Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Mag ik daaruit besluiten dat ze'm bij DB binnen hebben, of komt hij uit 't buitenland?
Maar... ik kijk uit naar je oordeel ivm 't verschil tss ISO80 en ISO100?
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
't Zal wel een klein verschil zijn, maar 't is toch een extended mode (vgl ISO6400 op de K-7) hé. Vandaar dat ik veronderstel dat het verschil toch significant zou zijn, anders zou Pentax deze standaard toegankelijk maken, niet?
Achtergrond: De basis ISO van de sensor is ISO100, dus mogen we aannemen dat overbelichte pixels bij deze ISO aan volle capaciteit worden benut en er niet meer licht mee te registreren valt. Is ISO80 enkel 1/2 stop langere belichtingstijden en bij uitlezen van de sensor belichting 1/2 stop terug draaien, dan wil dat zeggen dat je pixels een halve stop sneller zullen overbelichten, waardoor je een halve stop DR verliest in de hooglichten. Helaas hebben de typische lange sluitertijd-onderwerpen altijd wel hooglichten (een romantische waterval, koplampen van wagens in nachtopnames, ...) en dan is die halve stop minder DR in de hooglichten een reden om toch maar ISO100 te gebruiken.
Maar da's de simpelste implementatie. Mss zorgde Sony/Pentax ervoor dat de capaciteit van de pixels toch wat kon uitgebreid door een truukje, en is er geen 1/2 stop verlies in de hooglichten? In dat geval (als 't verschil dus 00.00 is zoals jij veronderstelt) is ISO80 potentieel een stuk interessanter...
Klopt voor iedere camera als je een JPG-fotograaf bent of niet teveel tijd in RAW ontwikkeling wil steken. Met RAW en ETTR en nadien getunede PP is evenwel meer DR uit beelden te halen... Mss moeten jullie op de club eens wat minder in termen van filmpelicule denken en je wat in de mechanismen van digitale sensoren en digitale beeldverwerking verdiepen? 't Is maar een goedbedoelde suggestie hoor...
Heu, beste mensen, ik ga nu even al de lichten doven om een paar opnames te kunnen maken
Veel plezier ermee!!
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Tests van RAW files uit productie exemplaren van de K-5 wijzen uit dat de basisgevoeligheid van de sensor in de K-5 dichter bij ISO80 ligt dan bij ISO100. Dat zorgt ervoor dat het dynamisch bereik bij ISO80 dus ietsje groter is dan bij ISO100. In tegenstelling tot wat de beperking tot ISO100 in het standaardbereik zou doen vermoeden. Het dynamisch bereik zou 14 stops bedragen op de DxOMark standaard.
'k Blijf het vreemd vinden waarom Pentax dan ISO80 als uitgebreide ISO bestempelt en niet in het standaard ISO-bereik opgenomen heeft. Mss willen ze gewoon in lijn lopen met de rest van de markt en ISO100 als standaard bevestigen? Hoe lager de standaard ingestelde ISO, hoe groter het risico op onscherpe foto's, en mss willen ze gewoon vermijden dat er teveel onwetenden onscherpe ISO80 foto's op het net dumpen en zo de K-5 een verkeerde reputatie aanmeten?
'k Ga 't toch eens moeten testen als ik 'm in handen heb.
De sluitertijd is bij iso 80 of 100 is haast hetzelfde.
Klopt, 1/2 stop is inderdaad een erg klein verschil. Soms zit 't 'm net in die kleine verschillen... Soms is ISO100 net nodig om nog uit de hand te kunnen werken, en soms is ISO80 nodig omdat het bewegingen net dat beetje meer uit laat smeren... En zo zijn er nog talrijke voorbeelden waarom ISO80 handig kan zijn of net niet, zelfs al is het marginaal op zich... Vele kleintjes...
De wetenschap dat ISO80 beschikbaar is zonder compromis (en dus geen 1/2 stop verlies in de hooglichten), maakt dat deze een valabele optie is. Toch belangrijk om weten dat het zin heeft extended ISO in te schakelen. Anders zou je gewoon kunnen overbelichten en nadien op computer wat verdonkeren ter compensatie.
Wat je er ook van mag vinden, 't is toch weer iets dat specifiek is aan de K-5...
Wim
@wim
Ik zal tegen véronique zeggen dat ze niets van digitaal afweet!
Dat zal ze leuk vinden.
&Co
btw & tot slot: ETTR is mythology, all the way
Ook RAW kun je beter ineens juist belichten en de WB van ’t zelfde
De 50% gray kan beter ineens juist staan, WB is nog nauwkeuriger.
Achteraf met je pipetje in LR gaan sukkelen en voor elke foto gissen wat de sfeer daar nu weer was, is waanzin.
Ik kan je blijkbaar niet overtuigen …. dom’mage??
Nope... Ik ga nu een beetje domme foto's maken. Tot binnen een dikke maand!
Wim
Comment