Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoge ISO en ruis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoge ISO en ruis

Vanaf welke ISO waarden treedt er voldoende ruis op opdat de kwaliteit merkbaar daalt en het voordeel van hoge ISO instelling teniet gaat? Ik denk dat vooral aan 50D en 5D en Nikon equivalenten.

Wat is de hoogst praktisch-bruikbare ISO voor deze camera's?
    Hoe wordt dat gemeten, waar moet ik in de technische fiche naar kijken?

Dank
    Last edited by MadJazz; 29 augustus 2010, 21:36.

Re: Hoge ISO en ruis

3200 Iso ?

Dat kan je normaal op het lcd-schermpje of in het bovenste venstertje zien.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      3200 Iso ?

Dat kan je normaal op het lcd-schermpje of in het bovenste venstertje zien.
      Ik heb gelezen 1600 voor 50D en 6400 voor 5D, maar dat is maar één stem.

Comment

Ik zie persoonlijk weinig verschil tussen Iso 1600 en 3200 op mijn 5D M II.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
          Vanaf welke ISO waarden treedt er voldoende ruis op opdat de kwaliteit merkbaar daalt en het voordeel van hoge ISO instelling teniet gaat?
          1. Definieer kwaliteit.
          2. Probeer een consensus over je definitie te bereiken met de meerderheid van de bezoekers van dit forum.

Onbegonnen zaak hoor deze discussie.

Comment

Als je de hoogst haalbare practisch bruikbare iso zoekt:
            de Nikon D3s
            Betaalbare 2e de D700.

D3s iso 3200:

D3s iso 51200 (na afloop toneelstuk genomen met de toneellichten uit en alleen het licht van de technische ruimte achterin de zaal):

D700 iso 3200:
            Last edited by Spanjaart; 29 augustus 2010, 23:25.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Ik gebruik de Canon 50D

Dat is iets heel persoonlijk vind ik.

Als je de fabrieksruisonderdrukking via DPP eruithaalt, dan heb je ruis vanaf iso 400.
              Vanaf daarboven gaat iedere bewerking ten koste van de scherpte.
              Alles hangt ook af welk onderwerp je fotografeert.

Tuurlijk zijn er heel wat progs om die ruis proberen weg te werken.

Dit is dus mijn persoonlijke mening he, velen zullen schrijven dat je met de 50D vele malen hoger kan werken met iso.

Comment

Zelfs op een oude D2h is er op 3200iso nog iets uit te persen, eigenlijk gaat het alleen om erg goed belichten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb gelezen 1600 voor 50D en 6400 voor 5D, maar dat is maar één stem.
                  5D mark 1 gaat tot 1600, dan nog H die voor 3200 staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    Ik gebruik de Canon 50D

Dat is iets heel persoonlijk vind ik.

Als je de fabrieksruisonderdrukking via DPP eruithaalt, dan heb je ruis vanaf iso 400.
                    Vanaf daarboven gaat iedere bewerking ten koste van de scherpte.
                    Alles hangt ook af welk onderwerp je fotografeert.

Tuurlijk zijn er heel wat progs om die ruis proberen weg te werken.

Dit is dus mijn persoonlijke mening he, velen zullen schrijven dat je met de 50D vele malen hoger kan werken met iso.
                    Ik deel je ervaring, het hangt af van het onderwerp

De Sint-jansvlinder geeft nog steeds perfecte details (wat verwacht wordt voor macro, vogels ed), en is waarschijnlijkhet het hele beeld

Bij de groep op ISO 51200 ga je de onscherpte minder opmerken (zeker niet bij een 900x600 post)

De Nikon D3s is dan ook de top in hoge ISO (niet teveel pixels helpt duidelijk)

Op een Canon 50D of 7D zou ik zeggen dat de tweede foto op 3200 haalbaar is (4 maal goedkoper toestel, 4 stops minder)

Maar als ik vogels trek, waar ik dikwijls 1/2 of 1/3 lineair uitsnij (1/4 of 1/9 van de sensor dus) is het inderdaad maar tot ISO 400 goed en ISO 640 de grens voor een publiceerbare foto (op een fotosite, op een natuursite primeert de waarneming)
                    Pas op ISO 200 kan je croppen tot de limieten van je pixels of je lens

Je zou bijna zeggen dat ons oog veel vergevingsgezinder is voor vormen die het beter kent, zoals mensen, dan voor dieren
                    Ook zgn testfotos van bakstenen muren en verkeersplaten geven een te optimistisch beeld

Met de 50D kon je enkel chromaruis weghalen zonder scherpteverlies, bij de 7D kan je tot 4 stappen luminantieruisonderdrukking gaan (ik vermoed dat Canon constant aan z'n ruisonderdrukking sleutelt)

Veel (alles) hangt af van de juiste belichting

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Zelfs op een oude D2h is er op 3200iso nog iets uit te persen, eigenlijk gaat het alleen om erg goed belichten.
                      lijkt mij ook het goede antwoord. volledig te verklaren vanuit de signal/noise verhouding of analoge fotografie.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Vanaf welke ISO waarden treedt er voldoende ruis op opdat de kwaliteit merkbaar daalt en het voordeel van hoge ISO instelling teniet gaat? Ik denk dat vooral aan 50D en 5D en Nikon equivalenten.

Kijk in deze tabel naar de scores "Sports (Low-Light ISO)".
                        Dan zie je dat de cropframe camera's van Canon vrij zwak scoren.
                        Wellicht heeft dat te maken met de kleinere APS-C sensor : 329 mm² (Canon) tegenover 370 mm² bij de andere merken.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Kijk bv. eens hier:

Wat is de hoogst praktisch-bruikbare ISO voor deze camera's?

Dank

Comment

Working...
                          X