Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlek op beeld (550D + 17-85)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vlek op beeld (550D + 17-85)

Ik heb ontdekt dat ik een vlekje op mn fotos krijg.
    altijd op de zelfde plaats.

Bij f4 niets te zien
    Bij f8 een vage vlek
    Bij f16 een opvallende vlek
    Bij f22 een zwarte punt

Heb de lens al 2-3 keer gekuist (de voorkant dan) maar geen verschil
    Heb mn camare nu 2 maand en heb de lens er nog nooit afgehaald enkele nu om effe snel te kijken maar ik zie niks.

Iemand een idee wat dit kan zijn en eventueel een oplossing?

Re: vlek op beeld (550D + 17-85)

Dat is vermoedelijk een vuiltje op de sensor van je camera.
    Je kan dat zelf reinigen met een speciale set: bv Dust Wand.

Doe dat nooit met iets anders dan een speciale set.
    Je sensor is heel gevoelig vb krassen.

volg heel precies de gebruiksaanwijzing van die set.
    je kan hem ook binnen dragen bij een levenrancier van je camera en vragen dat ze het de eerste keer voortonen hoe je het best doet.

mvg

franky

Comment

Altijd eerst even proberen met een blaaspeer voor je aan de sensorreiniging begint. Als het geen vettig stof is is er een grote kans dat je het stofje wegblaast.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Ik dacht dat de 550D zichzelf reinigt... dus de sensor he.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Is het aan te raden om het zelf te reinigen of toch maar effe langs de winkel gaan?

Is het eigelijk normaal dat er daar vuil op komt zonder de lens er af gehaald te hebben.

Als je meerdere lenzen hebt en je wisselt al eens is het interessant om zo een reinigingssetje altijd mee te hebben in je cameratas ?

Comment

Ik ben er zelf van overtuigd dat de cameras vanuit de fabriek soms stof meekrijgen
            Kzou je camera nu nog niet laten reinigen, stel je eens de vraag hoeveel keer je foto's neemt bij f22 en als het echt stoort.
            Kzou nu nog niet met een blaaspeertje op je sensor blazen.
            Als je vlekjes ziet door de zoeker dan ligt het stof op je matglas hier kan je wel eventueel eens blazen hou wel rekening dat je het vuil kan wegblazen ofwel vuil net op doen waaien t'zelfde voor je sensor
            Mocht je toch willen reinigen met een sensor swab staan er massas filmpjes op you tube hoe je het best doet
            Canon. http://www.500px.com/nds

Comment

1) Als je er niets van kent, best laten doen door iemand met ervaring. Aan de andere kant heeft die persoon met ervaring het ooit ook eens voor de eerste keer gedaan. Voorzichtig zijn als je er zelf aan begint.

2) Dat kan. Het kan een zéér klein stofje of korreltje zijn. De spiegel klapt steeds op en neer, en zo kan iets afslijten of los komen.

3) Vrij nutteloos omdat je meestal pas thuis achter je pc ziet dat er iets op je sensor zit. Thuis regelmatig kuisen dus.

Het vuil zie je trouwens beter op gesloten diafragma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gianni Claes Bekijk bericht
                Is het aan te raden om het zelf te reinigen of toch maar effe langs de winkel gaan?

Is het eigelijk normaal dat er daar vuil op komt zonder de lens er af gehaald te hebben.

Als je meerdere lenzen hebt en je wisselt al eens is het interessant om zo een reinigingssetje altijd mee te hebben in je cameratas ?
                Kan gebeuren he Gianni
                Ik zou terug gaan naar de winkel.
                Als ik strikt en streng ben en zo ben ik dan zou het toch niet mogen bij een
                gloednieuwe camera.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Gebruik je een zoom objectief, dan heb je in de meeste gevallen te maken met luchtverplaatsing van buiten naar binnen en omgekeerd tijdens het zoomen. Het kan dan wel eens gebeuren dat daarmee stof naar binnen wordt gezogen. Niet wisselen van lenzen is dus geen garantie voor een goede afsluiting van de camera....wil je dat wel, stap dan over op objectieven met vaste brandpunten (of een specifiek zoom objectief) die een intern focus mechanisme hebben.
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                    Gebruik je een zoom objectief, dan heb je in de meeste gevallen te maken met luchtverplaatsing van buiten naar binnen en omgekeerd tijdens het zoomen. Het kan dan wel eens gebeuren dat daarmee stof naar binnen wordt gezogen. Niet wisselen van lenzen is dus geen garantie voor een goede afsluiting van de camera....wil je dat wel, stap dan over op objectieven met vaste brandpunten (of een specifiek zoom objectief) die een intern focus mechanisme hebben.
                    Ja juist, dat is ook weer waar.
                    Sommige lenzen zijn gelijk stofzuigers
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Als ik strikt en streng ben en zo ben ik dan zou het toch niet mogen bij een
                      gloednieuwe camera.
                      Vuil op de sensor komt naar mijn idee (en ervaring) vaker voor een bij nieuwe camera.
                      Het kan overtollig smeermiddel zijn, wat van het spiegelmechanisme spat, vooral in burstmodus.
                      Dat smeermiddel is aanzienlijk lastiger te verwijderen dan gewoon stof.

Comment

In de winkel willen ze het niet doen want ze zijn er niet voor verzekerd
                        ze kunnen hem opsturen naar canon en dan binnen een week of 4 heb ik terug.
                        Zoals een baterij-grig van canon waar ik 3 maand op heb moeten wachten.

Nu ik heb net ontdekt dat het vuiltje er al van het begin opzit
                        Had een filmpje gezien dat ik had gemaakt op dag 1 (om te testen)
                        en daar is het ook duidelijk op te zien en net op dezelfde plaats als op de fotos

Moet ik me zorgen maken of gwn een reinigongs-setje kopen en me laten bijstaan door iemand met ervaring hiermee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gianni Claes Bekijk bericht
                          In de winkel willen ze het niet doen want ze zijn er niet voor verzekerd
                          ze kunnen hem opsturen naar canon en dan binnen een week of 4 heb ik terug.
                          Zoals een baterij-grig van canon waar ik 3 maand op heb moeten wachten.

Nu ik heb net ontdekt dat het vuiltje er al van het begin opzit
                          Had een filmpje gezien dat ik had gemaakt op dag 1 (om te testen)
                          en daar is het ook duidelijk op te zien en net op dezelfde plaats als op de fotos

Moet ik me zorgen maken of gwn een reinigongs-setje kopen en me laten bijstaan door iemand met ervaring hiermee?

Gewoon een reinigingssetje aanschaffen,ikzelf heb zelfs de visibledust-arctic butterfly aangekocht en ben er zeer tevreden over als je al eens lenzen vervangt kan het gebeuren dat je een vuiltje oploopt,geen zorgen in maken en voorzichtig je sensor reinigen,bestaan filmpjes over op youtube,
                          Photographic Solutions Sensor Swab Chip Cleaner S2 - 12 stuks - Set van 12 Sensor Swabs van Photographic Solutions geschikt voor 1.5/1.6 sensors.

http://www.cameranu.nl/artikel/11328...4_Brite_.html;)
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Ik had vandaag ook zo'n klein, irritant zwart puntje zichtbaar in de foto's vanaf diafragma 16 op mijn Nikon D700. Even voorzichtig met een Arctic Butterfly over de sensor heen en alles is nu weer in orde.
                            Het is echt de moeite waard om zelf goede reinigingsspullen voor je sensor te kopen; je moet even investeren in materialen, maar dan kun je wel zelf van tijd tot tijd zelf de sensor en het spiegelhuis reinigen. Scheelt uiteindelijk een hoop geld, zolang je maar rustig en voorzichtig te werk gaat
                            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

kheb het ook zitten ... ne nieuwe 550d en het zat er van het begin niet bij , kheb gezien op ouder foto's . de lens is er nog niet afgeweest sinds dat ik hem er voor het eerst heb opgezet . dus na 2 weken die 18-55 kit lens te gebruiken heb ik nu 2 vlekken vanaf f10 ...

Comment

Working...
                              X