Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voordelen 5D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voordelen 5D?

    Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en heb me lid gemaakt omdat ik twijfel over de aankoop van een nieuwe camera. Ik heb zes jaar geleden mijn eerste camera gekocht, een 300D. Een nieuwe wereld ging voor mij open en ik ben dan ook elke reis (enkel op reis) veel foto's beginnen trekken.

    Nu wil ik echter een stapje verder zetten. Mijn camera en lenzen hebben hun beste tijd gehad en als ik online reisfoto's van andere mensen zie die haarscherp zijn, ben ik altijd wel wat ontgoocheld in mijn eigen foto's.

    Ik heb een 500D met lens 18-200 van een vriendin enkele dagen getest. Maar ik vond dat die foto's (zeker die aan 200mm) ook niet scherp waren en dat de investering in deze camera (of enkel lens) het geld niet waard zou zijn.

    Nu vraag ik me af, wat zou de beste investering zijn voor 800 à 1000 euro? Ik twijfel over de 550D, maar vraag me dan van eerste keer ook af of ik geen 5D kan kopen? Of is het verschil tussen deze camera's niet zo groot?

    Alleja, je merkt het. Ik weet niet goed wat ik moet / kan kopen...

    groeten,
    Thomas
    Canon EOS Rebel T3i - EFS 18-55mm - Niet meer of minder dan dat.

  • #2
    Re: Voordelen 5D?

    Oorspronkelijk geplaatst door ThomasVR Bekijk bericht
    Alleja, je merkt het. Ik weet niet goed wat ik moet / kan kopen...
    Handig om nog te vermelden is wat je graag wil fotograferen, welke lens/lenzen je nu reeds gebruikt en op welke manier je jezelf beperkt voelt met je huidige materiaal (+ evt. budget).
    Met de info uit je openingspost kan niemand je echt relevante info geven
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Voordelen 5D?

      Met zo'n 5D zul je wellicht een betere dynamic range krijgen, bovendien is dat toestel ook
      beter op hogere iso's.
      Maar of dat de gewenste scherpe beelden oplevert?
      Met die 500d is niks mis. Die 18-200 lens kan wel een beter. Van zo'n superzoom is gekend
      dat ze op hun uitersten niet al te best presteren. Schroef er gewoon de kitlenzen 18-55 en
      55-200 op en je hebt al een beter resultaat. Werk je met een 17-55 2.8 en het wordt weer
      beter. Dus je kunt nog altijd een paar stappen nemen voordat je aan een 5D gaat denken,
      hoewel dat natuurlijk een fantastisch toestel is.

      Comment


      • #4
        Re: Voordelen 5D?

        Ik heb een 300 D gehad en foto's op bd geplaatst ermee.
        Ben toen overgestapt naar de 40 D wat een zeer goed toestel is.
        Maar met mijn 17-40 lens had ik het gevoel dat deze niet te volle recht kwam en heb een goede tweedehands 5D gekocht en ik moet zeggen dat ik daar enorm tevreden over ben.
        Denk er wel aan dat all je lenzen op FF de mm behouden..Niet zoals bij een crop waar je moet vermenigvuldigen om je uiteindelijke brandpunt afstand te kennen.
        Dus mijn 17-40 is nu wel echt breed in vergelijking met de 40 D...
        Ik maak foto's op 1600 iso die bijna geen ruis hebben.Mist een kleine bewerking in CS uiteraard maar je kan hier vlotjes op iso 800 ruisloze opnames mee krijgen..Handig voor als er beperkt licht is..
        Nee ik ben een tevreden mens.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Voordelen 5D?

          Ik ben onlangs ook van een 400D overgestapt naar een 5D. Ik ben absoluut geen topfotograaf dus mijn foto's zelf zijn niet noodzakelijk zoveel beter geworden, wat mij wel opvalt (en ook waarom ik een 5D heb gekocht):

          - Zalig ergonomie (een 400D/550D is een stuk kleiner dan een 300D en zelfs voor mijn kleine handen te klein en oncomfortabel)
          - Een kijker waardoor je werkelijk iets kan zien!
          - Betere (of zelfs geen) ruis op hogere ISO in vergelijk met mijn 400D, ik ben niet meer bang om naar ISO800 te gaan.
          - Betere bediening (die draaischijf op de achterkant is heel handig om te bedienen)
          - Dynamic range lijkt me ook beter

          Grote nadelen!
          - Een FF gebruikt al het glas in je lenzen, dus die moeten ook van goeie kwaliteit zijn.. voor zoomlenzen neem ik L lenzen... nadeel is dan het kostenplaatje
          - Groter, zwaarder toestel, maar ook de lenzen zijn groter en zwaarder (want geen crop)

          Scherpte lijkt me eerder een verhaal van lenzen en het manneke dan van de Body zelf.

          Ik kan schoonSpikke volgen in zijn mening!
          Last edited by MichielBrugge; 3 september 2010, 10:50.
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

          Comment


          • #6
            Re: Voordelen 5D?

            Voor een 5D met een paar objectieven mag je het budget X 3 doen.
            Iets boven uw budget zou ik dat durven aanraden:
            550D + 18-55 IS + 55-250 IS = +/- 1.100 euro
            Maar mocht je van plan zijn ooit een 5D te kopen dan zou ik geen EF-S lenzen kopen.
            Wat ook zou kunnen is uitkijken naar een goede 40D tweede hands + bovenvermelde objectieven.


            Grtz, RF


            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Re: Voordelen 5D?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Maar mocht je van plan zijn ooit een 5D te kopen dan zou ik geen EF-S lenzen kopen.
              Wat ook zou kunnen is uitkijken naar een goede 40D tweede hands + bovenvermelde objectieven.


              Grtz, RF
              Yep dat vind ik ook..40D is een beestig goed toestel.Veel plezier van gehad.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Voordelen 5D?

                Ik ben van een 350D naar een 5D overgestapt, en ik heb nog GEEN moment spijt gehad. Ik heb wel lang zitten zoeken naar een goed exemplaar, die zijn moeilijk te vinden.

                Ook de lenzen worden duurder, ofja duurder, er zijn zat goedkopere primes! te vinden voor een FF camera.

                Comment


                • #9
                  Re: Voordelen 5D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                  Ik heb wel lang zitten zoeken naar een goed exemplaar, die zijn moeilijk te vinden.
                  Hoezo?
                  Klinkt verontrustend... mag ik even vragen hoeveel je er hebt gehad/getest en wat de problemen waren?
                  Enfin, ik vind zo'n uitspraak nogal raar eigenlijk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voordelen 5D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                    Ik ben van een 350D naar een 5D overgestapt, en ik heb nog GEEN moment spijt gehad. Ik heb wel lang zitten zoeken naar een goed exemplaar, die zijn moeilijk te vinden.

                    Ook de lenzen worden duurder, ofja duurder, er zijn zat goedkopere primes! te vinden voor een FF camera.
                    Mijn 5D, nieuw gekocht, doe ik nooit meer van de hand.
                    Met dit toestel heb je "iets" in de hand en de prestaties zijn buitengewoon goed.
                    Maar ik ook heel tevreden van mijn 40D hoor.

                    Grtz, RF


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voordelen 5D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThomasVR Bekijk bericht
                      Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en heb me lid gemaakt omdat ik twijfel over de aankoop van een nieuwe camera. Ik heb zes jaar geleden mijn eerste camera gekocht, een 300D. Een nieuwe wereld ging voor mij open en ik ben dan ook elke reis (enkel op reis) veel foto's beginnen trekken.

                      Nu wil ik echter een stapje verder zetten. Mijn camera en lenzen hebben hun beste tijd gehad en als ik online reisfoto's van andere mensen zie die haarscherp zijn, ben ik altijd wel wat ontgoocheld in mijn eigen foto's.

                      Ik heb een 500D met lens 18-200 van een vriendin enkele dagen getest. Maar ik vond dat die foto's (zeker die aan 200mm) ook niet scherp waren en dat de investering in deze camera (of enkel lens) het geld niet waard zou zijn.

                      Nu vraag ik me af, wat zou de beste investering zijn voor 800 à 1000 euro? Ik twijfel over de 550D, maar vraag me dan van eerste keer ook af of ik geen 5D kan kopen? Of is het verschil tussen deze camera's niet zo groot?

                      Alleja, je merkt het. Ik weet niet goed wat ik moet / kan kopen...

                      groeten,
                      Thomas
                      Welke lenzen heb je nu?
                      Op een 5D passen namelijk niet alle lenzen
                      de efs lenzen passen er niet op dacht ik voor zover ik iets van canon lenzen afken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voordelen 5D?

                        Kijk eens op www.dxomark.com

                        Vergelijk daar de D5 en de 550D en de Nikon D90.
                        Dan snap ik niet dat de D5 zo een goede camera is...
                        klik
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voordelen 5D?

                          Oorspronkelijk geplaatst door goldmund Bekijk bericht
                          Hoezo?
                          Klinkt verontrustend... mag ik even vragen hoeveel je er hebt gehad/getest en wat de problemen waren?
                          Enfin, ik vind zo'n uitspraak nogal raar eigenlijk
                          Ik zocht naar een toestel met weinig clicks eigenlijk, uiteindelijk eentje gevonden met amper 3000 clicks, dat is hetgeen ik bedoel.

                          Ik heb 1 5D getest en ook gekocht, die was gewoonweg perfect. Zat zelfs amper slijtage op de hotshoe. Om zo'n exemplaar te vinden heb ik wel 2 weken moeten zoeken.

                          Ook schijnt er een fout te zijn met de sluiters van een 5D, die kunnen loskomen, dus mocht dit gebeuren kan je naar canon bellen, die herstellen dit GRATIS.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voordelen 5D?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                            Ik zocht naar een toestel met weinig clicks eigenlijk, uiteindelijk eentje gevonden met amper 3000 clicks, dat is hetgeen ik bedoel.
                            Mja, zo klinkt het al veel minder verontrustend, gelukkig
                            Dat je tweedehands best goed uit je doppen kan kijken neem ik wel aan hoor.
                            Veel plezier ermee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voordelen 5D?

                              Denk er wel aan dat je sensor als een stofzuiger werkt? En zeker als je veel van lens verwisselt..
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X