Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Full frame

Zo'n D700 , zijn die foto's nu werkelijk zoveel scherper tegenover bv een D90 .
    Ga in november zeer waarschijnlijk de nieuwe D7000 kopen ,maar als de D700 werkelijk zoveel scherper trekt tegenover een crop camera, zou ik mischien wel durven een D700 bijkopen. Of is dat stom ? Bedoel kan je dan beter alleen een D700 kopen , die net zoveel kan op foto gebied ?
    Maak foto's van natuur ,vogels , dieren -honden , vliegshow , modelvliegers , festivals, .... Eigenlijk zo een beetje vanalles.
    Ik weet dat je met full frame meer in beeld krijgt, en met crop minder met dezelfde lens. Lens die je op bijde kan gebruiken bedoel ik dus.
    Last edited by am-staff; 1 oktober 2010, 20:20.
    2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Re: Full frame

Alles hangt een beetje af van de kwaliteit van je lenzen hee.
    De randen van goedkopere lenzen zijn van die aard dat er soms minder scherpte is. Bij de cropcamera ga je daar een stuk minder last van hebben.
    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Het voordeel van een full-frame camera tov een crop-camera is dat je met een full-frame een kleinere scherptediepte hebt, dat er minder ruis in de foto's zal zitten, scherpere beelden, maar je hebt er ook duurdere lenzen voor nodig.
      Je moet je ook afvragen welke fotografie je het meest uitvoert. Indien je veel tele nodig hebt is een crop-camera misschien interessanter.
      Omdat je door de cropfactor meer tele uit een bepaald objectief haalt als met een full-frame sensor.
      Het is niet slecht om een toekomstbeeld te schetsen.Wat ben je van plan. Ben je nu al zeker dat je binnen x aantal jaar een full-frame camera zal kopen, koop dan enkel objectieven die daarvoor geschikt zijn. De objectieven voor een cropcamera zijn goedkoper, maar wanneer je er over x aantal jaar niets mee aan hebt....
      Ik vraag me af of er binnen een vijftal jaar nog wel cropcamera's zullen verkocht worden. Dit omdat de kostprijs om een full-frame sensor te produceren erg gezakt is en niet zo veel meer verschild met de prijs van een cropsensor.
      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Ik heb een D300 en een D700. D300 is door zijn crop ideaal voor vogelfotografie 300mm lens en sportfotografie 70-200mm lens.
        De D700 ideaal voor huwelijksreportages, verjaardagsfeestjes, concerten, ...
        De zoeker van een D700 is bangelijk groot t.o.v. een D300. Moest ik opnieuw een toestel kiezen zou ik direct de D700 nemen. Bedenk echter dat een D700 dure lenzen vraagt. Zeker als je echt mm nodig hebt.
        Het is stukken goedkoper een D300 te nemen en een 300mm lens (dat een 450 mm wordt) dan een D700 en een 400mm lens... Beide hebben hun voor- en nadelen.

DX toestellen gaan nog jaren op de markt zijn... en lenzen voor DX zijn stukken goedkoper. De D7000 kan nu ook hoge ISO waarden aan, dus...
        Ik kan gerust eens een foto doorsturen genomen met een D300 en een foto genomen met een D700 van hetzelfde onderwerp met dezelfde lens doorsturen... en dan kan je zelf de foto's naast elkaar leggen en croppen...
        http://johnnyfotografie.wordpress.com/

Comment

Je spreekt van de D700 bij te kopen, dus de D7000 en D700.
          Zou je dat geld voor die 2e camera niet beter in goede lenzen steken?
          Camerabodies zijn na 2-3 jaar weer sterk verouderd terwijl dit bij een lens niet het geval is...

Comment

Scherper zal de D700 niet zijn. De D7000 heeft toch een 4 Megapixels meer.

De kwaliteit van de sensorcellen van de D700 is gewoon hoger. Betekent niet dat hij scherper is, maar lichtgevoeliger, nog betere kleuren.

Ik zou ook niet zomaar durven beweren dat je betere lenzen nodig hebt met een D700. De pixeldichtheid is een pak lager dus de resolutie van de lenzen mag al iets minder zijn.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ben bezig met goede lenzen te kopen. Mijne eerste 'goede' lens die ik ondertussen gekocht heb is een nikon 70-200/2.8f vr2 . Een prime lens 1.8 komt er ook nog, weet alleen nog niet welke, misschien een 50 mm... . Ben nog Niet zolang bezig met een beetje fatsoenlijk fotograferen , moet dus nog ondervinden welke lenzen voor mij het geschikt's zijn , die ik het meest ga gebruiken. Kan ondertussen op de M stand van mijn camera werken, en krijg er meer en meer zin in .

Bedankt alvast voor de reaktie's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnnydc Bekijk bericht
                De D7000 kan nu ook hoge ISO waarden aan, dus...
                Ik kan gerust eens een foto doorsturen genomen met een D300 en een foto genomen met een D700 van hetzelfde onderwerp met dezelfde lens doorsturen... en dan kan je zelf de foto's naast elkaar leggen en croppen...
                Dat mag ja

Comment

Je hebt idd al een stukje topglas...en geld is blijkbaar niet de grootste issue

Gaat een fullframe je scherpere beelden opleveren? Zeker niet..! Gaat fullframe je op andere vlakken helpen? Zeker wel (imho)...de grotere zoeker is bijvoorbeeld een verademing..!

Aan de andere kant...een D300s is net zo goed, maar dan crop.

Dat gezwets over de mm's...wie zegt dat je mm's nodig hebt...als je het financieel kan lijden zou ik er morgen nog één gaan halen als ik jou was
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnnydc Bekijk bericht
                    Het is stukken goedkoper een D300 te nemen en een 300mm lens (dat een 450 mm wordt) dan een D700 en een 400mm lens...
                    Dit is echter niet correct....
                    Een 300mm 'gedraagt' zich als een 450mm maar het BLIJFT een 300mm..
                    Alleen je beeld wordt gecropt bij een d300 tov een d700.
                    FF explained . . .
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                      FF explained . . .
                      Je kan het bekijken zoals je wil.
                      Als je meer tele nodig hebt, dan kan je het beeld uit een full-frame foto snijden, maar met een crop-camera kan je dan misschien de kadrage meteen goed maken terwijl je op het knopje drukt.
                      Met een 12 megapixel full-frame camera hou je dan wel minder pixels over dan met een 12 megapixel crop-camera.

Die 12 megapixel camera is wel in het voordeel bij de hoge-iso foto's, maar niet voor elke foto moet je de camera op iso 800 of hoger zetten.

Ik snij liefst zo weinig mogelijk stukken van de foto's, daarom gebruik ik naargelang het onderwerp een (1,3x) crop camera of een full-frame.
                      (De keuze tussen die twee heeft niet alleen te maken met de cropfactor, de 1D MKIII heeft ook een veel snellere AF dan de 5D MKII, voor actie gebruik ik altijd de 1D MKIII.)

Beide systemen hebben hun voordelen en nadelen, op de meeste crop-camera's kan je compactere, goedkopere en lichtere lenzen gebruiken (uitgezonderd de 1,3x crop camera's van Canon).
                      Niet iedereen wil zoveel geld uitgeven aan lenzen en zo'n zware fototas meesleuren, met een crop-camera kan je een lichter setje samenstellen voor minder geld.

Op een full-frame camera zal je zelfs bij de duurdere lenzen al eerder vignetting zien, als je dezelfde lens op een crop-camera zet, dan geeft die doorgaans bijna geen vignetting.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Je kan het bekijken zoals je wil.
                        Als je meer tele nodig hebt, dan kan je het beeld uit een full-frame foto snijden, maar met een crop-camera kan je dan misschien de kadrage meteen goed maken terwijl je op het knopje drukt.
                        Met een 12 megapixel full-frame camera hou je dan wel minder pixels over dan met een 12 megapixel crop-camera.

Die 12 megapixel camera is wel in het voordeel bij de hoge-iso foto's, maar niet voor elke foto moet je de camera op iso 800 of hoger zetten.

Ik snij liefst zo weinig mogelijk stukken van de foto's, daarom gebruik ik naargelang het onderwerp een (1,3x) crop camera of een full-frame.
                        (De keuze tussen die twee heeft niet alleen te maken met de cropfactor, de 1D MKIII heeft ook een veel snellere AF dan de 5D MKII, voor actie gebruik ik altijd de 1D MKIII.)

Beide systemen hebben hun voordelen en nadelen, op de meeste crop-camera's kan je compactere, goedkopere en lichtere lenzen gebruiken (uitgezonderd de 1,3x crop camera's van Canon).
                        Niet iedereen wil zoveel geld uitgeven aan lenzen en zo'n zware fototas meesleuren, met een crop-camera kan je een lichter setje samenstellen voor minder geld.

Op een full-frame camera zal je zelfs bij de duurdere lenzen al eerder vignetting zien, als je dezelfde lens op een crop-camera zet, dan geeft die doorgaans bijna geen vignetting.
                        Voordeel van een FF: je gebruikt het volledige beeld van de lens
                        Nadeel van een FF: je gebruikt het volledige beeld van de lens
                        Voordeel van een crop: je gebruikt slechts een deel van het beeld van de lens
                        Nadeel van een crop: je gebruikt slechts een deel van het beeld van de lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                          FF explained . . .
                          Not again aub..

Niemand zegt dat een lens op een cropbody fysiek verandert, het gaat om wat de fotograaf door zijn zoeker ziet en dat is nu eenmaal de beeldhoek van een 450mm bij een 300mm lens op een DX body.

Je beeld wordt ook niet gecropt tov een D700, want je hebt bij beide camera's evenveel pixels: 12MP. De D300 gebruikt gewoon het middenste deel van de lens.
                          Bij de nieuwe D7000 heb je zelf méér MP's dan de FF D700, kan je dus nog moeilijk van 'crop' spreken in enge zin.

Comment

mmm.. nie simpel dus
                            krijg morgen paar foto's via mail, van zelfde onderwerp getrokken met een D300 en D700 . kan ik eens rustig vergelijken.
                            die grotere zoeker.. dat spreekt me wel aan. de zoeker van mijn huidig toestel ( d3000 gekocht om te zien of fotografie me wel echt aansprak )
                            is aan de kleine kant . misschien dat de zoeker van die nieuwe D7000 wel een beetje groter zal zijn ? was de zoeker van bv de D300s ook al niet beetje groter dan van de D300 ?
                            ik ga mijn gezond verstand maar laten spreken, en eerst die D7000 kopen, die zal toch ook al wel een serieus verschil geven om mee te werken tegenover mijn huidige , dus iets groter om vast te houden en iets grotere zoeker... ?
                            een kennis zij me , dat de D700 binnen een jaar of twee zeker een opvolger zal krijgen en eventueel daar op te wachten .
                            voorlopig dan maar verder investeren in goed glas, dat nadien ook op een fullframe kan werken.
                            t'is allemaal niet simpel hee, en heb ondertussen de microbe te pakken
                            dure microbe , maar .... aangezien ik toch een moto zou kopen van rond 12000 euro , en niet doorkan gaan wegens te erge rug en nek klachten , mag dat geld ergens anders naartoegaan . dan maar wat foto materiaal kopen, zo zie ik het.
                            als je op het kerkhof ligt, heb je er ook niets meer aan hee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                              mmm.. nie simpel dus
                              krijg morgen paar foto's via mail, van zelfde onderwerp getrokken met een D300 en D700 . kan ik eens rustig vergelijken.
                              die grotere zoeker.. dat spreekt me wel aan. de zoeker van mijn huidig toestel ( d3000 gekocht om te zien of fotografie me wel echt aansprak )
                              is aan de kleine kant . misschien dat de zoeker van die nieuwe D7000 wel een beetje groter zal zijn ? was de zoeker van bv de D300s ook al niet beetje groter dan van de D300 ?
                              ik ga mijn gezond verstand maar laten spreken, en eerst die D7000 kopen, die zal toch ook al wel een serieus verschil geven om mee te werken tegenover mijn huidige , dus iets groter om vast te houden en iets grotere zoeker... ?
                              een kennis zij me , dat de D700 binnen een jaar of twee zeker een opvolger zal krijgen en eventueel daar op te wachten .
                              voorlopig dan maar verder investeren in goed glas, dat nadien ook op een fullframe kan werken.
                              t'is allemaal niet simpel hee, en heb ondertussen de microbe te pakken
                              dure microbe , maar .... aangezien ik toch een moto zou kopen van rond 12000 euro , en niet doorkan gaan wegens te erge rug en nek klachten , mag dat geld ergens anders naartoegaan . dan maar wat foto materiaal kopen, zo zie ik het.
                              als je op het kerkhof ligt, heb je er ook niets meer aan hee
                              Als je die wil gebruiken voor dingen van ver te trekken (modelvliegtuigjes ed), zou ik juist zeggen: vergeet die fullframe, een cropsensor biedt je net de extra voordelen. Fullframe is handig in gevallen van hoge iso's, beperktere DOF en grotere zoeker, maar in jouw geval heeft net de extra tele een serieus pluspunt.

Comment

Working...
                              X