Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten vanaf nul

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Starten vanaf nul

    De vraag is al enkele keren gesteld, maar ik weet niet over er bij BD veel ervaring zit ivm www.thuisstudie.be.
    Lees ook zeker dit draadje erop na:
    Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #17
      Re: Starten vanaf nul

      Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
      Deze is zeer goed uitgelegd en goedkoper ga ik hem op een ander toch ook niet vinden. 210 EUR valt nog goed mee voor zo'n uitgebreide cursus.
      Als je echt vanaf nul moet beginnen koop je beter voor 10 € een boekje waarin de beginselen van de fotografie worden uitgelegd.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #18
        Re: Starten vanaf nul

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        De vraag is al enkele keren gesteld, maar ik weet niet over er bij BD veel ervaring zit ivm www.thuisstudie.be.
        Lees ook zeker dit draadje erop na:
        http://forum.belgiumdigital.com/f6/b...lp-326018.html
        Mmm... Heb mijn oog laten vallen op dit.
        Zou best kunnen dat ik die ga bestellen.
        I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

        Comment


        • #19
          Re: Starten vanaf nul

          Ik prijs die boeken van Joan Staels aan in het draadje waarnaar ik verwees!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #20
            Re: Starten vanaf nul

            Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
            Voor een 15-jarige is z'n reactie thans volwassener en meer terecht dan deze reactie van jou.
            je QUOTE mij Aeolis, dus denk dat de opmerking ook op mij slaat.
            maar Vaio ga er maar van uit, dat ik het echt meen hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #21
              Re: Starten vanaf nul

              Ja, dat zijn die, hé. Lijken me superboeken.
              Ga morgen eerst naar bib en is een kijkje nemen in het boek: "Digitale fotografie voor dummies". Zijn ook altijd goede boeken.

              Bouk, ik had zeker niet de indruk dat het sarcastisch was, hoor. Geen discussie daarover. Ik weet dat je het meende.
              I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

              Comment


              • #22
                Re: Starten vanaf nul

                Beste Vaio ivm de cursus die je noemde van thuisstudie.be.
                Ik ben deze cusus namelijk pas aan het volgen. Het is een interresante cursus, maar mijn persoonlijk idee is dat je voor de basisbeginselen veel goedkopere cusussen gaat krijgen.
                Het grote voordeel van deze cursus is dat je hulp kan inroepen van een professionele fotografe ( debby huysmans ). Je moet ook taken maken ( foto's, deze vergelijken, enz)
                Deze taken moet je tevens ook naar deze "mentor" sturen waarover zij dan haar mening geeft.
                Al bij al, een leuke cursus voor een beginnde fotograaf, maar voor 210 euro had ik wel iets meer verwacht. ( Denk dat je de tijd van de "mentor" ook een stuk betaald)

                Dit alvast over je vraag ivm de Cursus die je in het begin van je Topic voorstelde.

                Ivm je vraag over het toestel kan ik niet zo veel zeggen daar ik zelf nog maar een leek ben. Maar zoals ze hier op het forum al vaak verteld hebben, "slechte toestellen bestaan niet meer" iedereen zal wel zo zijn meningen hebben over verschillende toestellen en merken.
                Het belangrijste is dat je naarmate je verder gaat ontwikkelen en weet wat je wilt fotograferen, je daarop je lenzen gaat bepalen ( en daarna misschien nog een betere body) .

                Dus, deze canon is zeker geen slechte keuze. Al raad ik je toch even aan zoals hier al een aantal keer aangehaald is om eerst te weten te komen wat nu die iso, diafragma, sluitertijd, enz zijn en hoe deze met elkaar samen hangen.
                Hier nog een link naar een interessante website


                Mvg John
                http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                Comment


                • #23
                  Re: Starten vanaf nul

                  Ik ben zelf beginner, laat je zeker niet ontmoedigen door anderen. Zelf heb ik de 550D + 18-55 kit enkele maanden geleden aangekocht en als de microbe in je zit, ga je er zeker geen spijt van hebben!

                  Je zal merken dat je sowieso je grenzen gaat verleggen en dat maakt het alleen maar leuker en interessanter! Als "fotograaf" ga je een heleboel dingen 'anders' bekijken.

                  Verder kan ik je ook de boeken van Scott Kelby aanraden, deze kan je misschien in de bib even uitlenen om wat ideetjes op te doen.

                  Ik wens je veel plezier met je nieuwe hobby!

                  Groeten,

                  Kevin
                  Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

                  Comment


                  • #24
                    Re: Starten vanaf nul

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                    ...............

                    Bouk, ik had zeker niet de indruk dat het sarcastisch was, hoor. Geen discussie daarover. Ik weet dat je het meende.
                    Ik dacht dat het sarcastisch bedoeld was en neem hierbij mijn woorden naar Bouk terug dan..
                    Mijn negatieve opvatting kwam uiteindelijk door de eerste reactie op uw post.
                    Dat was pas een k*treactie.

                    Veel succes Vaio!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Starten vanaf nul

                      allez dan, Vaio weet vanaf zijn eerste post hoe het hier op het forum kan gaan.

                      in ieder geval welkom en ik kijk uit naar je foto's.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Starten vanaf nul

                        Niet alleen hier hoor


                        Wel over die extra acculader...die ga je echt niet nodig hebben Gewoon zorgen voor voldoende batterijen, zo lang hoeven ze vaak niet opgeladen te worden
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Starten vanaf nul

                          Bedankt allemaal! Leuk dat het merendeel van de mensen hier wel aardig zijn en fatsoenlijk kunnen antwoorden. Die Sultana heeft alvast geen goede indruk op me nagelaten.

                          Heb daarstraks al wat geëxperimenteerd met mijn Lumix. Heb de kraan opengezet en twee foto's genomen. 1 met de hoogste sluitertijd en 1 met de laagste. Wat een mooi verschil.

                          Wat ik niet zo goed begrijp is licht. Alles heeft in de fotografie blijkbaar met licht te maken. Wat is dat licht? Is dat hetgeen we zien of? Ik snap het niet zo goed.
                          I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

                          Comment


                          • #28
                            Re: Starten vanaf nul

                            Het woord fotografie is afgeleid van het grieks en betekend :
                            Phootos = Licht
                            Grafein = Schrijven
                            Fotografie = schrijven met licht.

                            Om een foto te kunnen maken moet er lichtinval zijn op je sensor bij digitale fotografie, vroeger op een film ipv sensor.
                            Dit licht kunnen verschillende soorten licht zijn zoals daglicht, kunstlicht (flits, lamp,)

                            Kijk eens bij wikipedia onder digitale fotografie, daar kan je de werking van de sensor in een digitaal fototoestel vinden.
                            http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Starten vanaf nul

                              OK! Bedankt! Als ik dat al weet, zal ik de uitleg misschien beter begrijpen.
                              I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

                              Comment


                              • #30
                                Re: Starten vanaf nul

                                Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                                Misschien inderdaad wat snel gereageerd, daarvoor sorry.
                                ...
                                Soit, we gaan nu geen ruzie maken...
                                Knap van je! Alles begint met wederzijds respect


                                Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                                Heb daarstraks al wat geëxperimenteerd met mijn Lumix. Heb de kraan opengezet en twee foto's genomen. 1 met de hoogste sluitertijd en 1 met de laagste. Wat een mooi verschil.
                                Super experiment, en zeer goed gezien van je om dit met de kraan te doen, dat geeft meteen een mooi resultaat.

                                Wat betreft dat licht, het is idd hetgeen je ziet. Onze ogen zijn zeer goede licht'sensors' vergeleken met de sensor in een camera. En het diafragma doet net het zelfde als onze pupil. Die bepaald hoeveel licht er binnen gelaten word.

                                Waarom is dit belangrijk? Als ik terug kom op jou experiment, heeft de sensor een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Je kan stellen dat: licht x sluitertijd x diafragma = hoeveelheid licht op de sensor. Ga je de sluitertijd vergroten (langer licht doorlaten) dan moet je het diafragma verkleinen, anders krijgt de sensor teveel licht (dat doet je Lumix automatisch in de 'S' stand). Omgekeerd dan ook: korte sluitertijd heeft een groot diafragma nodig om op die korte tijd nog genoeg licht door te laten.
                                Is het donker dan moet je én een lange sluitertijd én een groot diafragma nemen...

                                Er spelen nog wel andere factoren mee zoals je iso (lichtgevoeligheid van de sensor) en hoeveel 'beweging' je wil gaan 'vastleggen', maar ik denk dat als je die 'regel' onder de knie hebt, je toch al een heel stuk verder staat.

                                Comment

                                Working...
                                X