Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TFT's testen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TFT's testen

Volgende woensdag mag ik in een winkel terplaatse twee Eizo TFT's gaan testen. Ik mag ze jammer genoeg niet meenemen, dus ik zal e.e.a. op CD moeten zetten.

Ik had gedacht aan:

1. De NOKIA monitor test.
    2. Enkele foto's
    3. Een DVD-film.

Ivm de foto's: ik werk met een 10D.
    Laat ik ze in de originele resolutie staan en in welk programma bekijk ik ze het best ?

Gewoon in XP ? Of neem ik IRFANVIEW mee of ACDSEE ???

Qui multa scit, parum patientiae habet

Op een zelfde kaart aansluiten (eigen PC meenemen...)
    Zowel een volledig wit als een volledig zwart scherm bekijken i.v.m. slechte pixels.
    In PS bekijken, een eigen goedgekende foto erop zetten (met hoge en lage lichten). Wat wijzigingen doen.
    Op de homepagina van BD de testblokjes bekjken, je moet ze allemaal kunnen onderscheiden.
    Snel scrollen. Een DVD bekijken zegt niet veel, tenzij het een héél slecht scherm zou zijn.
    Succes.

Comment

Originally posted by Sonyke
      Op een zelfde kaart aansluiten (eigen PC meenemen...)
      Zowel een volledig wit als een volledig zwart scherm bekijken i.v.m. slechte pixels.
      In PS bekijken, een eigen goedgekende foto erop zetten (met hoge en lage lichten). Wat wijzigingen doen.
      Op de homepagina van BD de testblokjes bekjken, je moet ze allemaal kunnen onderscheiden.
      Snel scrollen. Een DVD bekijken zegt niet veel, tenzij het een héél slecht scherm zou zijn.
      Succes.

Bedankt voor de tips, Sonyke ! ! !

Zwart en zit scherm zitten wel in de Nokia Monitor Test, testblokjes ook dacht ik, maar die tip van het snel scrollen, daar had ik nog niet aan gedacht... En dan misschien nog witte letters op een zwarte achtergrond...
      Qei ! oei ! Die arme TFT-kes ! Be prepared !!!

Comment

En daarbovenop ook nog eens de kleuren niet vergeten !
        Mark (300D)

Comment

Zet op je CD Nokia tester....
          Daar kan je volledig zwart scherm kiezen, volledig wit scherm...
          en zet je leesbril op als je kijkt.
          Dan kan je ook RGB rood groen blauw schermen kiezen en bekijken.

en neem op je CD een versie Irfanview mee.
          Dus installeer die Irfanview op je cd , zodat je kunt browsen vanaf Cd naar de foto's die ook op je CD staan...
          Maar da's eigenlijk overbodig, want Eizo is de beste op dit gebied.

Dus alleen het scherm bekijken in zwart en wit om te zoeken naar eventuele dead pixels, zal genoeg zijn...

Comment

Euh, ik draag reeds een bril
            Wat is de bedoeling van die leesbril ? Om als "vergrootglas" te fungeren ?

Comment

Ja natuurlijk..
              Of een vergrootglas is ook goed.
              Maar een leesbril is handiger... Ook als je normaal geen leesbril draagt.
              Door de bril vergroten de pixels zich en zie je onmiddelijk als er iets mis is.
              Je moet natuurlijk wel op zo'n 30 cm van het scherm gaan zitten he.

Als je dit doet, ben je jaren gerust.
              En het grote voordeel van een TFT is dat hij langer dan twee jaar goed blijft.
              Dus dezelfde beeldkwaliteit en lichtsterkte. (Vooral voor fotobewerking heel belangrijk !)
              Bij zo'n oude CRT blijft de beeldbuis maar twee (2) jaar goed, daarna gaat het bergaf, zelfs met kwaliteits appelsienkisten.
              Dus een CRT om de twee jaar vervangen ... een moderne TFT om de tja ... daar zijn ze nog niet uit... maar in ieder geval meer dan twee jaar.

Comment

Working...
              X