Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke tele zoom?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke tele zoom?

Ik heb een Canon EOS A2E (met een 28-135 mm IS lens) die ik voor dia's gebruik.
    Ik wou een prosumer digitaal toestel met een behoorlijk zoombereik voor mijn echtgenote kopen maar heb me in dit forum laten overtuigen dat ik een Canon 300D zou moeten kopen.
    Ik denk dit toestel met de standaard lens (18-55 mm) te kopen maar heb nu ook nog een tele zoom met een langere brandpuntsafstand (tot 400 mm in 35 mm formaat) nodig (we gaan namelijk in Februari naar Nieuw Zeeland en in Juli naar Zuid Afrika waar respectivelijk walvissen en wilde dieren zouden moeten te zien zijn).
    Die lange tele zoom zou op beide toestellen (EOS A2E en 300D) gebruikt worden.
    De vraag is nu welke lens ik best neem.
    Een originele Canon of een lens van Sigma of Tokina of .....
    Vroeg of laat gaan er toch Canon (en andere) lenzen met die lange brandpuntsafstanden uitkomen die optimaal gebruik maken van de de mogelijkheden geboden door de CMOS ipv film.
    Tegen die tijd ben ik dan van plan de tele zoom die ik nu plan te kopen in te ruilen voor zo'n lichtere lens en zal ik ook mijn EOS A2E ruilen voor een digitaal toestel.
    Vandaar dat het misschien niet loont nu een duurdere Canon lens te kopen (zoveel wordt een lens met een zoombereik van 100 tot 400 mm nu ook weer niet gebruikt als met geen sportfotograaf of zo is.
    Ik zou het erg apprecieren indien me iemand raad zou kunnen geven bij de keuze van de telezoom.
    Dank bij voorbaat
    Patrick G

Patrick,

Ben je al eens gaan kijken op het koopjeshoek forum? Daar staat momenteel een Sigma 50-500 lens te koop. Ik wens hier ook geen discussie te starten, maak voor het prijsverschil zou ik een EOS 10D aanraden, vooral als ik de bestemmingen van uw reizen in rekening breng. De 10D blijft toch nog altijd een robuster toestel. Ik raad je aan om beide de 300D en de 10D eerst even te proberen, voor je beslist. Je kan de 10D reeds voor rond de 1400 euro vinden (topfoto in duitsland of memoryperfect in Belgie). Lenze vind je hier regelmatig (gebruikt) in het koopjeshoek forum

Just my 2c worth

veel geluk met je aankoop, en laat ons weten wat het geworden is

Canon met glas...

Comment

Tokina zou ik afblijven trage AF en dit zal je zeker niet nodig hebben voor de walviskes !!
      Ik heb er een gehad en heb ze direkt terug gedaan ,als je de Canon EF USM reeks gewoon bent .Een aanrader ....Geen ervaring met SIGMA
      maar blijkbaar zal je hier welop een goede reactie krijgen !

Enne ik zou ook voor een 10D gaan !

Comment

Patrick,
        Bekijk zeker de 10d en de 300d, dat is de eerste raad die ik je kan geven. Mogelijk is voor jou de 300 prima, maar de 10d is wel iets duurder, wel veel robuster. De uiteindelijk beeldkwaliteit zal identiek zijn, tenzij je tegen de ontbrekende fukties aanloopt. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk.
        Als je dan die keuze gemaakt hebt, en het is de 300 geworden, dan is het kitlensje niet slecht voor 100€, sigma heeft een vergelijkbaar setje 18-55 en 50-200 voor 300€.
        Is het de 10d, dan zou ik zeggen, hou de 28-135 IS, en vul aan met de 70-200 L 4.0 van Canon, als je niet echt de lichtsterkte van de 2.8 nodig hebt. Zeker niet voor die walvisjes.... die lens is volgens mij beter dan de "namaak" sigma 70-200 EX, maar dat is mijn mening natuurlijk.
        Wil je echt goed spul, koop dan als groothoek de 17-40L 4.0
        ook te overwegen op de 1.6 crop camera, is een 15mm fish-eye, van sigma of canon.dan heb je GROOTHOEK!!! en met software kan je met een druk op de knop alles rechtzetten.

Groeten
        Rudy

Comment

Ik heb de Sigma APO 70-200 F2.8 EX echt een top lens. Je kan ook voor de 50-500 van Sigma gaan,
          of de 35-350 (2e de hans) van Canon.
          #Dyslexie#
          Fotoacademie Amsterdam Digitaal

Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

Comment

Originally posted by Patrick G
            Ik denk dit toestel met de standaard lens (18-55 mm) te kopen maar heb nu ook nog een tele zoom met een langere brandpuntsafstand (tot 400 mm in 35 mm formaat) nodig (we gaan namelijk in Februari naar Nieuw Zeeland en in Juli naar Zuid Afrika waar respectivelijk walvissen en wilde dieren zouden moeten te zien zijn).
            Die lange tele zoom zou op beide toestellen (EOS A2E en 300D) gebruikt worden.
            In dit geval zou je met een xx-300 zoom voldoende moeten hebben. Dat geeft je nog net iets meer mogelijkheden - wat het kiezen nog lastiger maakt.

Van Canon heb je van gemiddelde kwaliteit de 75-300 in drie varianten, en ook twee varianten van de 90-300. De laatste is optisch een tikkeltje beter, maar de eerste is met IS te krijgen. Ook Sigma en Tamron maken 70-300 lenzen die vergelijkbaar zijn van kwaliteit.

Wil je meer kwaliteit, dan komen we in de categorie van de Sigma 100-300/4 en duurdere exemplaren zoals de 120-300/2.8 en de 50-500. Bij Canon is er dan nog een 100-400IS en een 35-350, maar dan gaan we stilaan richting 2000 euro.

Alternatieven zijn er nog in de vorm van een 70-200 in combinatie met een 1.4x teleconverter. Canon heeft een f4, een f2.8 en een f2.8IS; Sigma heeft een f2.8. Dit zijn stuk voor stuk toplenzen, maar je betaalt tussen 750 en 2500 euro, afhankelijk van welke je kiest.

Prijs/kwaliteit zou ik persoonlijk ook voor de Canon 70-200/4 met 1.4x TC kiezen, of voor de Sigma 50-500 als je het gewicht van bijna 2kg erbij kan nemen. Ook de Sigma 100-300/4 krijgt heel erg goeie kritieken, maar ik geloof dat er helaas al wat meldingen zijn van focusproblemen op EOS bodies (eerst testen dus).
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
            X