Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten vanaf nul

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Starten vanaf nul

    heey Vaio,

    ikzelf ben ook slechts 16 jaar oud, en ik ben begonnen met ene Nikon D40 (gelijkwaardig aan de canon 400D) en ben (al zeg ik het zelf) door veel leren al een stuk beter geworden met fotograferen. natuurlijk ben ik altijd op zoek naar een nieuwe lens, flitser of zelfs body
    ik zou zeggen, koop dat ding, en neem je tijd ervoor. lees boeken, zoek info op internet en ga lekker fotograferen...
    succes!
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

    Comment


    • #32
      Re: Starten vanaf nul

      Als je jong bent kan je alles veel gemakkelijker leren en de jeugd van tegenwoordig zijn echte techneuten.

      Toen ik 15 was, speelde ik met een Commodore 64 waar je 10 minuten een cassettebandje moest afspelen vooraleer je een simpel spel kon starten ...

      En ik had een walkman waar ik 1 lp mee kon afspelen (als de batterij niet plat was). Nu zet je 3000 cd's op een Ipod...

      On topic : Iso, diafragma en sluitertijd zijn nu ook geen supermoeilijke begrippen. t Is geen kernfysica.

      Er bestaan goeie handleidingen over de 500 of 550D. En in elke bibliotheek zijn er wel goeie boeken over digitale (spiegelreflex) fotografie.

      De 500D is een gemakkelijk te bedienen toestel dat je rap doorhebt, maar je moet natuurlijk wel de principes van fotografie kennen en vooral veel oefenen.

      En vooral kritisch zijn voor jezelf !
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #33
        Re: Starten vanaf nul

        En halverwege het bandje ook nog eens omdraaien in de walkman...of terugspoelen als je dat ene nummer nog eens wilde horen...wat een tijden ding was ook zo groot als een instap SLR nu is Mijn MSX had destijds als cartridges en diskettes overigens


        OT:

        Speel inderdaad gewoon veel met je camera én met de nabewerking op de computer. De beste leerschool is toch nog de praktijk...en er zijn zo verschrikkelijk veel boeken te vinden over fotografie...maar hier beginnen te posten in beginnershoek zal je ook al heel snel kunnen helpen zaken te leren
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #34
          Re: Starten vanaf nul

          @Vaio
          Kom zeker eens langs op BelgiumdigitalLive, daar staat ook een beginners workshop op het programma en de lesgever in kwestie is ook auteur van een zeer lijvig fotografieboek.

          Comment


          • #35
            Re: Starten vanaf nul

            Bedankt!

            Ik ben eventjes naar de bibliotheek gelopen en een stuk of 4 boeken geleend. Deze goed lezen en camera bij de hand houden. In principe is mijn Lumix daar nog super genoeg voor.

            Heb bijgeleerd dat je veel aan een lage F-stop hebt als je vol inzoomt. Klopt dat? Om daar verder op in te gaan trek ik straks naar het park om een rij paaltjes te fotograferen. Focussen op het eerst paaltje met de laagste F-stop en nog wat experimenteren. Daarna verschillen bekijken op de computer.
            I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

            Comment


            • #36
              Re: Starten vanaf nul

              Probleem is vaak dat die "lage F-stop" (ik vermoed dat je bedoelt een laag F-getal of een groot diafragma) vaak variabel is op objectieven en zeker op een bridge. B.v. een maximaal diafragma van f/2.8 is vaak slechts haalbaar als je helemaal niet inzoomt. Tenzij je over een objectief beschikt met een vaste lichtsterkte. B.v. mijn 17-55 f/2.8 (al kan ik die evengoed instellen op f/5.6, hoor).
              Nu weet ik niet precies wat je bedoelt met "dat je veel aan een lage F-stop hebt"? (misschien: geringe scherptediepte?).
              Alleszins hetzelfde onderwerp schieten met het grootst mogelijk diafragma (kleinst mogelijke F-getal) en dan stelselmatig dat f-getal verhogen (dus kleiner diafragma kiezen) en thuis de resultaten vergelijken. Ga op zoek naar de "EXIF"-waarden van je foto's en vergelijk die met het behaalde resultaat.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #37
                Re: Starten vanaf nul

                Ja, het had met de scherptediepte te maken. In de cursus stond F-waarde, is F-stop niet hetzelfde of vergis ik me?
                I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

                Comment


                • #38
                  Re: Starten vanaf nul

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                  Ja, het had met de scherptediepte te maken. In de cursus stond F-waarde, is F-stop niet hetzelfde of vergis ik me?
                  je vergist je niet
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #39
                    Re: Starten vanaf nul

                    Hoi Vaio,

                    Ga gewoon naar de winkel en pak de toestellen vast.
                    Ikzelf heb me ook bezondigd aan het stellen van menige vragen op dit forum, maar geen enkele visie heeft mij uiteindelijk overtuigd, wel steek je er heel wat van op. Als beginneling geef ik je de raad naar een winkel te stappen waar ze de modellen in voorraad hebben, waarin je geïnteresseerd bent en als je ze dan eens vast pakt, zal je keuze vlug gemaakt zijn.
                    Voor mij ging de keuze tussen de Canon 500D, 550D of 50D en het is de 50D geworden omdat dit toestel mij geweldig in de hand lag. Momenteel worstel ik de handleiding door en probeer ik wat te experimenteren door een foto te nemen in de automatische stand en deze te vergelijken met foto's die ik maak in de M-stand, niet simpel dat durf ik wel al toegeven.

                    En wat dit forum betreft, veroordeel het niet te snel. Het is gewoon een feit dat hier zowel professionals, gevorderde amateurs, als beginners hun mening geven en dan is de invalshoek helemaal anders. Dus vraag raad op dit forum, maar onthou alleen dit waar je echt wat aan hebt.

                    Bart

                    Comment


                    • #40
                      Re: Starten vanaf nul

                      Na alles is goed bekeken te hebben, vind ik fotografie niet één van de makkelijkste dingen op aarde. Ik zou echt iemand moeten vinden die het mij kan uitleggen. Daarom gaat dit forum me nog goed van pas komen. Opgeven doe ik niet! Daar ben ik te koppig voor. Ik denk dat ik me maar is ga inschrijven in de lokale fotoclub. Ben wel bang dat ik daar ga worden uitgelachen met mijn Lumix, niet bepaald het professioneelste op deze aarde, hé.

                      Op mijn EOS ga ik nog even moeten wachten, ik wil eerst weten waar ik aan begin. Die zal voor eind dit jaar, begin volgend jaar zijn. Ik ga geen toestel kopen waarvan ik de functies niet ken.

                      Ik hoop echt dat ik het binnenkort ga snappen. Want eigenlijk denk ik dat fotografie een kunst is en ik ben niet echt kunstzinnig aangelegd. Ik kan dat ook moeilijk beoordelen, maar dat leer je wel, denk ik. Een oud verlaten huis, zou ik persoonlijk niet mooi vinden terwijl dat prachtiger kan zijn dan een schattige Golden Retriever-pup die helemaal niet goed is genomen.
                      I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

                      Comment


                      • #41
                        Re: Starten vanaf nul

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        je vergist je niet
                        Bij een zoomlens staan de f-getallen vaak op.

                        BV 18-55 mm f 3.5-5.6 of zo.

                        Op 18 mm heb je dus f 3.5 en op 55 mm 5.6 waarbij je dus al t dus al meer dan de helft van het licht verliest.

                        Kitlenzen en goedkope zoomlenzen hebben geen constant diafragma, duurdere lenzen hebben dat wel.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #42
                          Re: Starten vanaf nul

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                          Na alles is goed bekeken te hebben, vind ik fotografie niet één van de makkelijkste dingen op aarde. Ik zou echt iemand moeten vinden die het mij kan uitleggen.
                          ...
                          Ik hoop echt dat ik het binnenkort ga snappen. Want eigenlijk denk ik dat fotografie een kunst is en ik ben niet echt kunstzinnig aangelegd.
                          Je zou best beginnen met elementaire dingen als "beeldvorming". Camera obscura ... eenvoudig lensje ... lichtgevoeligheid van films/sensoren ...
                          Een boekje over de fotografische beginselen is beter dan iemand zonder didactische vaardigheden die jou uitleg geeft. Als je bij het lezen/studeren op onduidelijkheden stuit, kan je op dit forum altijd vragen stellen.

                          Over kunstzinnigheid zou ik me niet ongerust maken. Dat tenminste 1% van de fotografen kunst schept, is misschien reeds overdreven. Fotografie is op de eerste plaats een manier om beelden vast te leggen.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Starten vanaf nul

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            Over kunstzinnigheid zou ik me niet ongerust maken. Dat tenminste 1% van de fotografen kunst schept, is misschien reeds overdreven.
                            Dat hangt enkel van je definitie van kunst af
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            Fotografie is op de eerste plaats een manier om beelden vast te leggen.
                            Klopt natuurlijk wel, maar veel belangrijker is wat je er mee doet. Ik betrap er mezelf al te vaak op dat ik wel foto's neem, ze achteraf eventueel een beetje bewerk, sorteer en filter en ze er dan eigenlijk bijna nooit meer bekijk

                            Comment


                            • #44
                              Re: Starten vanaf nul

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik me maar is ga inschrijven in de lokale fotoclub. Ben wel bang dat ik daar ga worden uitgelachen met mijn Lumix, niet bepaald het professioneelste op deze aarde, hé.
                              Dag Vaio,

                              Schrijf je inderdaad maar in bij die fotoclub.
                              En wees er maar niet bang van dat ze u gaan uitlachen met je Lumix, want je hebt wel
                              een supergoed toestel. Alleen nog wel leren om er mee te werken en je maakt prachtige foto's.

                              Groeten en welkom op dit forum,
                              Wistofus.
                              Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
                              iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
                              Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

                              Comment


                              • #45
                                Re: Starten vanaf nul

                                Ja ik dacht ook al met deze bridge van jou kan je alles uitproberen wat je met een een andere camera ook kan.
                                Als je dat cameraatje onder de knie hebt en je kan al behoorlijk met Manual werken. Dan kan je gerust een dslr kopen.

                                Comment

                                Working...
                                X