Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CP5700 shutter lag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CP5700 shutter lag

Hallo,

Ik ben van plan om een Nikon CP5700 te kopen, maar nu zie ik dat deze een shutter lag heeft van ongeveer een seconde. Kan er iemand me vertellen of dit merkbaar (lang) is, mij lijkt verschrikkelijk lang, en op die seconde kan er veel gebeuren als je een foto wil nemen. Een andere optie is gaan voor de Canon 300D, deze zijn shutter lag ligt rond de 0.260 sec. Maar hier heb je dan weer die lange levertermijn.... Help me aub...

Ik heb nu een IXUS 330.

Groeten KOEN
    www.pbase.com/koendehouwer
    www.pbase.com/tignes

In mijn vorige leven had ik ook een CP5700, Koen.
    De stutterlag heb ik zelden als een gebrek ondervonden, in veruit de meeste situaties zal je er zelfs niks van merken.
    Maar je zet wel een paar zaken op een hoop. De shutterlag van de CP5700 is prefocused (de ontspanknop half ingedrukt) 0.1 sec.
    De shutter release lag met autofocus (en lichtmeting,witbalans) is 0.8 sec.
    Verder moet je rekening houden met het verschil in focusafstand, als je scherpgesteld hebt op een onderwerp op 10cm van de lens, en je wil dan scherpstellen op iets dat 100 meter van jou afstaat, tja dan heb je die seconde wel nodig. In zeer slechte lichtomstandigheden soms nog wat meer.

Het is dus de kunst daar op in te spelen als het nodig is. Vooral bij actie-fotografie is het moeilijker. Wil je een motoracer fotograferen die snel door de bocht gaat, kan je er maar beter rekening mee houden en op voorhand scherpstellen door bv de ontspanknop half in te drukken met het toestel gericht op het wegdek, precies daar waar de racers hun bocht aansnijden. Dan is het kwestie van bij de volgende doortocht de ontspanknop verder in te drukken.

Dit soort vertraging zal je bij practisch iedere compact tegenkomen, de ene wat meer (zoals jou Ixus) dan de andere.

Alles hangt dus af van wat je wil fotograferen.
    Echte aktie? Ga dan voor de 300D. Maar dat is een heel ander én dubbel zo duur systeem.
    All-round, compact en prachtige macrofotografie? Ga voor de Nikon.

Up to you

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hombre,

Bedankt voor de info! Ik heb een besluit genomen, het resultaat zie je binnenkort wel!

Greetz KOEN
      www.pbase.com/tignes

Comment

Het is dus een CP5700 geworden, sinds 31/12/03 heb ik hem, nu nog lezen, oefenen,... op het eerste zicht ziet het er goed uit...

Greetz KOEN
        www.pbase.com/tignes

Comment

Veel plezier met je nieuwe cam en laat ons meegenieten...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Veel te traag voor actiefoto's hoor!!!
            Sorry, ik spreek uit ondervinding.

VV
            Bezoek het HULPDIENSTENFORUM VLAANDEREN http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be voor actiefoto's.

Comment

Originally posted by Vuurvechter
              Veel te traag voor actiefoto's hoor!!!
              Sorry, ik spreek uit ondervinding.

VV
              Beetje oefenen en dat zal nog meevallen,is geen 10d he
              Canon 7D + Canon 350d + 70-200/f4.0LUSM + 17-40/f4.0LUSM
              Nikon Coolpix 775 en cp 5700

Comment

Er zijn voldoende "achterdeurkes" om in de meeste gevallen die schutterlag te omzeilen: prefocussen etc. Jammergenoeg kun je niet alles opvangen (rondlopende kinderen e.d..), maar daar moet je mee leren leven
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Jammergenoeg kun je niet alles opvangen (rondlopende kinderen e.d..), maar daar moet je mee leren leven
                  Ja maar het is wel moeilijk.
                  De snelheid dat de CP5700 startklaar is, is al OK, van de rest kan ik alleen nog maar blijven dromen.
                  Het moet bliksemsnel kunnen gaan en liefst meerdere shots na elkaar.

VV
                  Bezoek het HULPDIENSTENFORUM VLAANDEREN http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be voor actiefoto's.

Comment

Dat is ook de reden waarom er DSLR's zijn hé .
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Dat is ook de reden waarom er DSLR's zijn hé
                      Wel, dat is voor mij nu chinees ze, wat wil DSLR zeggen?
                      Zijn dat enkel toestellen met verwisselbare lenzen, spiegelreflex of behelst DSLR nog meer?
                      Sorry,ik ben hierin echt nog een leek.

VV

Comment

een DSLR is een SLR (met verwisselbare lenzen), maar met een digitale (D) sensor erachter. Vandaar de term D-SLR...
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                        X