Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofoto's maken

    Beste forumleden,

    Ik werk als een beginnend hobbyist met een Canon 500d. Ik heb als lenzen de kitlens 18-55, sigma 70-300 en canon 50mm f1.8.
    Ik zou graag wat macrofoto's maken. Ik vermoed dat ik best de 70-300 gebruik op macrostand doch krijg geen scherpe close-up foto's.
    Kan iemand een leek als mezelf enkele hints geven wat ik best kan doen en dan bedoel ik ook wat de nabewerking betreft ...
    Alvast erg bedankt !

    Dave.
    Canon 500D, EF-S 18-55IS, Sigma 70-300mm, EF-S 50mm/f1.8

  • #2
    Re: Macrofoto's maken

    Schakel macro in.
    Ergens tussen een brandpuntsafstand van 200 tot 300 mm en zorg dat je niet dichterbij komt dan 1,5 meter vanaf het sensor tekentje op de camera, en je zult ongeveer 1:2 tot 1:3 kunnen behalen.

    Comment


    • #3
      Re: Macrofoto's maken

      Dank voor het snelle antwoord, ik ben het even gaan proberen en het gaat inderdaad als een stuk beter en behaal ongeveer 1:3.5
      Met welke lens kan je naar 1:1 gaan ? Is een extension tube een oplossing of verbetering ?
      Canon 500D, EF-S 18-55IS, Sigma 70-300mm, EF-S 50mm/f1.8

      Comment


      • #4
        Re: Macrofoto's maken

        Zet 'm daarna 's op Av en probeer dezelfde foto 's met hogere f-getallen te nemen f8, f11... tot je de juiste scherptediepte krijgt. Zet de camera zeker op statief (met OS uit als de lens OS heeft). Geslaagde macro's uit de hand zijn soms doenbaar, fantastische niet. En blijf zoals gezegd op minimum 1,5 meter van het onderwerp met die lens. Als een lens 'macro' in z'n naam heeft kan ze extreem kortbij scherpstellen (0,2-0,3 m). Echte macrolenzen hebben daarbij een aangepaste vergrotingsfactor en glas om vervorming te vermijden.

        Comment


        • #5
          Re: Macrofoto's maken

          Oei, blijkbaar had je tijdens mijn typen al opnieuw gereageerd
          Sigma bv: http://www.sigmaphoto.com/shop/macro-lenses , maar elk merk heeft die wel in huis, ook Tamron en vooral Canon zelf, als je er het geld voor over hebt.
          Kijk 's bij Konijn

          Comment


          • #6
            Re: Macrofoto's maken

            -de goedkoopste optie voor 1:1 is die 50mm omgekeerd op je body te bevestigen met een omkeerring. Dat kost je enkele €'s. Echt comfortabel werken is het wel niet, geen AF en vermoedelijk ook geen lichtmeting, alles manueel dus.
            - iets duurder zijn de tussenringen, al dan niet met AF
            - nog wat duurder: een kwaliteits close-up lens die je vooraan je lens bevestigt

            Comment


            • #7
              Re: Macrofoto's maken

              Oorspronkelijk geplaatst door NoSaltOnlyPepper Bekijk bericht
              Met welke lens kan je naar 1:1 gaan ? Is een extension tube een oplossing of verbetering ?

              Comment


              • #8
                Re: Macrofoto's maken

                Een goedkope balg (zonder electronica) tussen camera en 50 mm objectief met diafragma ring plaatsen is ook een optie. Kun je zelf de mate van vergroten makkelijk instellen... Kosten: ongeveer 70 Euro.
                Het ziet er wel wat klassiek fotografisch uit, maar het is wel een flexibele optie
                Het beste is uiteraard een echt macro objectief, maar dan moet de geldbuidel wel flink leeggeschudt worden
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment

                Working...
                X