Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat te kopen?

2 jaar geleden heb ik een digitale camera gekregen van m'n vriend voor m'n verjaardag. Een Panasonic Lumix DMC-FZ8. Mettertijd heb ik een tripod en zo meer er bij gekregen. Ik neem vooral foto's op automatische stand en ben er niet zo goed in. Maar dat ga ik oplossen, sinds vorige week volg ik een basis fotografie cursus bij het PCVO in avondonderwijs.

Nu zou ik graag binnen een aantal maanden een spiegelreflex kopen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. In verschillende magazines vind ik verschillende machines, maar voorlopig zeggen ISO-waarden, lenswaarden, MM's van lenzen en zo me nog niets.

Graag had ik een betaalbare digitale spiegelreflex gehad (tot 1000 euro met 1 lens, of is dat te weinig?) die ik niet binnen twee jaar moet afschrijven. Het is niet de bedoeling om professionele fotograaf te gaan worden, maar alleen als hobby.

Wat zou ik graag willen fotograferen? Familiekiekjes, maar dat kan ook met de Lumix. Landschap, close-ups van bloemen en zo, oude kerkhoven, oude gebouwen, zwart-wit, ben ook een tikkeltje gothic dus ook die richting uit. Eigenlijk liefst een camera die zoveel mogelijk kan en makkelijk (later) uit te breiden is met verschillende lenzen, eventueel een aparte flitser.

Wat raden jullie me aan?

Edit: bestaan er ook spiegelreflexen waar je op het schermpje kan zien wat je fotografeert, of kijk je altijd door de zoeker?

Groetjes, Siliun

Re: Wat te kopen?

Siliun,

Mijn raad = maak eerst die cursus af, dan WEET je meer
    Dit kan je later helpen om dan nog een keuze te maken.

MAAR met jouw Lumix DMC-FZ8 kan je ALLES doen en leren in vergelijking met
    een DSLR. Met een DSLR kan je lenzen wisselen; meer is het niet

Haal alles uit jouw Lumix DMC-FZ8 dat mogelijk is.
    Die cursus zal hier zeker helpen.
    Last edited by theokus; 14 september 2010, 16:20. Reden: wisselen
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Theokus heeft wel gelijk, maar het kan wel handig zijn tijdens de cursus met je toestel mee te groeien. Kan je alle vragen ook direct aan de leraar stellen.
      Ik zou je naar de canons 550D of 50D duwen met de Sigma 17-70 f2.8-4 OS HSM duwen, afhankelijk welke body je 't beste in de hand ligt. Maar Nikon heeft vergelijkbare modellen die je dan met dezelfde lens met Nikonvatting kan nemen. Ga daarom 's naar een professionele winkel in je buurt om de verschillende modellen 's te vergelijken. Vraag ook 's naar de toestellen van je medecursisten, misschien heeft daar wel iemand exact wat jij ook wil.
      1 objectief is goed om te beginnen, maar dslr bestaat om objectieven te kunnen wisselen, afhankelijk van je onderwerp, afstand tot, lichtomstandigheden,...
      Trek daarom je budget wat op zodat je er 2 of 3 kan kopen, bijvoorbeeld een standaardzoom en een telezoom, of een standaardzoom en een macrolens of een standaardzoom en een prime,... aangepast aan wat jij het liefst in beeld hebt.
      Neem dus gerust de tijd zodat de bomen weer in beeld komen
      Veel plezier met de cursus, mijn vriendin is ook net begonnen in Aalst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Siliun Bekijk bericht
        Edit: bestaan er ook spiegelreflexen waar je op het schermpje kan zien wat je fotografeert, of kijk je altijd door de zoeker?
        Bij de meeste recente spiegelreflexen kan je ook op het schermpje kijken, alleen werkt dit meestal niet super (trage focus = scherpstellen). De nieuwe sony's (a33/a55) zijn misschien interessant als je het schermpje wil gebruiken, deze hebben wel snelle focus via het schermpje.

Comment

Bij de meeste recente spiegelreflexen kan je ook op het schermpje kijken, alleen werkt dit meestal niet super (trage focus = scherpstellen). De nieuwe sony's (a33/a55) zijn misschien interessant als je het schermpje wil gebruiken, deze hebben wel snelle focus via het schermpje.
          Was ik op vergeten te antwoorden. Dit heet Liveview bij de meeste merken geloof 'k. Deze functie wordt door de meesten echter vooral in noodgevallen gebruikt, om boven de hoofden van een publiek te geraken bv. Het vertraagt inderdaad de autofocus en je hebt snel last van omgevingslicht op je scherm.
          Ook belangrijk: voor Canon en Nikon is er een grotere tweedehandsmarkt en beschikbaarheid van accesoires van andere merken. Voor Sigma worden enkel door Sigma objectieven gemaakt, bv.

Comment

Dankjewel voor de antwoorden.

Dus eigenlijk kan ik met m'n Lumix evenveel als met een spiegelreflex. Ik dacht echt dat het niet ging lukken, omdat in de les bijna iedereen (ik denk 3 niet) een digitale spiegelreflex heeft en dat ik er ook echt 1 nodig zou hebben.

Comment

Dankjewel voor de antwoorden.

Dus eigenlijk kan ik met m'n Lumix evenveel als met een spiegelreflex. Ik dacht echt dat het niet ging lukken, omdat in de les bijna iedereen (ik denk 3 niet) een digitale spiegelreflex heeft en dat ik er ook echt 1 nodig zou hebben.
              Zeker kan je dat.
              Vooraf heb ik zelf even gekeken wat jouw Lumix DMC-FZ8 in huis had
              Met die camera kan je echt alles instellen zoals op een DSLR.
              Die Lumix is een ferm "machien" die veel meer kan dan foto's maken op automatisch

ISO, diafragma (of A) en sluitertijd (of T) staan gewoon in functie van het licht, zowel binnen of buiten.
              Dit is wel de "heilige drievuldigheid" van de fotografie
              Je kan er een foto totaal mee verknoeien maar ook een technisch perfecte foto mee maken. (een donkere foto, een veel te heldere foto enz.)
              Als je zelf alles wilt bepalen (wilt doen) dan ben je dus handmatig bezig of "manueel" > M.
              Jij zelf bepaalt dus de ISO, A en T.
              Je vindt die terug op de ronde knop boven op jouw camera.

Ik ben er ook zeker van dat dit allemaal in de handleiding van de camera staat.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik volg hier, je toestel kan alles wat het moet kunnen om te leren.
                Als je toch wil overstappen naar een spiegelreflex, dan zou ik aanraden om vooral naar Canon en Nikon te kijken. Niet omdat de andere toestellen direct slechter zijn, maar omdat de 2de handsmarkt groter is en makkelijker iemand tegenkomt die ook zo'n toestel heeft en je dus beter kan helpen indien nodig.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Zeker kan je dat.
                  Vooraf heb ik zelf even gekeken wat jouw Lumix DMC-FZ8 in huis had
                  Met die camera kan je echt alles instellen zoals op een DSLR.
                  Die Lumix is een ferm "machien" die veel meer kan dan foto's maken op automatisch

ISO, diafragma (of A) en sluitertijd (of T) staan gewoon in functie van het licht, zowel binnen of buiten.
                  Dit is wel de "heilige drievuldigheid" van de fotografie
                  Je kan er een foto totaal mee verknoeien maar ook een technisch perfecte foto mee maken. (een donkere foto, een veel te heldere foto enz.)
                  Als je zelf alles wilt bepalen (wilt doen) dan ben je dus handmatig bezig of "manueel" > M.
                  Jij zelf bepaalt dus de ISO, A en T.
                  Je vindt die terug op de ronde knop boven op jouw camera.

Ik ben er ook zeker van dat dit allemaal in de handleiding van de camera staat.
                  Dankjewel. Jammer genoeg heb ik m'n Lumix gekocht en had ik geen Nederlandse of Engelse handleiding er bij. Er zitten een Duitse en een Franse handleiding bij, en die snap ik eerlijk gezegd niet.

In de les moeten we proberen zoveel mogelijk handmatig te doen, vandaag wat standaardbegrippen verwerkt zoals ISO, brandpunten, Sluiteropening en zo. Morgen nog wat kijken.

Wat ik uit de les begrijp van vandaag aan de hand van tekeningen is dat mijn Lumix een semi spiegel reflex maar dan zonder de spiegel.

Heb wel de (slechte) gewoonte om altijd op mijn LCD-scherm te kijken wat ik wil fotograferen. Misschien leer ik dat best ook af.

Dit is 1 van de eerste foto's die ik dit weekend op eigen houtje voor de les er aan kwam al eens had uitgeprobeerd op handmatig.

Comment

Dankjewel. Jammer genoeg heb ik m'n Lumix gekocht en had ik geen Nederlandse of Engelse handleiding er bij. Er zitten een Duitse en een Franse handleiding bij, en die snap ik eerlijk gezegd niet.
                    Dat gaan we direct oplossen
                    Zie mijn pm.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Nu zou ik graag binnen een aantal maanden een spiegelreflex kopen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
                      Dat is de ongunstigste situatie om zo'n aankoop te doen.
                      Volg de raad van Theokus (en jouw cursus ) en binnen een aantal maanden zie je het bos duidelijk staan.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                      X