-lenzen dan :
    100-400mm f4.5-5.6 van canon,presteerd goed en de IS doet wonderen
    50-500mm f4-6.3 is praktisch even scherp maar is niet echt lichterk en je hebt geen IS waardoor je wel eens in de problemen kunt komen, tenzij je een arm(statief van vlees en bloed) als die van jaja hebt

voor macro, zou eerder een 100mm lens nemen, laat je niet bedriegen door die 180mm, je kan zogezegd verder van je onderwerp blijven, maar men vergeet er wel bij te zeggen dat die afstand tussen beeldsensor en onderwerp is, en aangezien zo'n 180mm macrolens al gouw een stuk langer is dan de 100mm, kan je met het voorste deel van de lens niet zoveel dicvhter komen bij je onderwerp dan met een 100mm lens.
    Ook moet je met een 180mm lens kortere sluitertijden gebruiken.

flits is zeer handig voor macrofotografie, meer licht geeft je de kans grotere f-etallen te gebruiken en zo dus mer scherptediepte te verkrijgen wat anders wel een probleem is bij macro's.

visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Ga eens kijken op de volgende site: http://www.natuurfotografie.be/
      Daar vindt je veel informatie over natuurfotogratie en zelfs een volledige cursus.

Comment

Heeft er iemand ooit gewerkt met de Sigma AF 5.6 400mm APO hsm? Deze pas toch op de Canon 10D hé? Volgens mij een goede tele voor een goed budget...??
        Waar kan ik die vinden? (niet bij AC-foto en ook niet bij Topfoto..)

Nicolas heeft er zo een... was is jouw ervaring?

Comment

Originally posted by The_End
          Ik zou mij graag toe spitsen op het nemen van foto's in de natuur. Nl. vogels, macro.... Wat moet ik dan voorzien om dit tot een goed einde te brengen? Natuurlijk goede lenzen maar wat nog...(externe flits)?
          Voor de macro's had ik is mijn oog gevallen op de 180 f3.5 van Sigma.Heeft er iemand voorbeelden van foto's die genomen zijn met die Sigma? Maar voor die telefoto's weet ik het nog niet. Een 400mm of een 300mm?

Tommie welk materiaal heb jij?
          Een 10 D, een lens en een flitserke , ik heb wel met veel materiaal gewerkt. Zo heb ik foto's genomen met de volgende Canon lenzen: 24-80 f2.8L, 70-200 f2.8L, 100-400mm f4.5-5.6L, 180mm f3.5, 300mm f2.8 en natuurlijk ook met de 28-135mm, deze laatste is toch een zeer goede lens prijs-kwaliteit.
          Als ik moet kiezen voor natuur en sport dan is het ongetwijfeld de 300mm f2.8, het beste waar ik ooit mee gewerkt hebt, vooral het beeld en de kleuren zijn super maar daar hangt een duur prijskaartje aan vast ongeveer 5000 euro in Duitsland. Zaterdag nog eens de lotto invullen . De 180mm is ook een heel goede lens, niet alleen voor macro maar ook een zeer goede portret lens, je krijgt er prachtige dof mee. En je hebt toch meer macro dan met bvb de 100mm maar zonder statief is het niet echt gemakkelijk ofwel moet je een vaste hand hebben. Natuurlijk zijn de sigma lenzen ook zeer goed, ik heb nog niet de kans gekregen om met een sigma te schieten, ik heb ooit eens 3 foto's genomen met de 50-500mm van Jaja (Japanse tuin), leek me toch een snelle lens maar ik kan er niet echt over oordelen. Maar de beelden die ik hier zie op BD met de sigma lenzen zijn toch van goede kwaliteit. Als je voor prijs kwaliteit een goede lens wil?, koop dan de Canon 100-400mm f4.5-5.6 of de sigma 50-500.
          Beelden van de Canon lenzen vind je op mijn site, bij de meeste albums staat er met welke lens ik gebruikt hebt.
          Mvg Patrick Billen, alias Tommie
          www.wondermooi.be
          www.patrickbillen.be

Comment

Heeft er iemand ooit gewerkt met de Sigma AF 5.6 400mm APO hsm?
            nicolas brusselaars heeft die of toch gehad en heeft er zeer mooie resultaten mee gehad,
            hier een link naar een gallery van hem http://users.skynet.be/fa358153/Gallery.htm
            weet wel niet welke foto's juist er getrokken zijn met die 400mm, moet hem anders maar eens mailen (is wel franstalig maar spreekt nederlands en engels)
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Vergeet ook niet je materiaal te beschermen tegen de elementen.

Kies voor een goeie rugzak, en eventueel een toploader zodat je hem niet moet neerleggen op de natte grond. Ik heb een Lowepro Trim Trekker, maar er zijn er nog andere en waarschijnlijk ook betere (want de mijne is niet van de AW serie...)

Ook interessant is een lenscoat; een plastic jasje met een glas vooraan, die je camera en lens beschermt tegen waterspatten. Zie eens op www.ewa-marine.com
              http://www.theafricabug.com

Comment

In enkele berichten werd er iets gezegd van een vaste hand, maar je kan natuurlijk ook altijd een statief gebruiken. Dat "accessoire" wordt in de natuurfotografie HEEL VEEL gebruikt.

Zoals voyager al schreef, is www.natuurfotografie.be een hele goeie site als je met natuurfotografie wil beginnen, of je er verder in wil verdiepen. Er staat zelfs een heuse natuurfotografie-cursus op, die je kan downloaden.
                "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

ik gebruik zelf al jaren een sigma 70-300 2.8-5.6 apo/macro. Ben er echt heel tevreden over en heb er al hele goede resultaten mee gehaald. Zo heb ik samen met een collega fotograaf een keer bij een boompieper gezeten en achter af hebben we de dias naast elkaar gelegd. Hij gebruikt een tokina 2.8 300mm met en nikon f4 (+5000euro), ik mijn nikon f601 en sigma (750 euro) en er was absoluut geen enkel verschil te ontdekken in de fotos. Ik heb vanaf volgende week hopelijk een aantal fotos online die met deze lens gemaakt zijn.
                  Verder ben ik het wel eens met wat hier boven staat ( en als je wat te besteden hebt...)
                  In principe is 300mm meer als voldoende voor vogels, als je de juiste techniek hanteert (dus geen 'snapshots')let wel op de kortst instelbare afstand, om bv een roodborstje leuk op de foto te krijgen moet hij toch niet verder dan 2 meter bij je vandaan zitten, dan is het wel fijn als je hem dan ook scherp krijgt!
                  oja zorg dat je manueel kunt scherpstellen!( bvk een lens met inwendige scherpstelling ivbm schrikken van vogels)

maar bedenk wel dat je met alleen mooie spullen er nog niet bent!
                  Ken je onderwerp, denk als je onderwerp, en zorg dat je onderwerp naar jou toekomt. Jij moet de omstandigheden controleren en niet aan het toeval overlaten!
                  Fotograferen; De kunst van het weglaten!

http://zeerob.fotopic.net

Comment

Working...
                  X