Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AV probleempje of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AV probleempje of niet?

Hi,

Toen ik daarstraks foto's wou trekken op AV viel mij ineens op dat zowel
    sluitertijd als diafragma tesamen veranderde?
    Dit was me nog nooit opgevallen,ik gebruikt deze voorkeuze ook niet dikwijls.
    Ik dacht met voorkeuze Av dat sluitertijd niet mee mocht veranderen,is dit normaal?

Het gaat hier over een canon 50D
    Ik hoop dat iemand me kan helpen

Re: AV probleempje of niet?

Kijk eens naar je settings : wedden dat bij C.Fn I: belichting Veiligheidsshift op AAN staat, dan kan je camera alsnog je diafragma veranderen in Av mode.

Comment

Uiteraard verandert de sluitertijd mee, maar enkel als JIJZELF het diafragma verandert, naargelang ge uw diafragme groter of kleiner maakt hebt ge meer of minder licht nodig, want wilt zeggen een langere of kortere sluitertijd.

plus de sluitertijd zal ook veranderen naargelang de belichting.

Comment

Lijkt mij vrij normaal, je hebt voor een foto een bepaalde hoeveelheid licht nodig, dus als je het gaatje verandert, moet je de tijd ook aanpassen. Werkt hetzelfde als een emmer onder kraan, kleiner gaatje dan duurt het langer totdat de emmer vol is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
          Hi,

Toen ik daarstraks foto's wou trekken op AV viel mij ineens op dat zowel
          sluitertijd als diafragma tesamen veranderde?
          gelukkig wel.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
            Ik dacht met voorkeuze Av dat sluitertijd niet mee mocht veranderen,is dit normaal?
            Dat geldt alleen voor M

Comment

Bedankt iedereen voor de reactie,maar hoe komt het dan dat met Tv het diafragma niet mee veranderd?
              En is Av dan niet hetzelfde als P ?
              Last edited by Jboy; 11 september 2010, 20:32.

Comment

Dan zal je buiten het berijk van de belichting zitten, staat de lens al vol open, dan kun je de sluitertijd korter maken wat je wil, maar dat gat wordt niet groter.

Bij P kun je niks instellen, maar kiest de camera.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Inderdaad.
                  P: alles automatisch, maar bepaalde instellingen kunnen gewijzigd worden.
                  Av: alles automatisch (dus ook sluitertijd) behalve gekozen diafragma, meerdere instellingen kunnen gewijzigd worden
                  Tv: idem Av maar dan voor sluitertijd.
                  M: alle instellingen door gebruiker bepaald.
                  Met safetyshift aan zal de camera je niet toelaten een instelling te kiezen die eigenlijk niet klopt. Als je bv. voorbij je max diafragma gaat met Tv, zal de camera je sluitertijd ook begrenzen. In het begin geen slechte keuze om deze aan te hebben, je ziet namelijk direct wat je verkeerd doet, voor je een verkeerd belichtte foto neemt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EvilMogwai Bekijk bericht
                    Inderdaad.
                    P: alles automatisch, maar bepaalde instellingen kunnen gewijzigd worden.
                    Av: alles automatisch (dus ook sluitertijd) behalve gekozen diafragma, meerdere instellingen kunnen gewijzigd worden
                    Tv: idem Av maar dan voor sluitertijd.
                    Niks alles automatisch, maar alleen sluitertijd en/of diafragma de iso blijft in alle gevallen gelijk.

Comment

Working...
                    X