Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera heeft de beste "dynamic range"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke

    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    Grijs verloop filter theo en dan lichtmeten op de wolken..Makkelijker kan niet..
    Lichtmeten op de wolken: dan wordt de rest van de foto toch ook veel donkerder...
    Maar je hebt gelijk
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: Welke

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      de sony's hebben doorgaands 1 stop beter DR dan de andere toestellen
      Anderen , die de meetapparatuur hiervoor maken, denken daar toch anders over
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Welke

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        in Raw werken en cursus lightroom volgen
        RAW lost het probleempje met de uitgebrande wolken ook niet op hoor
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: Welke

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          RAW lost het probleempje met de uitgebrande wolken ook niet op hoor
          bij mij wel hoor

          de voorgestelde oplossing was tweevoudig: Raw + lightroom (blijkbaar ken je het tweede deel niet )
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #20
            Re: Welke

            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            bij mij wel hoor

            de voorgestelde oplossing was tweevoudig: Raw + lightroom (blijkbaar ken je het tweede deel niet )
            Gisterenavond nog geprobeerd devid.
            (maar ja, de wolken waren al kapot he).
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Welke

              Kijk eens op dpreview, zoek het merk en type van camera waarvan je de DR wil weten, klik op full review en vervolgens in het keuzemenu bovenaan op Photografic test (DR), waarschijnlijk nummerke 16 en 17.

              https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

              Comment


              • #22
                Re: Welke

                Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                Kijk eens op dpreview, zoek het merk en type van camera waarvan je de DR wil weten, klik op full review en vervolgens in het keuzemenu bovenaan op Photografic test (DR), waarschijnlijk nummerke 16 en 17.

                Nu ken ik de site van dpreview goed maar ik weet niet wat je precies bedoelt.
                full review? Kan ik nergens zien of vinden.

                SORRY, heb het gevonden
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #23
                  Re: Welke

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Anderen , die de meetapparatuur hiervoor maken, denken daar toch anders over
                  voor toestellen die ik persoonlijk gebruik en gebruikt heb klopt hun grafiek totaal niet met de realiteit, lacherke dat a700 of a900 of d300 onder de 200 ISO hoger DR zouden hebben dan op base ISO sensor, allez allez allez.

                  hun testresultaten staan haaks op deze van dpreview en andere

                  hun testtools halen niet de kwaliteit van de betere producten op de markt

                  zitten meerdere gaten in hun testen, gewoon een kaartje met verschillende gradaties nemen, fotoke nemen en het gradatie bereik vergelijken, zo simpel is dat.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke

                    Ik heb net eens een aantal foto's van mijn D70 zitten terugkijken en ik moet zeggen dat ik toch weinig uitgebrande wolken ben tegengekomen, wel eens een randje aan een wolk waar net de zon achter zit, maar niet echt storend. Dit zijn ook foto's uit 2005 en toen was ik minder bewust aan het fotograferen als nu.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ik heb net eens een aantal foto's van mijn D70 zitten terugkijken en ik moet zeggen dat ik toch weinig uitgebrande wolken ben tegengekomen, wel eens een randje aan een wolk waar net de zon achter zit, maar niet echt storend. Dit zijn ook foto's uit 2005 en toen was ik minder bewust aan het fotograferen als nu.
                      Kijk eens bij gebruik van de 18-70mm 1:3.5 - 4.5 g ED DX.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        ... hun testresultaten staan haaks op deze van dpreview en andere

                        hun testtools halen niet de kwaliteit van de betere producten op de markt

                        zitten meerdere gaten in hun testen, gewoon een kaartje met verschillende gradaties nemen, fotoke nemen en het gradatie bereik vergelijken, zo simpel is dat.
                        Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik heb eerder de indruk dat dPreview en veel van die "camera-testers" goed bevriend willen blijven met alle camerafabrikanten.
                        Veel uitvoerige besprekingen over allerlei onbelangrijke aspecten van de toestellen en daarna enkel testfoto's (geen meetapparatuur) om hun oordeel op te baseren.
                        Doet me denken aan al die fototijdschriften die moeten leven van de reclame van camerafabrikanten of -invoerders.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke

                          Zelf ben ik een vrij frequent en fervent gebruiker van de grijskaart.
                          Die kaart helpt me niet alleen bij de lichtmeting, maar ook bij de juiste kleurbalans.
                          Als ik in LR nadien mijn foto's zie, en ik ga spelen met de witbalans, hem veranderen naar een onjuiste, wordt het bereik ook totaal anders. Meestal ligt hij gewoon het best bij de door mij met de grijskaart gemaakte foto.

                          Moderne camera's hebben ingebouwde software, bij Nikon heet dat "D-Lighting" en dit staat toe om het bereik softwarematig te verhogen. Deze software gaat vooral de schaduwpartijen oplichten, waardoor de donkere partijen meer detail gaan vertonen.

                          Weet bovendien dat het gebruik van RAW essentieel is, omdat hoe meer bits je gebruikt, hoe meer details je in je foto krijgt en er ook terug uit kan toveren. Die details zitten vooral in de lichte partijen van de foto, waarbij het dus belangrijk is, naast juist te belichten, ook rechts te belichten. Ik fotografeer meestal op "randje uitgebrand". Uit de lichte partijen is in principe meer detail uit te halen. De juiste technische uitleg daarover staat her en der verspreid over dit forum.

                          Voor mij is het meest uit je camera halen, het meest dynamisch bereik, een combinatie van juiste lichtmeting, en juiste witbalans, en dit gecombineerd met zo laag mogelijke ISO-waardes, software uit je camera, en het gebruik van RAW, waarbij je rechts gaat belichten.

                          Mvg
                          Chris

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Kijk eens bij gebruik van de 18-70mm 1:3.5 - 4.5 g ED DX.
                            Lens maakt toch niet uit

                            Belichting is belangrijker
                            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke

                              Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                              Lens maakt toch niet uit

                              Belichting is belangrijker
                              Lens maakt wel uit...
                              Heb er zelfs een topic over hier op BD.
                              Maar het zit hem vooral in de kleuren.
                              Getest op 2 verschillende camera's dus het lag niet aan de camera of aan mij
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke

                                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                                Zelf ben ik een vrij frequent en fervent gebruiker van de grijskaart.
                                Die kaart helpt me niet alleen bij de lichtmeting, maar ook bij de juiste kleurbalans.
                                Als ik in LR nadien mijn foto's zie, en ik ga spelen met de witbalans, hem veranderen naar een onjuiste, wordt het bereik ook totaal anders. Meestal ligt hij gewoon het best bij de door mij met de grijskaart gemaakte foto.

                                Moderne camera's hebben ingebouwde software, bij Nikon heet dat "D-Lighting" en dit staat toe om het bereik softwarematig te verhogen. Deze software gaat vooral de schaduwpartijen oplichten, waardoor de donkere partijen meer detail gaan vertonen.

                                Weet bovendien dat het gebruik van RAW essentieel is, omdat hoe meer bits je gebruikt, hoe meer details je in je foto krijgt en er ook terug uit kan toveren. Die details zitten vooral in de lichte partijen van de foto, waarbij het dus belangrijk is, naast juist te belichten, ook rechts te belichten. Ik fotografeer meestal op "randje uitgebrand". Uit de lichte partijen is in principe meer detail uit te halen. De juiste technische uitleg daarover staat her en der verspreid over dit forum.

                                Voor mij is het meest uit je camera halen, het meest dynamisch bereik, een combinatie van juiste lichtmeting, en juiste witbalans, en dit gecombineerd met zo laag mogelijke ISO-waardes, software uit je camera, en het gebruik van RAW, waarbij je rechts gaat belichten.

                                Mvg
                                Chris
                                Ben ik het mee eens en daar sta ik ook achter.

                                Stel Chris, ik sta op 20 m van een oud huis waarvan ik een foto wil.
                                Hoe doe jij dit dan met gebruik van een grijskaart?

                                Binnenshuis of bij studio-mogelijkheden heb ik zelden een probleem
                                om een goede technische foto te maken.
                                't Steeds buiten he
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X