Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma: D2x of D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dilemma: D2x of D300

Ik kan vandaag de D2x en D300 (beide aan goeie prijs, maar die ga ik niet vermelden) kopen.

De prijs voor de D300 ligt €150 hoger dan die voor de D2x.

Beide toestellen zijn in goede staat.

Ik heb momenteel een D80 (met grip, die er altijd op zit) en wil overschakelen.

Voor welke camera moet ik gaan in dit cropsegment (FF past niet in het budget)?

Mvg

Re: Dilemma: D2x of D300

Oorspronkelijk geplaatst door nikonD80 Bekijk bericht
    Ik heb momenteel een D80 (met grip, die er altijd op zit) en wil overschakelen.
    wat spreekt je aan? wat voel je nu als een tekort aan? Welke foto's maak je?

ik ben destijds van een D200 naar een D300 overgestapt en vond het een flinke stap voorwaarts... vooral in het ISO bereik... en de finetuning van de lenzen vond ik ook een fijne meerwaarde.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik ben op zoek naar een wat professionelere body. Mijn oog viel eerst op de D2x (dit lijkt me echt een fantastisch toestel, vooral qua ergonomie)
      Beperking van de D80: slechts 3fps.
      ISO bij de D300 is natuurlijk een topper. (maar denk dat ik dat minder gebruik)
      Ik fotografeer op evenementen en in clubs, discotheken. Ook landschapsfotografie en architectuur.

Mvg

Comment

Ik ben op zoek naar een wat professionelere body. Mijn oog viel eerst op de D2x (dit lijkt me echt een fantastisch toestel, vooral qua ergonomie)
        Beperking van de D80: slechts 3fps.
        ISO bij de D300 is natuurlijk een topper. (maar denk dat ik dat minder gebruik)
        Ik fotografeer op evenementen en in clubs, discotheken. Ook landschapsfotografie en architectuur.
        je hebt dus eigenlijk al gekozen?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Nee

Ik wil weten welke de beste koop is, voor dit kleine prijsverschil.
          Tenzij iemand me nu natuurlijk zegt dat de camera's niet te vergelijken zijn...
          Ik denk dat de professionele body van de D2x zeker voordelen biedt... maar is deze body niet stilaan te oud?

Comment

Nee

Ik wil weten welke de beste koop is, voor dit kleine prijsverschil.
            Tenzij iemand me nu natuurlijk zegt dat de camera's niet te vergelijken zijn...
            Ik denk dat de professionele body van de D2x zeker voordelen biedt... maar is deze body niet stilaan te oud?
            persoonlijk heb ik geen ervaring met de D2x, maar ik denk dat andere hier wel hun input zullen leveren...
            De D300 past alvast bij jouw fotografie... met grip erop, kan je tot 8fps gaan, de body is professioneel, alu-magnesium, weather sealed... Accurate focus, recenter dan de D2x, dus vermoedelijk ook beter... ISO lijkt me wel een meerwaarde voor dancings, events, clubs... lifeview, kan handig zijn in bepaalde gevallen... etc...

Comment

Ik heb ooit voor dezelfde verscheurende keuze (occasie D2x of nieuwe D300) gestaan en ik heb me nog altijd niet beklaagd dat ik destijds heb gekozen voor de D2x. Heb ze nu alletwee maar mijn voorkeur gaat nog altijd naar de D2x. Ik kan niet goed uitleggen waarom. Misschien omdat ik hem beter ken ??? beter gewoon ben ????
              Het mindere ISO bereik tot zover maar er is toch echt wel een verschil in aanvoelen tussen de Dx en de Dxxx serie.

En nu ga ik het hele forum over me heen krijgen denk ik.

P

Comment

Ik had de D2X en D300, en heb de D2X verkocht. Aan ISO 100 is de D2X nog altijd een zeer goed toestel, maar in de hogere ISO's kan 'm gewoonweg niet meer mee. AF tracking is ook veel minder precies. Aan 8FPS had ik in het beste geval 3-4 haarscherpe beelden op 8, terwijl dit bij de D300 7 op 8 bedraagt. Ook heeft de AF van de D2X bij kleinere onderwerpen steeds de neiging de achtergrond te kiezen. DR is bij de D300 ook merkelijk beter. Nu kan ik met een gerust hart foto's nemen van personen buiten met een streepje zonlicht. Bij de D2X zat er een pak minder rek op de highlight recovery met onnatuurlijke huidtinten tot gevolg. Noem dan nog het grotere LCD, de AF fijntuning, de LV voor een zeer precieze focus vanaf statief, 8 FPS met grip en EN-EL4a of AA's (D2X heeft enkel 5 FPS op volle resolutie, 8FPS op 2.0x crop) Robuustheid vind ik minder een argument omdat de D300 ook al stevig in mekaar zit. Eer die body versleten is, is de interne technologie allang verouderd

Samengevat:
                D2X is nog steeds een zeer goede en responsieve camera voor specifieke toepassingen: landschappen, architectuur, studio met gecontroleerd licht, maar voor andere toepassingen schiet 'm duidelijk tekort
                D300 is een fractie minder vinnig en kan iets zuiverder zijn op ISO200, maar presteert veel beter all-round

Comment

Ik had ook een D2X en een D300 maar toen er de D700 bij kwam heb ik toch wel de D2X verkocht en zeker de D300 gehouden
                  D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                  www.langenacker.nl

Comment

De D2x was al voorbijgestoken door de D200 op vele vlakken. De D300 is een compleet nieuwe generatie. Dus je kan al raden hoe een D2x zich positioneert tov een D300...

Het is niet omdat er een grip aanhangt en dat het misschien iets meer waterdicht is, dat je daarom een body moet kopen die minder kan dan de huidige generatie. Het draait toch uiteindelijk om de foto's, nee?
                    Jouw D80 neemt betere foto's op middenhoge ISO dan de D2x..

De D2x was een goeie camera, maar zijn tijd is voorbij. 150 euro meer voor de D300 is dan heel gemakkelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      De D2x was een goeie camera, maar zijn tijd is voorbij. 150 euro meer voor de D300 is dan heel gemakkelijk.
                      +1 Vrijwel op alle fronten wint de D300 het.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        gestaan en ik heb me nog altijd niet beklaagd dat ik destijds heb gekozen voor de D2x. Heb ze nu alletwee maar mijn voorkeur gaat nog altijd naar de D2x. Ik kan niet goed uitleggen waarom.
                        Ik heb een D2h en D700 en een D300 gehad, maar ik werk ook veel liever met de D2h als camera en bij goed licht zijn de resultaten ook goed(zelfs bij concerten), maar de resultaten van de beide andere camera's kunnen dit betere werk niet compenseren. Ook de AF is minder.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                        X