Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

    Goedenavond,

    Is er iemand onder jullie die mij kort kan uitleggen hoe het komt dat de foto's in sportstand bij de D90 waziger zijn dan die bij de D60?
    Er zit echt wezenlijk veel verschil in scherpte tussen mijn oude en nieuwe foto's.
    De foto's worden nu gemaakt met een D90 + Tamron AF 18-270/3.5-6.3 Di II VC LD en voorheen met een D60 met dezelfde lens.
    Ik heb de VC gebruikt, kan dat of is het beter die uit te zetten? En is het misschien beter om een andere stand te gebruiken?

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Piet

  • #2
    Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

    Zonder voorbeeldfoto's inclusiec EXIF gegevens zal niemand je dat kunnen vertellen ben ik bang...

    Er speelt meer mee als enkel de camera
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

      Oorspronkelijk geplaatst door psteenis Bekijk bericht
      Goedenavond,

      Is er iemand onder jullie die mij kort kan uitleggen hoe het komt dat de foto's in sportstand bij de D90 waziger zijn dan die bij de D60?
      Er zit echt wezenlijk veel verschil in scherpte tussen mijn oude en nieuwe foto's.
      De foto's worden nu gemaakt met een D90 + Tamron AF 18-270/3.5-6.3 Di II VC LD en voorheen met een D60 met dezelfde lens.
      Ik heb de VC gebruikt, kan dat of is het beter die uit te zetten? En is het misschien beter om een andere stand te gebruiken?

      Alvast bedankt voor jullie hulp.

      Piet
      Een goede reden om iets van een "sportfotostand" voorgoed te verlaten en over te gaan op zelf instellen van de nodige zaken (wat een sportstand ook doet, maar stiekum)

      Stand A
      Diafragma 6.3 of 8
      ISO 800

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

        Als je het verschil tussen beide toestellen wil weten zal je dit terugvinden in je handleiding.
        Elke stand staat daarin beschreven met zijn minimum en maximum iso, diafragma, sluitertijd, witbalans, enz..
        Er zal tussen beide toestellen gewoon een verschil zitten in de minima en maxima.
        Als je bij sport zegt dat het wat wazig is denk ik meteen aan de sluitertijd en bewegingsonscherpte.... maar kan er helemaal naast zitten uiteraard.
        Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

          Auto-iso?

          Comment


          • #6
            Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

            Een sportfotostand klinkt als een instelbare scene mode op de camera. Een D60 zal hierbij gebruikmaken van 3 scherpstelpunten, terwijl een D90 gebruik maakt van 11 scherpstelpunten...dus veel meer kans om net niet scherp te stellen op wat jij in gedachten had.
            Dus, zoals veel andere reacties hier, stop zo snel mogelijk met de scene standen en fotografeer in de P, S, A of M stand. Leer je gelijk ook je toestel en de technieken beter onder de knie te krijgen...
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

              Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
              Een sportfotostand klinkt als een instelbare scene mode op de camera. Een D60 zal hierbij gebruikmaken van 3 scherpstelpunten, terwijl een D90 gebruik maakt van 11 scherpstelpunten...dus veel meer kans om net niet scherp te stellen op wat jij in gedachten had.
              Dus, zoals veel andere reacties hier, stop zo snel mogelijk met de scene standen en fotografeer in de P, S, A of M stand. Leer je gelijk ook je toestel en de technieken beter onder de knie te krijgen...
              Toen ik mijn D60 nog had kwam iedereen me zeggen die heeft maar 3 scherpstelpunten das een groot nadeel.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

                Kijk eens of je in de exifs van de foto's van de 2 camera's grote verschillen kan vinden in de sluitertijd, diafragma en iso.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

                  Ja stabilisatie kan je beter uitzetten vanaf 1/500ste want dan vertraag je alleen de autofocus van je lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil in sportfoto stand tussen de D60 en de D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Kijk eens of je in de exifs van de foto's van de 2 camera's grote verschillen kan vinden in de sluitertijd, diafragma en iso.
                    Daarbij denk ik ook nog aan omgevingsfactoren, bijvoorbeeld zonnig bij de D60 en bewolkt bij de D90?
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment

                    Working...
                    X