Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

450D reinigings nachtmerie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 450D reinigings nachtmerie

Scoth tape:
    een collega heeft het ook geprobeerd: doffe ellende vanwege lijmresten
    Kostte hem een ritje naar Nikon Service in Beverwijk!
    Wat mij betreft zoals hierboven ergens staat: 1) blazen met blaaspeer 2) Visible dust erover en als er nog iets zit 3) de natte swab.
    En vooral niet gaan klooien met borsteltjes of blazen op/over een 'natte'sensor!
    Rinus

Comment

Zelf ben ik ook niet zo van de tape. Zelf heb ik standaard in de tas een Blaasbalg en een Photographic Solutions Travel Kit Profesional met Eclipse:
      * 12x Sensor Swabs
      * BrushOFF
      * 25x PEC*Pads
      * 4x E-Wipe
      * Eclipse
      * Loupe met licht
      * Nylon reis etui

Begonnen met een standaard set van de Travel Kit. Ook netjes uitgevoerd in reis etui. Heb er al nodige plezier aan gehad. Indien het helmaal niet meer schoon te maken is dan ga ik naar Chipclean.nl. Dan weet ik zeker dat hij echt weer schoon is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        owkays als ik met dat borsteltje door het vet zit te rommelen die eventueel op de sensor zit, dan word het borsteltje toch ook vettig.

hoe krijg ik het (toch zeer duur borsteltje) weer zuiver?
        Beter niet in het vet zitten rommelen, maar als er dan toch vet aan je borteltje komt, gewoon een paar keer uitspoelen met Isopropanol alcohol, en laten droogzwieren, zorg er wel voor dat je niet van dat alcohol in je ogen krijgt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
          scotch plakband? Daar heb ik ook al iets over gelezen, de groene ervan geloof ik.
          Inderdaad, Scotch tape !

Wie het hiermee niet tot een goed eind kan brengen, die kan volgens mij ook de andere methodes beter vergeten en het zaakje standaard door iemand anders laten opknappen .
          Last edited by K-2; 20 oktober 2010, 16:25.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

owkays we snappen het
            de kern van het verhaal is om toch ZEER voorzichtig te zijn.

eerst het "grof vuil" met peertje er uit te jagen.
            stap 2 electoborsteltje er over
            stap 3 indien nog vet aanwezig is, opdweilen en nog eens nablazen

En na het "nablazen" is het stof alweer lekker in het rond gevlogen en kan je van nul starten .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht

En na het "nablazen" is het stof alweer lekker in het rond gevlogen en kan je van nul starten .
              Met dat nablazen had ik ergens gelezen om de methanol dampen wat uit het toestel te jagen. Dus niet een kwestie van krachtig blazen, eerder een zuchtje.

off-topic fun:

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar dit is een nieuwe stap in de evolutie van de mens!

- eerst was er het wiel.
              - dan was er nog iets heel belangrijk in de evolutie van de mens.
              - en FINAAL !!!!! DE MAN ZIET STOF !!!!! hahahahhaha

Overal zien we stof ,ons vrouwen klagen al eeuwen er over maar nu is het echt ONS probleem geworden!! wie had dat ooit gedacht Men declares war to dust

Comment

Ik heb nu mijn derde body op 4 jaar tijd en zo'n 60-70K clicks, veel lenswissels (in de frisse buitenlucht ) en nog nooit een sensor gereinigd
                Ik dacht dat dit automatisch gebeurde

Nooit een opmerking over een vuile sensor gekregen

Het enige wat ik soms zie zijn stofjes op het matglas, als het te erg wordt blaas ik eens voorzichtig met een peertje (alhoewel sommige verkopers mij dit hebben afgeraden)

Comment

owkays we snappen het
                  de kern van het verhaal is om toch ZEER voorzichtig te zijn.

eerst het "grof vuil" met peertje er uit te jagen.
                  stap 2 electoborsteltje er over
                  stap 3 indien nog vet aanwezig is, opdweilen en nog eens nablazen
                  ... 4 hoe krijg ik het (toch zeer duur borsteltje) weer zuiver?
                  Stap 0 is de in-camera dust remover functie...als die er is.

Dit lijkt mij de juiste samenvatting. (4 = isopropanol zie hierboven)

De reden waarom ik afgestapt ben van Eclipse 1 en 2 is dat na zo'n beurt de sensor er uit ziet zoals een tankstation na een regenbui. Je ziet allemaal van die "gekleurde kringen". Dus dat droogt wel op maar en blijft toch "iets" achter.

En plakband.. te gek voor woorden.

Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    En plakband.. te gek voor woorden.
                    Misschien wel, maar het werkt fantastisch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ik heb nu mijn derde body op 4 jaar tijd en zo'n 60-70K clicks, veel lenswissels (in de frisse buitenlucht ) en nog nooit een sensor gereinigd
                      Ik dacht dat dit automatisch gebeurde

Nooit een opmerking over een vuile sensor gekregen

Het enige wat ik soms zie zijn stofjes op het matglas, als het te erg wordt blaas ik eens voorzichtig met een peertje (alhoewel sommige verkopers mij dit hebben afgeraden)
                      Sorry maar ik kan dit niet echt geloven. Ik heb nu de "stof-check-foto" op een paar cams al kunnen doen, en ALLE hadden ze er last van. Zowel canon als nikon.
                      Zo zagen we bv op een nikon van 4 maand oud al een paar stofjes op de CCD.

Als je al 4 jaar bezig bent, veronderstel ik dat je al weet hoe je die "stof-check-foto" moet maken om die stofjes zichtbaar te krijgen.
                      Het moet wel gezegd worden dat indien er maar klein stofdeeltjes op je sensor zitten, die door de band niet echt zichtbaar zijn op je fotos.
                      Ze worden wel echt zichtbaar bij sterk licht, en zeer klein diafragma (grote F dus).
                      Dan zie je ze echt als spots in je fotos naar boven komen.

Anyway, ik heb net van de apotheek Isopropanol kunnen kopen, het was zo op vooraad en koste mij 2 euro 15 cent voor 100cc (flesje inbegrepen).

Meteen al getest op paar zaken en het resultaat is zoals ze hierboven al aanbeveeld hebben SUPERGOED voor glaswerk (lenzen en zo).

In mensentaal zou ik Isopropanol beetje vergelijken met white-spirit qua verdampingsnelheid. Als je het op een doekje aanbrengd en dan op je lenzen gaat poetsen, verdampt het product relatief traag. Als je het dan opneemt met een droog doekje heb je echt UITSTEKEND resultaat !!

Die Isopropanol is dus idd the real stuff to have om lenzen en schermpjes mee te poetsen.
                      Op mijn sensor kom ik er voorlopig NIET met Isopropanol, daar wacht ik nog even tot mijn bestelling Eclipse binnen is.

Comment

Blijven er dan geen plakresten achter of kan er niks van de censor beschadigd geraken?
                        Ik heb er geen enkele ervaring mee eerlijk gezegd.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                          Scoth tape:
                          een collega heeft het ook geprobeerd: doffe ellende vanwege lijmresten
                          Kostte hem een ritje naar Nikon Service in Beverwijk!
                          Wat mij betreft zoals hierboven ergens staat: 1) blazen met blaaspeer 2) Visible dust erover en als er nog iets zit 3) de natte swab.
                          En vooral niet gaan klooien met borsteltjes of blazen op/over een 'natte'sensor!
                          Rinus

Dan is je collega een prutser.
                          Met de juiste, en "verse" tape heb je GEEN lijmresten.
                          Maar met een vervallen of minderwaardige tape, heb je gegarandeert ****.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Blijven er dan geen plakresten achter of kan er niks van de censor beschadigd geraken?
                            Ik heb er geen enkele ervaring mee eerlijk gezegd.
                            Neen, maar voor alle duidelijkheid, het moet wel Scotch removable nr.811 zijn, laat geen lijmresten na.

Comment

Vandaag heb ik deel 1 van mijn bestelling van "kuisproducten" binnen gekregen.
                              "De man gaat kuisen!!"

- PEC*PAD 100st
                              - Eclipse
                              - SensorSwabs Type2 12st

ik wacht nu nog op men statisch borsteltje en dan ga ik aan de slag :-)

Comment

Heb nu mijn borsteltje ook binnen gekregen, en ben aan de slag gegaan om die sensor te poetsen.

Ik ben een beetje teleurgesteld in de SensorSwabs stype 2 die aanbevolen worden voor de 450D maar eigenlijk is dat toch een spannertje hoor. Het spiegelhuis is zo krap op maat dat je met moeite kan poetsen.

Die Eclipse (Methanol) moet ik wel van zeggen dat mijn olievlek direct weg was.

Nu heb ik afwisselend resultaat om de laatste pakweg 4 stofjes er ook nog uit te krijgen.

Het enige dat ik blijkbaar doe, is gewoon de stofjes verhuizen.
                                Morgen moet ik een shoot gaan doen, dus hou ik het even voor bekeken omdat die laatste stofjes zeer klein zijn en ik morgen toch op groot diafragma zal werken voornamelijk.
                                Sterk tegen mijn zin omdat ik het graag 100% zuiver had gehad, maar het zal nu zo ff moeten wegens tijdsgebrek.

Volgende week zal ik proberen om dat borsteltje meer statisch geladen te krijgen, ik denk dat ik daar voorlopig niet goed in slaag.

Iemand ideeen / tips /tricks om die nylon borstel sterker geladen te krijgen ?
                                Het borsteltje dat ik heb is van CleanSkies

Comment

Working...
                                X