Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Pentax K-5

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Pentax K-5

    Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
    Het systeem met “aanstonds keuzevakje” voor AF punt, in LifeView, is net zoals de snelheid ook een grote verbetering tegenover de K-7!
    Maar eerlijk gezegd; voor mensen die normale foto’s nemen in normale situaties moet de K-7 echt niet onderdoen

    Stonefree
    Behalve dan de DR op lage ISO!
    En mensen met een bigma zijn geen normale mensen dan?
    Last edited by tozumi; 29 december 2010, 23:41.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • Re: De nieuwe Pentax K-5

      Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
      En mensen met een Bigma zijn geen normale mensen dan?
      die naam alleen al "Big-ma'ma" tssss
      we zijn aan't afdwalen, hé,

      Raf'ken
      Last edited by Raf'ken; 30 december 2010, 14:09.

      Comment


      • Re: De nieuwe Pentax K-5

        Straf ik kan bekijken hoeveel graden (°C) het was; in de K-5 camera ,op het moment van opname.

        Camera Temperature = 25°C

        Comment


        • Re: De nieuwe Pentax K-5

          Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
          *edit*
          Is de Wim (ishpuini) op verlof?

          @Wim
          Hebt ge uwen K-5 al in handen of besteld

          Stonefree
          Hey allemaal,

          Was inderdaad op verlof. 4 weekjes India met de K-7. Schitterende reis, vreed content van de K-7 daar, maar 'k had de hoge ISO van de K-5 wel kunnen gebruiken. Paar dagen erg vroeg of na zonondergang op stap geweest en de ISO3200 beelden die ik maakte zouden met de K-5 aan ISO6400 toch wat anders zijn geweest. Maar ik klaag niet hoor...

          Daarna even van 't forum weggebleven. Dat doet soms eens deugd zo'n sabbatical...

          Ik heb de K-5 intss in handen. En lap, de mijne heeft toch een vlekje zeker. Niet zo erg op zich, rond f/8 ziet het eruit als een dustbunny, maar aan f/22 is 't een vette zwarte stip met daaronder nog een wolkje vagere vlekken. In deze winterse dagen zit ik toch meestal met eerder grote openingen te fotograferen, dus heb ik 'm intss gebruikt. Maar voor panowerk (van die repeterende vlekken zie je veel duidelijker dan indivuduele vlekken) en macro is 't toch wel niet leuk... Lightroom cloont ze makkelijk weg, maar de bron van de cloning is verschillend voor iedere foto, dus niet makkelijk te automatiseren. Och, de mijne gaat overmorgen terug naar de winkel om te worden ingeruild (hopelijk gaat dat vlot) . De komende weken zijn toch rustig, en de K-7 is er voorlopig nog als back-up.

          Op de vlekjes na ben ik in de wolken met de K-5. Het DR op ISO80 is om duimen en vingers af te likken. De sneeuwlandschappen die ik fotografeerde waren veel minder een challenge om zowel de sneeuw doortekend als de schaduwen met voldoende detail te houden. En de hoge ISOs leverden aardige sfeerplaatjes op tijdens de feestelijkheden.

          Wim
          Last edited by ishpuini; 1 januari 2011, 14:30.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • Re: De nieuwe Pentax K-5

            Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
            Tussen de wilde beesten?
            Niet ver er naast... Allez, ben inderdaad enkele dagen op tijgers gaan jagen (met de camera hé) in Ranthambore NP maar de zwaardere moessons van dit jaar die bovendien veel langer aanhielden zorgden ervoor dat de dieren nog erg verspreid zaten (geen nood om naar meer- of rivieroevers te komen voor water) en vermits het af en toe bleef regenen waren er ook geen bruikbare sporen te vinden... Geen tijgers gezien dus, maar wel veel tiger food en da's ook iets hé... 't Zal voor ne volgende zijn...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • Re: De nieuwe Pentax K-5

              Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
              Isopropanol +swab & reinigeingsstempel ....voilà opgelost

              andere merken moeten hier ook niet onderdoen; pfffff

              Stonefree
              Heb de mijne met de Pentax O-ICK cleaning kit een paar beurten gegeven... met geen enkel resultaat. Normaal haal ik daar nochtans het meest hardnekkige vuil mee van de sensor. De bron van de vlek zit niet op het sensor-oppervlak maar ergens dieper. Je kan er gewoon zelf niet aan...

              Mailde met DB over het fenomeen, en ze erkenden direct dat er effectief een probleem is, en wisten me te zeggen dat de instructies van Pentax Japan zijn iedere camera te checken en dan uit te wisselen indien de camera echt de probleemvlekken heeft. Lijkt me terechte strategie, want er zullen intss effectief wel mensen zijn die gewoon perfect opkuisbaar stof verkeerdelijk interpreteren...

              Om het probleem in perspectief te zien heb ik overigens zowel de K-7 als m'n oude K20D (intss eigendom van m'n broer) en stokoude *istDS aan dezelfde tests onderworpen en geen van allen vertonen zij dergelijke vlekken.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • Re: De nieuwe Pentax K-5

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                Heb de mijne met de Pentax O-ICK cleaning kit een paar beurten gegeven... met geen enkel resultaat. Normaal haal ik daar nochtans het meest hardnekkige vuil mee van de sensor. De bron van de vlek zit niet op het sensor-oppervlak maar ergens dieper. Je kan er gewoon zelf niet aan...

                Mailde met DB over het fenomeen, en ze erkenden direct dat er effectief een probleem is, en wisten me te zeggen dat de instructies van Pentax Japan zijn iedere camera te checken en dan uit te wisselen indien de camera echt de probleemvlekken heeft. Lijkt me terechte strategie, want er zullen intss effectief wel mensen zijn die gewoon perfect opkuisbaar stof verkeerdelijk interpreteren...

                Om het probleem in perspectief te zien heb ik overigens zowel de K-7 als m'n oude K20D (intss eigendom van m'n broer) en stokoude *istDS aan dezelfde tests onderworpen en geen van allen vertonen zij dergelijke vlekken.

                Wim
                Vooreerst iedereen een gelukkig K-5 jaar
                En de verloren zoon is terug, sie.

                Ja, Grobet en DB erkennen het probleem idd.
                Mijn serie (batch) moet vlekvrij zijn werd mij verzekerd!

                @wim
                Wat geeft de speciaal hiervoor ontworpen dust alert, al geprobeerd?
                Daar zou je ze zeker moeten waarnemen, dacht ik.

                zie je ze ook rechtstreeeks op de sensor zelf, zitten?
                ...of enkel op een foto@f/11à 22

                Raf’ken
                Last edited by Raf'ken; 1 januari 2011, 15:53. Reden: info

                Comment


                • Re: De nieuwe Pentax K-5

                  Ohja,

                  Véro, heeft er nu 2 en één ervan, was een vlekkertje!

                  Eerst met isoproper en dan met de stempel, alles weg
                  De stempel is prachtig voor stof en cosmic-debris, maar voor olievlekjes hielp enkel nat en pas dan, stempelen.

                  Oliën kleven niet op die stempel .... denk ik dan zo???

                  Raf’ken

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Pentax K-5

                    Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
                    @wim
                    Wat geeft de speciaal hiervoor ontworpen dust alert, al geprobeerd?
                    Daar zou je ze zeker moeten waarnemen, dacht ik.
                    De vette vlek zie je inderdaad met het dust alert, maar de "wolk" van cirkeltjes niet.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
                    zie je ze ook rechtstreeeks op de sensor zelf, zitten?
                    ...of enkel op een foto@f/11à 22
                    Niks op het oppervlak van de sensor te zien. Je vermoeden dat olie niet door de stempel van de O-ICK kit (nochtans is dit de cleaning solution die DB zelf in hun service dept gebruikt) wordt opgepikt zou kunnen kloppen, dan moet DB 'm maar kostenloos kuisen voor mij ipv 'm te wisselen. Maakt mij niet uit, als ik maar van de vlekjes af ben...

                    Bon, ik zal het binnenkort wel horen...

                    Wim
                    Last edited by ishpuini; 2 januari 2011, 11:40.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Pentax K-5

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      ........................
                      Bon, ik zal het binnenkort wel horen...

                      Wim
                      Die K-5 Dust alert, kun je saven dacht ik en oplblazeen in je pc!
                      Als je de wolkjes dan weer niet ziet, kan je ze op een foto toch zeker niet zien.. IMO ?

                      Is je k5 al naar DB?

                      Raf'ken
                      Last edited by Raf'ken; 2 januari 2011, 20:21.

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Pentax K-5

                        Hi,

                        Geen last van vlekken noch falende auto-focus bij kunstlicht(en) bij mijn exemplaar.

                        Maar, ik vermoed dat ik wat af-aanpassingen zal moeten doen.
                        Wat is de ideale opstelling daarvoor?
                        Niks echt gevonden daaromtrent op het internet, behalve dat je bij FF een min-correctie moet doen en bij BF een plus-correctie.

                        Spot-scherpstelpunt gebruiken neem ik aan?
                        Afstand tot scherpstelpunt: <1m, 1m, 2m, 3m ?
                        Diafragma: Grootste opening zodat het scherpstelgebied zo klein mogelijk is?
                        Bij Zoom-lenzen: Met het max-bereik, in mijn geval resp. 50mm & 135mm?


                        mvg
                        Marc
                        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                        M.v.g. Marc

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Pentax K-5

                          Oorspronkelijk geplaatst door Raf'ken Bekijk bericht
                          Die K-5 Dust alert, kun je saven dacht ik en oplblazeen in je pc!
                          Als je de wolkjes dan weer niet ziet, kan je ze op een foto toch zeker niet zien.. IMO ?

                          Is je k5 al naar DB?

                          Raf'ken
                          De dust alert doet m.i. een soort threshold (bestaat dat nog in de huidige photoshop?), i.e. alles donkerder dan 128 zwart maken en de rest wit. Het wolkje is lichter dus ontsnapt het? Hoe dan ook, 't is niet het wolkje dat me stoort hoor (dat blijft zowiezo vaag), 't is die echt wel vette stip die erg duidelijk zelfs op schermvullende review op de camera te zien is.

                          Gisteren heb ik de K-5 nog gebruikt, nu direct matglas weer vervangen (KatzEye met custom grid lines voor vierkant eruit, Pentax standaard erin), O-ME53 zoeker loupe terug door de standaard vervangen, grip eraf, lowepro riem eraf, kaartje niet vergeten en alles terug de doos in. Dan fietsje op naar de winkel... Hopelijk niet te veel soldenjagers want dat fietst niet zo lekker...

                          Wim
                          Last edited by ishpuini; 3 januari 2011, 08:53.
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Pentax K-5

                            Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                            Maar, ik vermoed dat ik wat af-aanpassingen zal moeten doen.
                            Wat is de ideale opstelling daarvoor?
                            Allicht kan deze link je helpen?


                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Pentax K-5

                              Bedankt Wim,

                              Exact de info die ik zocht.

                              Grr Ik had AF Adjust respectievelijk met K7 en K5 gekoppeld en niet met K20.
                              Ik heb er nu wel vierkante ogen aan overgehouden door al het zoeken gisteren.

                              mvg
                              Marc
                              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                              M.v.g. Marc

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Pentax K-5

                                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                                Dan fietsje op naar de winkel... Hopelijk niet te veel soldenjagers want dat fietst niet zo lekker...

                                Wim
                                Hugh?
                                Woon jij vlak tegen cameraNu.nl
                                En een beetje meer enthousiasme voor de fotowedstrijd, hé
                                De K-5 gaat niet vanzelf aan die 40mm groeien, hé!
                                Hoe meer leuke reacties hoe beter dat ie groeit.

                                En ja treshold is nog steeds present in PS/CS


                                Allez, succes met de wedstrijd
                                Raf'ken

                                Comment

                                Working...
                                X