Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertshoot met 5D of 1D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concertshoot met 5D of 1D

    Hallo, ik wou eens vragen wat jullie bevindingen zijn van een 1D reeks tov een 5D reeks wat betreft concerten en party's.
    Weegt de 5D mk II op tegen de 'oude 1D mk III' of steekt de 'nieuwe 1D mk IV' er met kop en schouders boven?

  • #2
    Re: concertshoot met 5D of 1D

    De 5D MKII heeft een betere beeldkwaliteit op hoge iso, maar de 1D MKIII heeft een betere autofocus als er minder licht is en die op alle selecteerbare AF-punten even goed werkt, en je kan de lichtmeting ook koppelen aan het geselecteerde AF-punt.

    Ik gebruik ze allebei, als er regen voorspeld wordt dan neem ik altijd de 1D MKIII omdat die beter tegen slechte weersomstandigheden kan.

    De nieuwe 1D MK IV zal natuurlijk beter zijn, maar voorlopig heb ik die toch nog niet nodig.
    Als geld geen probleem was, dan had ik die waarschijnlijk al wel gekocht, maar of de foto's dan ook zichtbaar beter worden, dat is nog een andere zaak (op een heel grote afdruk zal je het verschil wel zien).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: concertshoot met 5D of 1D

      Niet vergeten dat 1D geen FF is, dus moet je die 1.3 crop factor in het achterhoofd houden. Een 24mm wordt dan 32mm, dus je verliest een beetje aan de wide-angle kant. Ik zou dit wel missen denk ik. Then again... de robuustheid en de betere AF zouden me dit snel doen vergeten.
      Een 1DsMkIII lijkt me 'the best of both worlds', maar ja... prijskaartje...
      Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

      Comment


      • #4
        Re: concertshoot met 5D of 1D

        Het gaat goed met een 5D, het gaat beter met een 1D, hoe duurder hoe beter.
        Maar zie je dat achteraf aan de foto? Ik denk het niet. je ratio gelukte/mislukte shots zal hoger liggen en dan wordt een selectie van 15foto's maken NOG moeilijker .
        Veel oefenen is goedkoper en levert veel meer op.

        Comment


        • #5
          Re: concertshoot met 5D of 1D

          voor wat het waard is, ik doe concerten & parties met een 1D2 en die voldoet nog goed.

          dus eender welke recentere camera je koopt gaat zeker voldoen hoor, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen :

          5D2 : betere IQ dan 1D3 (ook of vooral op hoge ISO)
          1D3 : gebouwd als een tank, hele goede AF, ook uiteraard goede IQ maar niet als de 5D2
          1D4 : duurste van de 3 maar volgens mij best of both cameras hele goeie IQ, bouw (y)(y), AF (y)(y)

          Moest IK momenteel kiezen tussen 5D2 en 1D3, koos ik 5D2 (en die komt er eerdaags ook bij) vanwege de geweldige prijs/kwaliteit. De 1D2 houd ik dan als 2e body.

          Kortweg : als je budget hebt en het wil uitgeven aan een 1D4, zou ik 1D4 kiezen, zo niet : resoluut 5D2
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: concertshoot met 5D of 1D

            Een spotmeting, die meegaat met de AF lijkt mij ontzettend handig voor concertfotografie.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: concertshoot met 5D of 1D

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Een spotmeting, die meegaat met de AF lijkt mij ontzettend handig voor concertfotografie.
              is inderdaad een voordeel van de 1D-reeks tov de 5D-reeks maar om daar je keuze op te baseren lijkt me wat TE...

              In de frontstage zijn er genoeg mensen die ook 5D2 gebruiken en daar heerlijke foto's mee maken.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: concertshoot met 5D of 1D

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                is inderdaad een voordeel van de 1D-reeks tov de 5D-reeks maar om daar je keuze op te baseren lijkt me wat TE...

                In de frontstage zijn er genoeg mensen die ook 5D2 gebruiken en daar heerlijke foto's mee maken.
                Ik onderandere
                Ben er super tevreden van.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: concertshoot met 5D of 1D

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Een spotmeting, die meegaat met de AF lijkt mij ontzettend handig voor concertfotografie.
                  yup !

                  Ik wil Nikon


                  Ik zie trouwens voor concertfotografie weinig voordeel van een 5D MkII tov de oude 5D, als het écht donker is kan je wat meer ja, maar zo vaak kom ik die situaties nu ook weer niet tegen. Voor die €1000 verschil...

                  Comment


                  • #10
                    Re: concertshoot met 5D of 1D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    Ik zie trouwens voor concertfotografie weinig voordeel van een 5D MkII tov de oude 5D, als het écht donker is kan je wat meer ja, maar zo vaak kom ik die situaties nu ook weer niet tegen. Voor die €1000 verschil...
                    de 5D2 heeft toch wel wat onoverzienbare voordelen tov de 5D (zonder afbreuk te doen aan de originele 5D he) :

                    - hoge ISO's (ISO 4000 al geen probleem, da's 1,5 stop meer tov de 1600 van 5D)
                    - 14 bit RAW
                    - 21mp geeft wat meer crop-flexibiliteit

                    als dat geen voordelen zijn weet ik het niet meer
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: concertshoot met 5D of 1D

                      ja, maar dat is mij geen €1000 waard.

                      Comment


                      • #12
                        Re: concertshoot met 5D of 1D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                        ja, maar dat is mij geen €1000 waard.
                        dat is uiteraard persoonlijk
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: concertshoot met 5D of 1D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                          ja, maar dat is mij geen €1000 waard.
                          Ik had een 5D, nu een 5DII en zie het verschil duidelijk en wat ik zie is mij wel 1000€ waard. Misschien zeggen de getallekes niet zoveel meer maar het beeld zegt het wel.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment

                          Working...
                          X