Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging Spiegelreflex!?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervanging Spiegelreflex!?

Beste allemaal,

Ik heb nu zo'n twee jaar een Canon 40D met de nodige lenzen. Echter merk ik dat ik hem steeds minder vaak 'meepak'. Als het dan zover is, dan is het een hele onderneming; Rugtas, lenzen,poetsdoekjes en niet te vergeten een zware batterygrip. Naar mijn idee is deze camera gewoon te groot en te log. Mensen kijken je vreemd aan en 'ontwijken' je zelfs als ze 'een fotograaf' aan zien komen.

Het vervelende is dat ik natuurlijk wel helemaal gewend ben aan de mogelijkheden en kwaliteit van mijn huidige camera. Ik zou graag een compactcamera hebben met de opties en de kwaliteit van spiegelreflex (de optie om lenzen te wisselen mag blijven bestaan maar is geen vereiste).

Ik ben eens een beetje gaan surfen en ben de volgende 3 modellen tegen gekomen waarvan ik denk dat het wel eens wat kan zijn. Delen jullie deze mening en hebben jullie ervaring?

Zijn er misschien nog betere opties of komen er misschien nieuwe modellen uit??

Leica X1
    Panasonic GF1
    Pen E-P1

Alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Mark

Re: Vervanging Spiegelreflex!?

Als je allereerst nu eens de batterygrip onder je 40D vandaan haalt, dan wordt deze al direct een stuk "compacter"
    Wat betreft de toestellen die je als alternatief opsomt; de fotokwaliteit is vergelijkbaar met je Canon 40D vanwege de grote sensor die er inzit. Echter, ze missen wel een optische zoeker en daarmee ontstaat er weer wat afdrukvertraging tijdens het maken van de foto. En het systeem werkt met verwisselbare objectieven, alleen zijn die objectieven nu ook weer niet zo klein dat je het hele toestel zomaar in je broekzak laat glijden. Al met al blijf je dus zitten met een tas waar alles in moet worden opgeborgen, tezamen met borsteltjes, doekjes, accus's, filters en eventuele extra objectieven...

Probeer er dus eerst achter te komen of het voor jou een echte vooruitgang zal opleveren
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

+1 voor het verwijderen van de batterij grip... die zit er op die andere toestellen ook niet op...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De Lieca heeft een vaste 24mm lens en is vrij compact.
        Als die vaste brandpuntsafstand geen probleem is, dan moet je met die camera niet veel gewicht meesleuren.

De andere hebben verwisselbare lenzen die compacter zijn dan de EF-S lenzen van Canon.
        De camerabody is ook heel wat kleiner en lichter.

De PEN heb ik zelf al eens kunnen vastnemen, en dat is een heel compacte camera die vrij goed presteert zolang het maar niet is voor actie, want dan is die veel te traag.

Sony heeft ook nog het "Alpha" systeem met een heel compacte camerabody.
        De lenzen voor dat systeem zijn in afmetingen vergelijkbaar met de EF-S lenzen, omdat de sensor ongeveer even groot is.

Je kan de 40D "afslanken" door er de grip af te halen, en je kan nog meer gewicht besparen door er bijvoorbeeld een EF-S 18-55 IS (kitlens) op te gebruiken.
        Ik weet niet welke lenzen je nu gebruikt, maar meestal zijn het vooral de lenzen die voor veel gewicht zorgen in de fototas.

Een 500 of 550D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS is bijvoorbeeld ook heel wat lichter dan een 40D + grip + EF-S 17-55 f2,8 IS + 70-200 f2,8 l IS (ik geef maar een voorbeeld).
        Last edited by Black B@ndit; 28 september 2010, 19:41.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Je kan de 40D "afslanken" door er de grip af te halen, en je kan nog meer gewicht besparen door er bijvoorbeeld een EF-S 18-55 IS (kitlens) op te gebruiken.
          precies... als ik in een stad ga stappen... zet ik een 50mm f1.8 op m'n D700 en neem GEEN tas mee... weegt bijna nieks...

voor een 40D zou je dan vergelijkbaar een 30mm prime lensje kunnen gebruiken... standaard lens...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Een paar terechte reacties. Een grip onder de camera is handig, maar maakt 'm haast zo groot en log als een 1D-series. Ook het type lenzen doet veel aan het gesleur en gewicht.

Ik werk ook met een 40D met grip. Ik kan de grip moeilijk missen maar toch gaat ie er soms af als ik enkele reisreportages doe omdat ik die met de motor maak en dus beperkt ben aan bagage opties.

Ik heb ook een panasonic Lumix TZ-10. Gedeeltelijk gekocht om als praktisch toestel mee te nemen als het echt niet anders kan. Goed zoombereik, goede groothoek, degelijk objectief, enz... maar je haalt nooit de beeldkwaliteit van een grotere sensor.

Ik zou daarom overwegen om jezelf:

- een compacte tas aan te schaffen voor je 40D zonder grip + 1 lens
            - uit te kijken naar een interessante zoomlens die redelijke kwaliteit biedt

Uiteraard presteert een lens met groot bereik wat minder. Maar de combinatie voldoet nog steeds voor velen. Als je zulke lens met de 40D body combineert, heb je toch een fijne camera en erg veel opties.

En je kan altijd meer meenemen naargelang de behoefte (grip, lenzen, flitsers,...)
            Uiteraard zijn er nog steeds de kleinere DSLR's. Neem bijvoorbeeld een kleine 350D. Dat is nog steeds een dijk van een camera en neemt erg weinig plaats in. Heel goedkoop te vinden (200 euro) en combineerbaar met al je gerief...

Comment

Ik heb een Lowepro Toploader Zoom 50 AW Black, daar past de camera met grip en standaard zoom lens precies in. Heel handig, hij is niets te groot. Ik had de camera meegenomen naar de winkel en gewoon proberen. En hij is niet eens zo duur (40Euro) en zeer stevig.
              Jacques Bakker
              www.fotohandig.be

Comment

De leica M9 is licht en compact. Zou kunnen dat er een financiële drempel is -ik ken jouw situatie niet- maar als je echt DSLR kwaliteit en mogelijkheden wil in een compactere vorm is dat wel een leuk alternatief.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

Het valt me op dat de meeste reacties in de trend zijn van: behoud je 40D en vindt hiermee een werkbare oplossing.

Een van de reacties is dat de beeldkwaliteit van de Leica zelfs vergelijkbaar is. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit toestel? Werkt deze gemakkelijk en ga je veel opties van de spiegelreflex mislopen?

Comment

ma langs de ene kant waarom wisselen.... zo een spiegelreflex staat zo stoer
                    Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

http://www.divado-photography.be/

Comment

Als ik het stad in ga, neem ik soms gewoon m'n 400D + Grip + 50mm F1.4 mee.. voor mij is dit lekker compact. Maar ik heb ook al ervaren dat mensen minder gewillig zijn om te poseren voor een deftige dSLR dan voor een compactje. Ondanks dat de foto's wel veel meer flatterend zijn dan zo'n harde plat-geflitste sfeerloze foto uit een compactje.. zeker als je dan nog even de moeite neemt om ze kort na te bewerken.

Maar ik merk ook dat dSLR's stilaan meer en meer ingeburgerd worden. Op familiefeestjes kijkt niemand meer op als ik m'n 5D + Grip + 24-70 bovenhaal.

Ik zou je huidige camera en lenzen bewaren voor de betere uitstapjes en er gewoon een mooie compactje bijnemen. Die Leica zo ik ook wel eens willen proberen, heb daar al heel veel goeie dingen over gelezen. Indien je de 40D blijft behouden, zou ik ook even de Canon G12 overwegen.
                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                        Als ik het stad in ga, neem ik soms gewoon m'n 400D + Grip + 50mm F1.4 mee.. voor mij is dit lekker compact. Maar ik heb ook al ervaren dat mensen minder gewillig zijn om te poseren voor een deftige dSLR dan voor een compactje. Ondanks dat de foto's wel veel meer flatterend zijn dan zo'n harde plat-geflitste sfeerloze foto uit een compactje.. zeker als je dan nog even de moeite neemt om ze kort na te bewerken.

Maar ik merk ook dat dSLR's stilaan meer en meer ingeburgerd worden. Op familiefeestjes kijkt niemand meer op als ik m'n 5D + Grip + 24-70 bovenhaal.

Ik zou je huidige camera en lenzen bewaren voor de betere uitstapjes en er gewoon een mooie compactje bijnemen. Die Leica zo ik ook wel eens willen proberen, heb daar al heel veel goeie dingen over gelezen. Indien je de 40D blijft behouden, zou ik ook even de Canon G12 overwegen.
                        x2

40D niet wegdoen. Als je dat echt wil een compactje erbij kopen.

alle families hebben een "nonkel k' dak" gewoon even laten wennen daaraan.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Sony heeft ook nog het "Alpha" systeem met een heel compacte camerabody. De lenzen voor dat systeem zijn in afmetingen vergelijkbaar met de EF-S lenzen, omdat de sensor ongeveer even groot is.
                          Ik weet wat je bedoelt, maar om verwarring te vermijden en voor de volledigheid ...

Sony Alpha's zijn zowel de Alpha DSLR (met Sony/(Konica-)Minolta A/AF-mount) als de NEX-toestellen (de compacte toestellen, zonder spiegel, zoeker*, enz), die een E-mount hebben. Beide hebben wel het Alphalogo...

* Er is een zoeker, maar die is optisch en werkt alleen met de 16mm lens.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                            Ik weet wat je bedoelt, maar om verwarring te vermijden en voor de volledigheid ...

Sony Alpha's zijn zowel de Alpha DSLR (met Sony/(Konica-)Minolta A/AF-mount) als de NEX-toestellen (de compacte toestellen, zonder spiegel, zoeker*, enz), die een E-mount hebben. Beide hebben wel het Alphalogo...

* Er is een zoeker, maar die is optisch en werkt alleen met de 16mm lens.
                            Je hebt gelijk.

Ik ben geen Sony-expert, daar hebben we iemand anders voor op dit forum.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Working...
                            X