Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ISO waarden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje ISO waarden

Hoy,

Klein vraagje ivm ISO waarden bij een digitale camera: wat stelt dat precies voor.
    Ik bedoel maar: in klassieke fotografie is de ISO waard van een film ongeveer te vergelijken met de gevoeligheid van de 'korrel' of fotografische moleculen als ik mij goed herinner. Wat is het equivalente in digitale fotografie?
    Ik zou het vergelijken met een 'noise' in de digitale foto, maar dan moet die er softwarematig of via de compressie ingestopt worden want ik kan mij moeilijk inbeelden dat ge de 'gevoeligheid' van de ccd kunt veranderen ;-)

Wat zijn de gevolgen van bvb op een canon eos 300d een andere iso waarde te kiezen voor de foto-opname?

Trogie

ISO is de gevoeligheid net als bij film.
    Komt ook vrij goed overeen (zou toch moeten)
    Het is namelijk de bedoeling als je iets meet, bijvoorbeeld met een externe lichtmeter
    en je brengt de gemeten waarden over op je toestel dat dit een cerrect belichte opname geeft.
    Net zoals bij film de korrel toeneemt met een hoge gevoeligheid neet hier de ruis toe.
    Je kan het een beetje vergelijken met audio, stijgt de versterking neemt ook de ververming toe.

Dus de gevolgen van de ISO op te drijven zijn een hoger gevoeligheid
    met daaraan verbonden meer ruis.

Hopende U van dienst te zijn met deze uitleg.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Originally posted by Digipics357
      ISO is de gevoeligheid net als bij film.
      Komt ook vrij goed overeen (zou toch moeten)
      Het is namelijk de bedoeling als je iets meet, bijvoorbeeld met een externe lichtmeter
      en je brengt de gemeten waarden over op je toestel dat dit een cerrect belichte opname geeft.
      Net zoals bij film de korrel toeneemt met een hoge gevoeligheid neet hier de ruis toe.
      Je kan het een beetje vergelijken met audio, stijgt de versterking neemt ook de ververming toe.

Dus de gevolgen van de ISO op te drijven zijn een hoger gevoeligheid
      met daaraan verbonden meer ruis.

Hopende U van dienst te zijn met deze uitleg.

Om even aan te vullen: bij het instellen van een grotere gevoeligheid bij een digitale camera, ga je de camera vertellen om het 'onderbelichte' beeld dat de CCD opgevangen heeft softwarematig versterken, en dus versterk de camera dan ook de ruis, dat op elke CCD in minder of meerdere mate inherent aanwezig is, mee.

En hoe 'gevoeliger' je je camera instelt, hoe 'onderbelichter' het beeld dat de CCD heeft opgevangen wordt, en hoe meer er dus softwarematig moet versterkt worden, en dus hoe meer ruis in het uiteindelijke beeld.
      zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

Comment

Originally posted by arthurv
        En hoe 'gevoeliger' je je camera instelt, hoe 'onderbelichter' het beeld dat de CCD heeft opgevangen wordt...
        mmmmm, daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Wil je zeggen dat wanneer je precies dezelfde scene (licht etc) bij iso400 (f4.0, 1/250s) en bij iso800 (f4.0, 1/500s) vastlegt,
        het cleane beeld wat de CCD (CMOS) afgeeft bij iso800 donkerder is dan bij iso400

mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Originally posted by Z900
          Originally posted by arthurv
          En hoe 'gevoeliger' je je camera instelt, hoe 'onderbelichter' het beeld dat de CCD heeft opgevangen wordt...
          mmmmm, daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Wil je zeggen dat wanneer je precies dezelfde scene (licht etc) bij iso400 (f4.0, 1/250s) en bij iso800 (f4.0, 1/500s) vastlegt,
          het cleane beeld wat de CCD (CMOS) afgeeft bij iso800 donkerder is dan bij iso400

mvg,
          ja natuurlijk
          vermits de sluitertijd halveert ( 1/250 ==> 1/500 ) is de hoeveelheid licht gehalveerd, en dus donkerder. Daarna treedt je instelling ISO800 in werking, en wordt softwarematig het signaal vertsterkt om toch (min of meer) hetzelfde resultaat te bekomen.
          ---
          darix
          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
          D70s

Comment

Je hebt volkomen gelijk darix (en arthurv).........ff een foutieve gedachte in mijne kop

mvg,
            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

daar is niets van waar,

als je je iso verhoogt is dit niet softwarematig, anders kan je al je foto's gewoon trekken op bv iso 100 en dan maar even in capture one oplichten of zo tot je hetzelfde bekomt, dikke onzin.

de isowaarde op een digitaal toestet komt qua lichtsterkte overeen met de isowaarde van film, de lichtgevoeligheid dus.

die lichtgevoeligheid bij digitale toestellen wordt bekomen door een meerstroom op de beeldsensor los te laten (of het nu ccd of cmos is), dus volledig niet sofwarematig, maar hardwarematig.

als je me niet gelooft, trek je foto's dan maar in RAW en speel dzn eens met je EV, je kan nooit hetzelfde bekomen door een beetje te spelen met je EV dan als je je camera van iso zou verhogen.
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

daar kan ik zelfs inkomen
                Ik ben wat vlotjes over dat "software matig" heen gestapt. Eigenlijk hoort hier te staan "electronisch". Volgens mij kan je het nog het best vergelijken met een versterker die het normale signaal dat uit het CCD komt nog op-pept. Hoe dat nu juist gebeurt ( verhogen van stuurspanning, of een versterker op het uitgangssignaal, of één of ander mini software programmatje, of god-weet-wat ...) laat ik in het midden.
                Eindresultaat is dat uit minder licht aan de ingang, met dezelfde apparatuur toch nog een foto kan gemaakt worden, zij het met inlevering van kwaliteit.
                ---
                darix
                afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                D70s

Comment

Ehhhmm, fredericrom bevestig jij mijn eerste gedachte nu? (dus de vraagtekens die ik bij arthurv zijn bewering zette).

Zat het wel goed in mijn kop............. ik weet het ff niet meer.......... mijn eerste gedachte was wat jij zo ongeveer verwoordt toch?

mvg,
                  Z900

Comment

Volgens mij heeft fredericom het bij het rechte eind...
                    Saluti,

Pascal

Comment

Originally posted by pascal
                      Volgens mij heeft fredericom het bij het rechte eind...
                      Dat klopt, maar je kan er niet omheen dat er een versterking van het signaal moet plaatsvinden. Je moet nu eenmaal genoeg licht opvangen om een opname te kunnen maken. Als je de sluitertijd versnelt of het diafragma verkleint, moet je onder de vorm van een ISO verhoging "compenseren" voor de mindere lichtinname. Dat de versterking van het signaal gebeurt zoals Frederic het uitlegde, kan ik best aannemen. Helaas gaat die (elektrische) versterking gepaard met meer ruis, wat in zekere zin vergelijkbaar is met meer zichtbare korrel bij film.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                      X