Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD van Eizo kopen? => Testen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Nog effe iets over dat testen.
    Je MOET altijd je TFT scherm in de winkel testen, ongeacht welk merk of garantie.
    Kijk het effe na, voordat je 't meeneemt en dan zit je jaren goed.
    Mijn eertse TFT is nu al drie jaar en nog geen enkele dead pixel.

    Trouwens alle testen en tijdschriften bevelen altijd aan dat je het scherm eerst test, maakt niet uit welk merk.
    Of dit nu een eizo Iiyama of Xenon is.

    Comment


    • #17
      Nog iets... Als je de keuze hebt tussen Iiyama en Eizo ???
      Wel, dan moet je maar de testen lezen en dan hoef je toch niet langer na te denken???
      Trouwens zet ze eens naast elkaar met dezelfde vga kaart??? en? juist ja, dacht ik al.

      Comment


      • #18
        heeft er iemand een tip hoe je dan best dat scherm test in een winkel? Moet je gewoon de pc ff aanzetten en naar defecte pxls zitten turen, draai je best een monitor test of maak je egale kleuren aan op je scherm...?

        tx

        Comment


        • #19
          Originally posted by mic

          ... Hij kent of weet er niets van... Zou beter een ander beroep kiezen dat meer bij hem past.
          Als je de klanten zo'n onzin verkoopt... Tja, twijfelachtige winkel moet ik zeggen... Ben je zeker dat je met de technieker gesproken hebt en niet met de poetsvrouw???
          Wat een intelligente taal, Mic.

          Ter uwer info:

          -De "technieker die er niets van weet" is allesbehalve een verkoper. Hij is zuivere technieker, die NIETS ANDERS doet dan heelder dag systemen assembleren en repareren. Hij weet dus alles af van hardware, en ziet dus ook duidelijk wat er defect terug komt, en wat de geboden kwaliteit is bij elk merk. En hij weet ook hoe de service na verkoop eraan toegaat bij al deze merken. Hij wist er ook voor zichzelf het beste uit te kiezen op al deze vlakken. Toevallig was dat wel een Iiyama.

          -Die "twijfelachtige winkel" is geen winkel, maar een groothandel in hardware, en er wordt enkel verkocht aan bedrijven. Zij hebben dus zelfs geen "verkopers" zoals je die in een winkel ziet. Al wat ze doen is producten aanbieden (via web), en soms eens iets in promotie zetten. De "koper" wikt en beschikt zelf, zonder dat die groothandel zich druk maakt over de gemaakte keuze.

          -Ik was er niet in de hoedanigheid van koper: Ik kwam er mijn bestelling ophalen. Mijn keuze was al lang ervoor gemaakt op basis van specificaties en prijs. De technieker had er dus totaal geen baat bij om mij te overtuigen om de voorkeur te geven aan een bepaald merk. Hij deed zijn verhaal spontaan, en nogmaals: zijn verhaal was puur gebaseerd op ervaring. En wat hij zei leek me interessante info om mede te delen aan potentiële TFT-kopers hier op BD.

          ...

          De testen lezen? Ik zie geen verschil tussen de 20" van Eizo (de 885) en de Iiyama. En ik heb ze nog nergens "side by side" gestest gezien. Niet in een boekske, niet op het web. Maar zowiezo zou ik de uitkomst toch met een grote korrel zout hebben genomen.

          Want is die test écht objectief (kan je daar zeker van zijn)? Ik WEET dat die technieker objectief was.

          En wordt er ook gelet op de dead-pixel-marges? Ik WEET dat Eizo's marge hoger ligt dan die van Iiyama (en intussen weet ik ook dat ze dit op hun webpage blijkbaar liever verzwijgen).

          De enige bedoeling van mijn post was dus om aan te tonen dat er "achter de schermen" tot andere conclusies wordt gekomen dan in onze "consumentenwereld". Dat lijkt mij uiterst nuttige info. En ik heb daar ook ineens bijverteld dat ik nu enkel het Eizo- en Iiyama-verhaal ken, en dat er evengoed intussen nog andere én betere merken kunnen zijn.

          Ik zou toch maar opletten met blind vertrouwen in één bepaald merk.

          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #20
            [QUOTE] Originally posted by Jochen
            Originally posted by mic
            Ik heb ergens anders ook al mijn ervaring met Eizo medegedeeld ook in dezelfde lijn van ervaring met de service en politiek betreffende Eizo, ook ik hou veel meer van de wijze van handelen van Iyama, ik ga niet zeggen dat er nog andere en misschien betere of slechtere merken zijn, maar als men mij naar een eerlijk antwoord vraagt dan geef ik dat ook, enige verbintenis met eender welk merk heb ik niet, dus zoals diene "Technieker" die volgens sommigen niet weet wat hij zegt treed ik hem echter volmondig bij Eizo is in mijn ogen veel minder dan Iyama. En dat is volledig mijn mening.
            Alle testen in tijdschriften ten spijt, die comp. tijdschriften houden zich te pas en te onpas met allerlei bezig, indertijd toen ik ze nog las ook met soundkaarten enz. een heel andere gegeven dat wel maar je moest eens weten wat voor onzin er toen allemaal werd op papier gezet, nooit of te nimmer geloof ik enig tijdschrift, bij een tijdschrift zit er meer achter dan wat je kan vermoeden, ooit in een ver verleden werd er door testaankoop (ja ook zij) TV toestellen getest het merk Siemens was veel beter dan Blauwpunkt, moet je weten dat ze buiten de naam volledig identiek waren, en ga zo maar door.

            Vraagt er iemand raad dan geef ik die als ik kan op een voor mij eerlijke wijze, ieder is vrij van te kopen wat hij wil, als je graag een digitaal toestel koopt bij Aldi ga ik je dat niet verbieden, ik ga het voor zijn prijs ook niet afbreken maar zal je wel verwittigen dat je er geen resultaten mag van verwachten zoals van duurdere toestellen.
            Koop je een 2 PK denk ervan wat je wil maar kom niet zagen dat je dacht dat het evengoed als een Porche zou zijn.

            Ieder zijn "meug" zou ik zeggen maar iemand gaan betittelen als "techniekerke van mijn botten" dat doe ik niet zonder verdere kennis van zaken.

            Comment


            • #21
              Hallo,

              Zowel Jochen als Mic posten hier hun ervaringen met de meest goede bedoelingen, daar twijfel ik niet aan.

              Wat wel een feit is, is dat Iiyama hun pixel policy duidelijk op hun site zetten.
              Deze van Eizo staat er misschien op, maar ik kan het toch niet zo direct vinden...
              En eigenlijk zou ik dit wel eens willen weten.

              Mijn SUBJECTIEVE voorkeur gaat uit naar Eizo, maar wellicht is dit ook ingegeven door design en marketing.

              Als ik hier bv. verkondig ( weet ik OOK van goede techniekers ) dat LEXUS bv. veel betrouwbaarder is dan MERCEDES, gaat men mij wellicht ook honend uitlachen.
              Mercedes heeft een bepaalde "naam" die mede door de marketing machine bepaald is. Niet ? Wat denk je bij...

              Duitse wagens: oersterk en degelijk ?

              Volvo: zeer veilig ?

              enz....

              Dit maar om te zeggen dat we reeds jarenlang gebrainwashed zijn....

              Enfin, waar waren we gebleven ? Ah ja, monitors !

              Ik heb reeds enkele keren een mail naar Eizo verzonden, maar die kwam steeds terug. Misschien een Skynet-probleem ?

              @ Serge: kan je het adres hier eens posten aub ? en heb je al een prijs van de L795 ?


              Tenslotte denk ik ( donc je suis ! ) dat de waarheid zowat in het midden ligt:


              - De monitoren van Eizo zijn misschien beter ?
              - De service van Iiyama is misshien beter ?
              - Iiyama neemt misschien sneller zijn TFT's terug ? ( aantal pixels dat defect moet zijn ligt hoger... )

              Maar anderzijds, maakt Iiyama ook medische monitoren en nog andere dingen....ze moeten in elk geval toch een zeer hoge know-how hebben...
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #22
                Tja.... ik wil natuurlijk niemand kwetsen of op z'n tenen trappen he?
                Als dat zo moest overkomen, excuses dan.
                Tja,....

                Wie ben ik????
                Als ik iets wil kopen (Zo heb ik drie jaar geleden mijn TFT gekocht)... wel dan kijk ik in boekjes, internet enz. Wat er zoal te koop is.
                Daarna ga ik zelf (ZELF) vergelijken.
                Dan blijven meestal een tiental merken over. Die allen goede waardes hebben zowel kwaliteit als duurzaamheid en garantie...
                Tien dus... Dan schrap ik er meestal een drie- , viertal wegens te duur en niet binnen mijn budget (Toen mocht mijn 18 inch TFT niet boven de 1500 euro komen)
                En dan ga ik testen lezen. Niet van CM , clicx en andere boekjes...
                Maar van PCWelt, Chip , Tom's hardware, Hardware store... enz vakbladen dus.
                En je zegt 't, soms verschillen die testen omdat die testers soms andere punten geven aan bv servicelijnen enz.
                Dan rafel ik die testen uit i.v.m beeldkwaliteit en andere belangrijke zaken.
                Dan blijven er nog een drietal over.
                Dan maak ikzelf een test Cd met testprogramma's waaronder films , foto's , Nokia tester, TFT burnin enz... op.
                Met deze Cd trek ik naar winkels waar ze die drie merken hebben.
                Ik vraag of ik hun schermpje eens mag testen op een PC waar een ATI kaart inzit. Sluit de TFT op de Digi uitgang aan.
                Reset het scherm (Anders kan je geen oordeel vellen...)
                Doe de test en geef ZELF punten ( met het meeste punten op beeldkwaliteit voor foto en video)
                Ga naar de volgende winkel, vraag weer hetzelfde...
                "Nee, meneer je mag zelf niet testen..." "Nou, daag dan"
                Als ik ze alle drie heb beoordeeld, blijft er één over.
                Dan zoek ik mensen die er zo'n een hebben en vraag hun of ze hun aankoop zouden overdoen, of ze tevreden zijn.
                Daarna zoek ik de voordeligste winkel uit (meestal Duitsland)
                En als ik het scherm heb... Moet het uit de doos en MOETEN ze het aanzetten.
                Dan speur ik het af met een 2.0 leesbril (geleend van m'n collega) op zoek naar dead en andere rare pixels.
                Als 't OK is betaal ik.
                OK Dan ben ik tevreden.
                Z'on onderzoek duurt ongeveer twee maanden (afhankelijk van m'n vrije dagen op 't werk)

                Ik ben misschien een moeilijke klant, ben misschien te kieskeurig, maar ik ben wel zeker dat ik het beste heb.
                Van merk of type trek ik me niets aan.. Of dat nu Sampoo of Eizo is.

                Zo doe ik dat met alle hardware die in mijn PC zit....
                Tuurlijk, meestal is dit wel het duurste... Maar ik heb nog nooit spijt van een aankoop gehad.
                En dan volgen thuis (of op m'n werk) nog verschillende dagen van testen met het ding.... Zo ben ik nu weer aan 't experimenteren met serial ATA schijven.. ik voer de snelheid op tot ze smelten... hihihihi


                Maar ja wie ben ik????
                Tja, wie ben ik eigenlijk???
                Ik ben informaticus van beroep en studie... en hobby en freak.
                Ik speel al met computers van 1973 .. jaja, negentiendrie en zeventig...
                Bestonden er toen al computers?... LOL idd
                Wie ben ik dan om te zeggen dat dienne technieker wat uit z'n nek lult. (sorry voor de uitspraak)
                Meestal zie je die techniekertjes pas van school komen en van die uitspraken doen waar m'n haar van gaat rechtstaan. (normaal ligt 't plat)

                Dus mensen als je een TFT koopt, ongeacht welk merk.. Test het in de winkel. En als ze niet willen... nou daag, dan koop je het toch ergens waar ze wel willen.
                en doe zeker één ding...
                Als je gelijk ik zeker bent van je merk. Luister nooit naar techniekers en verkopers... die hebben hun eigen gedacht.
                En jij hebt jou gedacht... Dan is dat toch meer waard dan dat van die technieker of verkoper?

                Ik weet 't ik ben een eigenwijs ventje.. zegt m'n vrouw ook altijd.

                Comment


                • #23
                  OOo, ja, vergeten...
                  Ik let dus niet op die dead pixels marge of aantal wat de fabrikanten opgeven wat hun TFT's mogen hebben.
                  Als ik een scherm koop ben ik er ZEKER van dat mijn scherm er GEEN heeft. (zie boven test)
                  Ieder TFT scherm kan een dead pixel bevatten of dat nu een Rolls of een Mercedes is... Maar de mijne die ikzelf betaal heeft er zeker geen.
                  Dus trek ik me in m'n testen en beoordelingen ook niets aan van wat die fabrikant opgeeft van hoeveel rode, blauwe of purpere...

                  Comment


                  • #24
                    LOL !
                    Mic, dat heb je weer ferm duidelijk gemaakt !

                    Wel, ik kan volledig akkoord gaan met je werkwijze.
                    Ik begin meestal ook met de specs van de producenten te vergelijken, daarna alle mogelijke reviews te lezen en desnoods uit te printen en daarna - omdat ik geen informaticus ben - val ik mensen die er WEL iets van weten ff lastig met enkele vraagjes ( ).

                    Het is niet zozeer van belang WAT je kent, maar WIE je kent.

                    En als laatste vergelijk ik in de winkel. Zoals je zegt: willen ze niet meewerken, hop naar een andere winkel !

                    Die dingen zijn IMHO veel te duur om ze blindelings en op vertrouwen te kopen.

                    Wist je dat ik onlangs vernam dat er een bepaald merk buiten de garantieperiode hun TFT's zelfs niet meer willen herstellen ????
                    Kwam het toevallig te weten....maar koop eens zulk een scherm....

                    Ik hecht ook meer waarde aan de bevindingen van eigenaars dan aan de praat van de verkoper - hoe bekwaam die ook is - hij moet verkopen en zal zijn eigenbelang meestal voorop stellen...

                    Ik ben hier nu ook al enige maanden aan het leuteren over een TFT, maar het zal er beslist komen en het zal ontegensprekelijk topkwaliteit zijn.

                    Ik neem er mijn tijd voor, maar achteraf gezien is het meestal de moeite waard geweest.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by mic
                      OOo, ja, vergeten...
                      Ik let dus niet op die dead pixels marge of aantal wat de fabrikanten opgeven wat hun TFT's mogen hebben.
                      Als ik een scherm koop ben ik er ZEKER van dat mijn scherm er GEEN heeft. (zie boven test)
                      Ieder TFT scherm kan een dead pixel bevatten of dat nu een Rolls of een Mercedes is... Maar de mijne die ikzelf betaal heeft er zeker geen.
                      Dus trek ik me in m'n testen en beoordelingen ook niets aan van wat die fabrikant opgeeft van hoeveel rode, blauwe of purpere...
                      Hmm, da's ook een goede instelling. !

                      Voor die prijs mogen ze wel een perfect product leveren.

                      Je koopt toch ook geen wagen waar 1 defect wieltje aan is...
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #26
                        tja, ik wou effe iets duidelijk maken...
                        Hopelijk is dit gelukt... ik wil namelijk niemand kwetsen of beledigen, ook die technieker niet.

                        En als je zo uitvoerig test... Wel dan heb je meestal goede kwaliteit.
                        Ik heb in mijn hardware aankopen maar twee dingen gehad die stuk gingen na mijn aankoop en dat zijn (ik hou er namelijk een database van bij.) Een SCSI harde schijf van HP (1 gig) in 1996 en een Firewire cardreader voor CF in 2002 . En dat laatste was m'n eigen fout omdat ik deze altijd liet insteken. (Maar heb toch een nieuwe gekregen binnen garantie)

                        en voor auto's... ik koop alleen maar Rolls...

                        Comment


                        • #27
                          Ooo, ja vergeten...Zie het juist hier staan in m'n database.. In 1988 heb ik een monochroom scherm van Philips laten vallen.
                          Daardoor was mijn XT 8088 één week buiten dienst.
                          (maar eigenlijk is het scherm niet uit zichzelf stuk gegaan...)

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by mic
                            Ooo, ja vergeten...Zie het juist hier staan in m'n database.. In 1988 heb ik een monochroom scherm van Philips laten vallen.
                            Daardoor was mijn XT 8088 één week buiten dienst.
                            (maar eigenlijk is het scherm niet uit zichzelf stuk gegaan...)
                            LOL ! Dat is dan maar een kleine database !
                            ( Heb je geen grote en snelle SATA-schijf voor nodig...)


                            Wat heb ik al stuk gehad ???
                            ( Ben ook al sinds de ZX-spectrum met pc-tjes bezig )

                            ff denken....

                            1 S3 graka
                            en een Iomega Jaz-drive die twee keer in herstelling is geweest; heb nu een gereviseerde en die werkt perfect... Alhoewel, in mijn 10D steekt een schijfje waarop even veel kan als op een Jaz-disk.

                            Niemand interesse in een Jaz-drive ? ( is wel SCSI )
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #29
                              Neenee, dat is zelfs een hele grote database...
                              Daar staat alles in wat ik koop. Maar dan ook alles .
                              Zo heb ik er twee, van die databases.. , één voor al mijn hardware, en één voor de andere aankopen zoals TV, stereo, auto's, appartementen, stofzuigers, DVD spelers, meubelen, antiek enz...
                              Zo weet ik precies wanneer en hoe oud mijn TV is, hoeveel ik ervoor betaald heb en waar ik hem gekocht heb.

                              en zo weet ik waneer ik mijn harde schijven of moederbord moet vervangen...
                              (Harde schijf om de twee jaar, moederbord om de zes maanden, CRT scherm om de twee jaar maar TFT ... weet ik eigenlijk niet..)

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by mic
                                Tja.... ik wil natuurlijk niemand kwetsen of op z'n tenen trappen he?
                                Als dat zo moest overkomen, excuses dan.
                                Tja,....

                                Wie ben ik????
                                Als ik iets wil kopen (Zo heb ik drie jaar geleden mijn TFT gekocht)... wel dan kijk ik in boekjes, internet enz. Wat er zoal te koop is.
                                Daarna ga ik zelf (ZELF) vergelijken.
                                Dan blijven meestal een tiental merken over. Die allen goede waardes hebben zowel kwaliteit als duurzaamheid en garantie...
                                Tien dus... Dan schrap ik er meestal een drie- , viertal wegens te duur en niet binnen mijn budget (Toen mocht mijn 18 inch TFT niet boven de 1500 euro komen)
                                En dan ga ik testen lezen. Niet van CM , clicx en andere boekjes...
                                Maar van PCWelt, Chip , Tom's hardware, Hardware store... enz vakbladen dus.
                                En je zegt 't, soms verschillen die testen omdat die testers soms andere punten geven aan bv servicelijnen enz.
                                Dan rafel ik die testen uit i.v.m beeldkwaliteit en andere belangrijke zaken.
                                Dan blijven er nog een drietal over.
                                Dan maak ikzelf een test Cd met testprogramma's waaronder films , foto's , Nokia tester, TFT burnin enz... op.
                                Met deze Cd trek ik naar winkels waar ze die drie merken hebben.
                                Ik vraag of ik hun schermpje eens mag testen op een PC waar een ATI kaart inzit. Sluit de TFT op de Digi uitgang aan.
                                Reset het scherm (Anders kan je geen oordeel vellen...)
                                Doe de test en geef ZELF punten ( met het meeste punten op beeldkwaliteit voor foto en video)
                                Ga naar de volgende winkel, vraag weer hetzelfde...
                                "Nee, meneer je mag zelf niet testen..." "Nou, daag dan"
                                Als ik ze alle drie heb beoordeeld, blijft er één over.
                                Dan zoek ik mensen die er zo'n een hebben en vraag hun of ze hun aankoop zouden overdoen, of ze tevreden zijn.
                                Daarna zoek ik de voordeligste winkel uit (meestal Duitsland)
                                En als ik het scherm heb... Moet het uit de doos en MOETEN ze het aanzetten.
                                Dan speur ik het af met een 2.0 leesbril (geleend van m'n collega) op zoek naar dead en andere rare pixels.
                                Als 't OK is betaal ik.
                                OK Dan ben ik tevreden.
                                Z'on onderzoek duurt ongeveer twee maanden (afhankelijk van m'n vrije dagen op 't werk)

                                Ik ben misschien een moeilijke klant, ben misschien te kieskeurig, maar ik ben wel zeker dat ik het beste heb.
                                Van merk of type trek ik me niets aan.. Of dat nu Sampoo of Eizo is.

                                Zo doe ik dat met alle hardware die in mijn PC zit....
                                Tuurlijk, meestal is dit wel het duurste... Maar ik heb nog nooit spijt van een aankoop gehad.
                                En dan volgen thuis (of op m'n werk) nog verschillende dagen van testen met het ding.... Zo ben ik nu weer aan 't experimenteren met serial ATA schijven.. ik voer de snelheid op tot ze smelten... hihihihi

                                Maar ja wie ben ik????
                                Tja, wie ben ik eigenlijk???
                                Ik ben informaticus van beroep en studie... en hobby en freak.
                                Ik speel al met computers van 1973 .. jaja, negentiendrie en zeventig...
                                Bestonden er toen al computers?... LOL idd
                                Wie ben ik dan om te zeggen dat dienne technieker wat uit z'n nek lult. (sorry voor de uitspraak)
                                Meestal zie je die techniekertjes pas van school komen en van die uitspraken doen waar m'n haar van gaat rechtstaan. (normaal ligt 't plat)

                                Dus mensen als je een TFT koopt, ongeacht welk merk.. Test het in de winkel. En als ze niet willen... nou daag, dan koop je het toch ergens waar ze wel willen.
                                en doe zeker één ding...
                                Als je gelijk ik zeker bent van je merk. Luister nooit naar techniekers en verkopers... die hebben hun eigen gedacht.
                                En jij hebt jou gedacht... Dan is dat toch meer waard dan dat van die technieker of verkoper?

                                Ik weet 't ik ben een eigenwijs ventje.. zegt m'n vrouw ook altijd.


                                Sorry. thread effe uit het oog verloren...

                                Hey mic,

                                Excuses aanvaard. No problemo.

                                Je houdt er inderdaad een goeie testmethode op na (ze lijkt op de mijne ). En ik gebruik idd. ook PCwelt en Tom's hardware en zo. Tja, ik ben dan ook IT'er net als jij. Ik vermoed dat ze "onze soort" weinig kunnen wijsmaken.

                                Maar dat geldt ook voor die technieker. Akkoord, het mag dan "zijn eigen gedacht zijn", maar hij leek me een ouwe rot in het vak (hij was rond de 40 jaar oud schat ik), en hij leek zeker van wat hij zei.

                                Je schreef hier ergens neer dat jouw TFT-aankoop zo'n drie jaar geleden was. Maar intussen kan er een pak veranderd zijn natuurlijk. Zowel qua technologie als qua prijzen. En ook qua service...
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X