Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
als fuji dit toestel met verwisselbare lens-mount had gemaakt, dan was dit toestel een ware leica-killer geweest..nu nog de firmware update om de boel op orde te krijgen, en gaarne verwisselbare lensmount..
EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100
Vandaag de nieuwe firmware geïnstalleerd, heel wat van de grotere of kleinere onvolmaaktheden zijn nu opgelost. De X100 is nu nóg gebruiksvriendelijker geworden .
Meest recente resultaten nog steeds te vinden op mijn blog.
Persoonlijk vind ik de firmware update niet echt geslaagd...
Mijn grote frustratie's zijn (en deze zijn niet aangepakt met de firmware.)
- Optie's die ondergebracht zijn onder een toets en die enkel een on/off optie hebben (bvb macro modus of ND-filter) moeten eerst aangeduid en dan bevestigd worden (ND filter heb ik bvb ondergebracht onder de fnn toets, maar om die aan en af te zetten moet je fn toets indrukken, dan wieleke draaien (voor aan of uit) en dan bevestigen met ok. Dit duurt allemaal veel te lang en is onlogisch: gewoon indrukken (aan) van de fn toets en nogaals (uit) zou moeten volstaan.
- Automatische ND filter functie (als je bvb f/2 hebt bij daglicht en je geraakt er niet et 1/10000s dat de camera dan autoatisch de ND filter inschakelt.)
- Bij MF, en als je de camera ingesteld hebt om te focussen met de AEL button, dan krijg je geen visuele confirmatie van de scherpstelling in de OVF.
- program shift werkt niet bij ingeschakelde auto ISO
- als je de OVF in power save modus hebt staan dan krijg je geen live hitogram (maar het kadertje staa er wel.)
- scherptediepte schaal is niet echt betrouwbaar
2 andere frustratie's zijn dan weer wel aangepast:
- de OVF kaders zijn dynaisch en houden rekening met schrpstelling
- macro modus en andere settings worden onthouden onafhankelijk van P,S,A,M...
Versta me niet verkeerd: ik hu van mijn X100, maar wat die firmware betreft hebben ze nog een eind te gaan... Ik wach op verise 3.0 (tegen dan zal het wel ok zijn, denk ik...)
Als ik dat hier allemaal lees, voldoet het toestel toch nog niet helemaal aan de verwachtingen van velen, welke wij ons voorgesteld hadden vóór hij in de winkel was.
De retro look heeft hier veel harten doen smelten, en is ook geslaagd, maar als er nog zoveel kinderziektes inzitten, ook niet prettig, hopelijk kunnen ze dat alles oplossen met firmware updates.
Ik heb mij ooit zo eens laten meeslepen bij de lancering van de Sony R1, zou ook het van het zijn, maar het is ook een teleurstelling geworden.
Ik heb mij ooit zo eens laten meeslepen bij de lancering van
de Sony R1, zou ook het van het zijn, maar het is ook een teleurstelling geworden.
En of ik me dit herinner, Geert. Dankzij u lovende reacties en enthousiasme heb ik me
toen ook zo'n R1 gekocht. Ik heb er zelfs mijn Canon pro 1 voor verkocht. Heb ik me
daar een spijt van gehad.
Maar gelukkig met niet al te veel verlies kunnen verder verkopen.
Tweede grote teleurstelling was de Leica X1. Traag en als het licht het wat liet afweten,
de X1 ook. Mooie kwaliteit van foto's. Maar voor straatfotografie vond ik het maar niks.
Langzame AF. Zelfs mijn LX5 moest er niet veel voor onderdoen. En bij die heb je dan
nog een zoom 24-90, mogelijkheid tot macro, enzovoort.
Heb me ondertussen verzoend met mijn DSLR. Wachtend op het volgende mirakel...
En ik die dacht dat die R1 ooit zo goed was, onder andere door het Carl Zeissobjectief dat erop zat ...
Nu, laat je niet te veel meeslepen door al de negatieve commentaar. Kijk naar de NEX-toestellen...hoeveel klaagden er in het begin niet over de manier van werken van die dingen ?
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
En of ik me dit herinner, Geert. Dankzij u lovende reacties en enthousiasme heb ik me toen ook zo'n R1 gekocht.
Ja jong, ik heb mij dan ook laten meeslepen door wat overal geschreven stond, maar heb er mijn lesje uit geleerd, dan was er dan ook nog die Sony opzetflits, koste stukken van mensen, en was om bij te huilen. Nu, we hebben er uit geleerd, maar blijkbaar bij Sony nog niet, hun in de hemel geprezen Nex heb ik een paar weken geleden eens vastgehad, die autofocus blijkt nog steeds een ramp.
Da's raar...want daar heeft mijn NEX-5 geen enkel probleem mee . Die stelt perfect scherp op wat ik wil (AF-S, DMF en scherpstelpunt zelf instellen) ...
Niet vergeten dat we hier over contrast-detection spreken en niet over phase-detection zoals op een DSLR hé Geert . Die kan je op dit moment (nog ?) niet echt vergelijken denk ik. Mijn A350 is ook een stuk sneller dan de NEX maar 't valt erg goed mee, de AF van de NEX...Vraag maar aan Rudy .
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
fuji komt volgens mij een jaar te laat met zijn toestel, tsunami zal ook wel voor een paar maanden vertraging gezorgd hebben. Het positieve is dat ze optimale beeldkwaliteit weten te halen uit die 12mp sensor, toch beter dan de leica x1 welke quasi zelfde sensor gebruikt, ze zitten zowat op niveau van de pentax k-r,k-m ook uitgerust met zelfde sensor. Maar die beeldkwaliteit wordt overschaduwt door recente instappers en zelfs door NEX c3ke die meer geavanceerde sensors gebruiken.
Ze hebben voor een vaste lens van mid class kwalitieit gekozen, met verwisselbare objectieven zou uiteraard het hybride zoeker systeem niet werken en het geheel ook minder compact worden.
AF-is niet snel vergeleken met andere toestellen die ook gebruik makend van contrast detection zekers niet in vergelijking met bvb de gf3 van pana. Ook MF is niet heel handig om te gebruiken en onmogelijk met OVF.
Toestel oogt mooi voor de liefhebbers van retro, en ik denk dat dit een van zijn sterkste troeven is samen met zeer goede beeldkwaliteit. Heeft goede EVF maar is toch vrij duur voor wat het is volgens mij, rekening houdend met zijn beperkingen .
Is compact maar grote blijft vergelijkbaar met deze van systeemcamera's waarop een prime objectiefje met ongeveer zelfde brandpunt.
Dus ik denk niet dat het den dag van vandaag nog echt een interessant toestel is, maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Als ik dat hier allemaal lees, voldoet het toestel toch nog niet helemaal aan de verwachtingen van velen, welke wij ons voorgesteld hadden vóór hij in de winkel was.
Ik heb hem gekocht, terwijl ik de nadelen goed genoeg kende. De X100 is een dijk van een camera, en is mij iedere cent waard die ik er heb voor betaald. Tuurlijk zijn er nadelen (dan vooral op firmware gebied), maar welke camera heeft dat niet? Ik heb de X100 te leren gebruiken zonder al te veel geconfronteerd te worden met de (laten we het maar zeggen zoals het is) kwakkelende firmware, en wat mij betreft is ie veruit een klasse op zijn eigen. Ben er ongelofelijk blij mee en hij gaat overal mee naartoe...
Ik wil Marcfoto bijtreden. Als je de bediening van de X100 eenmaal wat gewoon bent - en dat vraagt wel wat aanpassing als je van een Canon DSLR komt - dan is het een plezier om mee te werken. Beetje eigenzinning dus, maar best dik in orde nu de 2e firmware update geïnstalleerd is. (Versie 1.10)
Ik blijf zeer enthousiast. Vooral voor de kwaliteit van de uit de camera jpg's. Tot 1600 iso geen spatje ruis. En de analoge bediening van diafragma, tijd en belichtingscompensatie vind ik super.
Comment