Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten vanaf nul

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starten vanaf nul

    Hallo iedereen!

    Ik zal me kort even voorstellen. Ik ben Vaio (niet mijn echte naam :-)) Ik ben 15 jaar en woon in de provincie Antwerpen. Ik ben een fervent Mac-gebruiker en ook een Apple-fan. Ben in het bezit van een iMac, iPhone en iPad. Ik gebruik momenteel een Panasonic Lumix DMC-FZ28. Ik ben een n00b op het gebied van fotografie. Ik weet nog niet eens wat ISO is, vraag me dus zeker niet wat the hell een diafragma is of doet en dan zwijg ik nog over de brandpuntafstand. :-D

    Waarschijnlijk ben ik niet de eerste die deze vraag stelt maar toch krijg ik liever een persoonlijk antwoord.

    Binnenkort ga ik me een iets beter toestel aanschaffen. Omdat die van Canon me wel leuk en kwaliteitsvol lijken, wil ik een Canon EOS 550D. Omdat ik gelezen heb dat de xxxD-serie voor beginners is, de xxD-serie voor gevorderden en de xD-serie voor professionals lijkt me dat het beste.

    Ik ga waarschijnlijk de kit met de Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS kopen. Eerste vraag dus, is dit goed om te beginnen?

    Ik ga op termijn waarschijnlijk ook een Battery Grip en een Canon Speedlite 430 EX II Flitser kopen. Heeft iemand toevallig ervaring met zo'n Battery Grip? Is er eentje op de markt die wordt geleverd met 2 accu's. Uiteraard koop ik me er dan een extra lader bij.

    Ik ga ook een SONY SDHC 16GB CLASS4 erbij kopen. Is dit een beetje een goede geheugenkaart voor de 550D?

    Dan mijn andere vraag. Bestaat er een fatsoenlijke, gratis curus of zelfstudie op het internet die van de achterlijkste beginneling een beetje een goede fotograaf maakt? Want slechte foto's liggen alleen aan het ventje dat erachter staat, of niet? Het zou zonde zijn dat ik met zo'n toestel gewoon wat alledaagse foto's neem. Dan kan ik me beter een gewoon toestel kopen in plaats van een SLR.

    Ik zoek iets in de stijl als deze cursus. Dit is echt een geweldige curus, helaas betalend en is dit maar een deeltje ervan.

    Kan iemand me helpen?
    Groetjes!
    Vaio
    Last edited by Vaio; 12 september 2010, 13:41. Reden: Hier mag een slot op!
    I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

  • #2
    Re: Starten vanaf nul

    Hoi Vaio, hier Sultana (niet mijn echte naam).

    Weet je, iedereen is beginner en iedereen zoekt uiteraard info maar waarom, oh waarom, gebruikt niemand de zoekfunctie. Er is hier geen toestel dat nog niet besproken is en dus al zeker het Canontoestel die jij zoekt.
    Weeral eens dezelfde vraag zonder dat we weten welke soort fotografie je wil doen, wat je totaalbudget is, in welke omstandigheden je wil fotograferen etc.

    Wil je een duidelijk antwoortd krijgen zal je toch iets meer info moeten geven dan te schrijven welke GSM of computer je hebt want dat maakt (althans voor mij) geen indruk ook al ben je maar 15 jaar.

    Wat de cursussen fotografie betreft, eens zoeken op beerjesfotografie (geen grap) en in het onderdeel "algemeen" waar deze vraag reeds tientallen keren is gesteld en waar je zeker een antwoord zal vinden .

    Hopend op meer diepgaande info

    EDIT: Waarom zou men nog een tweede lader moeten hebben? Is dit dan zo'n noodzaak?
    En dan nog even doodleuk zeggen dat je graag een persoonlijk antwoord wil. Amai, ik zal oud worden zeker?
    En iemand die de nieuwste gadgets kan kopen zal toch zeker een budget hebben om een cursus of boek te kopen om "beter dan alledaagse foto's" te nemen?
    Last edited by Sultana; 12 september 2010, 12:00. Reden: Zie EDIT.

    Comment


    • #3
      Re: Starten vanaf nul

      Hoi Vaio, welkom!

      Eerst en vooral, op (o.a.) wikipedia kan je makkelijk terugvinden wat iso, diafragma, brandpunt etc is, zoek gewoon eens op.
      Met die Lumix kan je bijna net zoveel manueel werken als met een 550D en heeft standaard een groter bereik van die 18-55 kitlens.
      Ik zou zeggen, leer je iso, sluitetijd en diafragma kennen en experimenteer wat je allemaal kan met je Lumix, ontdek zo wat je er níet mee kan en kijk dan nog eens naar een DSLR, want als je enkel één wil omdat die leuk en kwaliteitsvol lijken dan ga jij volgens mij écht geen betere fotos maken.

      Waarom wil je meteen een batt grip en externe flitser? Een extra lader is volgens mij ook gewoon onzin, 2 accu's na elkaar laden gaat perfect...

      Wat wil je zoal fotograferen? Welke omstandigheden? Kortbij of veraf?

      Met de 550d met die kitlens en jou gekozen SD kaartje is er natuurlijk niets mis, maar zoals je zelf aanhaald hangt veel af van het ventje achter de camera.

      Comment


      • #4
        Re: Starten vanaf nul

        Ik zou me ook eerst iets meer verdiepen in fotografie in termen van ISO, diafragma, sluitertijd (en hoe die drie samenhangen), daarnaast brandpuntafstand, DOF en compositie...

        Al die zaken kun je met je huidige camera al prima bestuderen en leren...

        Binnen de Canon reeks is momenteel ook een xxxxD reeks overigens
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Starten vanaf nul

          Ik zal me nog is voorstellen, ik mag toch zeggen wie ik ben en wat ik doe. Ik probeer helemaal geen indruk te maken, maar soit...

          Ik zoek wel verder op internet. Want zoals op meerdere fora's gaat iedereen off topic en zijn mijn vragen nog steeds niet beantwoordt.

          Mag een slot op.
          I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

          Comment


          • #6
            Re: Starten vanaf nul

            Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
            Ik zal me nog is voorstellen, ik mag toch zeggen wie ik ben en wat ik doe. Ik probeer helemaal geen indruk te maken, maar soit...

            Ik zoek wel verder op internet. Want zoals op meerdere fora's gaat iedereen off topic en zijn mijn vragen nog steeds niet beantwoordt.

            Mag een slot op.
            Sjonge sjonge...

            Ik meen toch jou vraag beantwoord te hebben: met de 550d met kit-lens is niets mis, ook het sdhc kaartje is prima... is deze iets beter dan je Lumix? Vast wel en sowieso kan je weinig 'fout' doen met éénder welke dslr van nikon, sony, canon... of dat nu de 1000d of 1d is maakt weinig uit als je zélf niet verder komt dan snap-shots in auto... (maar dat is off-topic zeker?).

            Punt dat we willen maken is dat je volgens ons geen betere fotos gaat maken enkel omwille van een iets betere camera. Gebruik dat budget voor een degelijke opleiding en je fotos zullen stukken beter zijn dan wanneer je gewoon een andere cam koopt...

            Comment


            • #7
              Re: Starten vanaf nul

              Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
              Ik zal me nog is voorstellen, ik mag toch zeggen wie ik ben en wat ik doe. Ik probeer helemaal geen indruk te maken, maar soit...

              Ik zoek wel verder op internet. Want zoals op meerdere fora's gaat iedereen off topic en zijn mijn vragen nog steeds niet beantwoordt.

              Mag een slot op.
              Als je op Beertjes fotografie had gezocht vond je deze wel heel interessante link:


              En dan nog eentje van een forumlid die een 8-delige cursus (gratis) heeft geschreven


              En dan nog over de camera:
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


              En dat in 10 min samengezocht beste Vaio dus waarmee ik wilde zeggen eerder, Belgium Digital heeft een fantastische zoekfunctie

              Comment


              • #8
                Re: Starten vanaf nul

                Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                Hier mag een slot op!
                kom..kom..Vaio, als je zo reageert, raad ik je aan; om met Oud en Nieuw zeker geen vuurwerk af te steken!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Starten vanaf nul

                  1. De EF-s 18-55 IS is goed om mee te beginnen. Afhankelijk van je onderwerp ga je later meer tele willen (b.v. de EF-s 55-250 IS is een interessante aanvulling op de 18-55 en wordt vaak als "kit" mee verkocht.), of meer breedhoek, of meer macro....
                  2. Ik had een grip op de 350D (waarvan de 550D een nazaat is) en die maakte het toestel toch wat groter, en zwaarder, maar ook makkelijker hanteerbaar in portret positie. Lijkt mij inderdaad onnodig om over twee batterijladers te beschikken. Ik had wel een derde batterij, meen ik, zodat er altijd eentje geladen was. Eén origineel Canon, de andere Lenmar (evengoed, maar goedkoper).
                  3. Een 16GB CF kaart? Kun je enorm veel op kwijt, zelfs al schiet je in RAW. Ik gebruik op mijn 7D niet groter dan 8GB (en schiet in RAW en JPG L), maar kom eigenlijk geen geheugen tekort. Over de snelheid kan ik me niet uitspreken. Voor de 7D vroeg ik naar "de snelste".
                  4. D'er zijn nog wat interessante fotosites, b.v.:



                  (en als je het Engels machtig bent, zijn er nog zoveel meer).

                  Laat je niet afschrikken door eventuele reacties op je post. Iedereen reageert een beetje op zijn manier, en ik heb ook nog op m'n donder gekregen wegens onvriendelijk gedrag, gewoon omdat ik de poster een link had aangereikt. De posters die op jouw vraag gereageerd hebben, menen het allemaal goed, geloof me.

                  (terwijl ik deze post aan het opstellen was, zijn er nog een aantal nuttige reacties binnengelopen zie ik)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Starten vanaf nul

                    Misschien inderdaad wat snel gereageerd, daarvoor sorry.
                    Maar ik snap niet wat mensen moeilijk vinden aan het beantwoorden van een vraag, ze moeten altijd wel kritiek beginnen geven over andere dingen.

                    Soit, we gaan nu geen ruzie maken. Ik zal dit forum immers nog hard nodig hebben.
                    Bedankt voor jullie reacties!
                    I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

                    Comment


                    • #11
                      Re: Starten vanaf nul

                      [Mod-LesC]Nu even als Mod reageren... Discussies worden niet afgesloten omdat de vraag beantwoord is, maar enkel indien dit nodig geacht wordt, vanwege teveel off topic, of kwetsende opmerkingen (die dan liever nog verwijderd worden), of om nog andere redenen, maar niet dus omdat jij dat vraagt. [/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Starten vanaf nul

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vaio Bekijk bericht
                        Misschien inderdaad wat snel gereageerd, daarvoor sorry.
                        Maar ik snap niet wat mensen moeilijk vinden aan het beantwoorden van een vraag, ze moeten altijd wel kritiek beginnen geven over andere dingen.

                        Soit, we gaan nu geen ruzie maken. Ik zal dit forum immers nog hard nodig hebben.
                        Bedankt voor jullie reacties!
                        sterke en volwassen reactie hoor Vaio en Van Harte welkom op BD.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Starten vanaf nul

                          Welkom Vaio,

                          Je ziet , op zo een forum heeft iedereen een eigen mening hé.
                          Trouwens in het dagelijks leven ook hé.

                          Ik ben zelf ook op mijn twaalfde begonnen met fotograferen. (ondertussen ben ik 20jaar met 20jaar ervaring = 40 )

                          Ik vind het tof dat ge als jonge gast van 15 ook de kriebels te pakken hebt.

                          On topic, de 550D is een goed toestel, de 18-55is goed om mee te beginnen.
                          Afhankelijk van wat je later gaat doen, kan je lenzen bijkopen.

                          Ga eens naar een bibliotheek voor een paar boeken "fotografie" ik weet het, maar een boek is makkelijker dan op internet alles gaan lezen.

                          Zelfstudie is de beste studie, veel oefenen, alles uitproberen, en dat gaat sereius wat sluiterbewegingen veroorzaken.

                          Ik heb zelf ook al fotografie-les gegeven, als je echt alles wil weten, dan gaat je dat wel een paar avonden en proefwerken kosten hoor

                          Allez succes met de aankoop en in de toekomst .
                          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                          Comment


                          • #14
                            Re: Starten vanaf nul

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            sterke en volwassen reactie hoor Vaio en Van Harte welkom op BD.
                            grt,bouk.
                            Voor een 15-jarige is z'n reactie thans volwassener en meer terecht dan deze reactie van jou.

                            @ Vaio - laat je niet ontmoedigen man. Koop die camera, of een Nikon, Sony, maakt niet uit, en fotografeer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Starten vanaf nul

                              Bedankt!

                              Ik ben zeker niet ontmoedigd. Ik heb na het lezen van de laatste reacties zelfs nog meer moed gekregen.
                              Ik ga na de aankoop van het toestel, de volledige cursus van dit maar kopen.

                              Deze is zeer goed uitgelegd en goedkoper ga ik hem op een ander toch ook niet vinden. 210 EUR valt nog goed mee voor zo'n uitgebreide cursus.
                              Last edited by Vaio; 12 september 2010, 15:16.
                              I've never been cool and I don't care. - Celine Dion

                              Comment

                              Working...
                              X