Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste ervaringen D700 en meteen een vraagje...

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Hij stond op standaard. Dit aangezien ik niet gewend was dat de beeldinstelling van invloed zou zijn op de RAW...(dat inmiddels al bijgeleerd )
    Ik weet niet welke software je gebruikt?

Net de test gedaan: een identieke foto, één met standaard + hoog contrast, de andere met neutraal + laag contrast.

In ViewNX2 + CNX2 en Lightroom zie je verschillende beeldinstellingen op je scherm.

PS CS4 met ACR5.7 trekt zich niks van deze beeldinstellingen aan en geeft 2 dezelfde beelden

Comment

bewerk deze met captureNX...sigma ook met de eigen software...ben nu het ebook van capturenx hierboven aan het downloaden (toch maar even lezen hoe die werkt).

Heb het ook met ufraw geprobeerd, maar die pakt de NEF bestanden niet goed.
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Dat is al iets vergelijkbaarder.
        De Sigmafoto heeft een groene kleurzweem op de huidtinten: de benen neigen naar een ongezond kleurtje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Dat is al iets vergelijkbaarder.
          De Sigmafoto heeft een groene kleurzweem op de huidtinten: de benen neigen naar een ongezond kleurtje.
          Dat is de befaamde greencast van de Sigma camera, waarschijnlijk veroorzaakt door het IR filter dat "licht anders breekt". Is een (grote) witbalans issue van deze camera, maar op te lossen...aangezien dit onbewerkte RAW's zijn zie je dat terug inderdaad.

Voor mijn D700 vraag heb ik nu de instellingen anders staan en denk dat de meer aanweizge lucht in de D700 foto's ook parten heeft gespeeld...ben in ieder geval al wat meer aan het stoeien met nx2

Comment

Er zitten nog veel meer verschillen tussen de fotos dan een lichtbalans effect. Volgens mij heb je het diafragma op de Sigma 70-200 aanzienlijk geknepen (geziende scherptediepte), maar staat Tamron volgens vrijwel wijd open. Daarnaast heb je verhoudingsgewijs minder bos op de foto met de sigma dan op de foto met de Nikon. Dat geeft al flink wat verschil bij matrix. Nikon neigt mijns inziens meer naar de hoge lichten, en daardoor laat het de donkere delen wat lopen (maar dat is van lens tot lens verschillend). Als ik jou was zou ik in RAW 1/3 stop standaard overbelichten. Ik raak ADL nooit aan. Je kunt ook in NX2 de schaduw wat oplichten. Niet teveel want de ruis kruipt er dan in. Ik weet niet hoe matrixmeting werkt op de Sigma, maar de 3-d meting van het licht gaat met een tamron volgens mij zonder rekening te houden met afstand tot het object (geen G/D lens compatibel). Dat kan een nadeel zijn op de Nikon.
            Last edited by lock; 23 september 2010, 00:11.

Comment

Sigma op 70mm f4
              Tamron op 75mm f4

Dus valt an sich mee, beiden 2.8 lenzen, dus beiden even ver dichtgeknepen...wel crop vs. ff natuurlijk...verder weer iets om over na te denken

Comment

Working...
              X