Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10d in "standby" gedurende langere tijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 10d in "standby" gedurende langere tijd

Hoi,
    Jullie merken waarschijnlijk wel aan de frequentie van mijn vragen over de 10d dat ik een kersverse bezitter ben. Nog maar een vraagje dus
    Als je een namiddagje gaat fotograferen, is het dan aangewezen of net niet om de hoofdschakelaar van de camera op "on" te laten staan. De camera gaat dan vanzelf in "spaarstand" en kan gereactiveerd worden door op de ontspanknop te duwen. Of kost deze werkwijze meer energie dan gewoon afzetten? Het lijkt me namelijk nogal onhandig de camera steeds aan en uit te zetten.
    Nu ik toch bezig ben, nog een tweede vraagje De quick contol dial kan je apart aan/uit zetten. Wat is het nut/doel daarvan? Me dunkt dat het eenvoudigst is die knop steeds op "aan" te laten staan. Of heb ik dit verkeerd voor?
    Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde respons!
    Jan
    mijn fotosite

Op je eerste vraag, moet 'k het antwoord schuldig blijven . Maar het antwoord zou'k ook graag weten.

Op de tweede vraag kan 'k je vertellen dat ik nu wel m'n quick control dial op 'OFF' zet. Tijdens een dagje fotograferen, per ongeluk aan de knop gedraaid... en de EV waarde was veranderd. Een hele boel overbelichte foto's als gevolg. Ik weet het je moet vooraf je instellingen bekijken... maar als je al een hele dag bezig bent, durf je dat in het heetst van de strijd wel eens vergeten .

Proficiat met de aankoop trouwens, je zal je het zeker niet beklagen!
    TOM

| www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
    100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

Comment

Ik vermoed dat er in die spaarstand ook wel energie verbruikt zal worden maar dat is minimaal.

Mijn 10D staat op 30min alvorens die in slaapstand gaat want het batterijverbruik is toch zo klein dat dit eigenlijk geen probleem is. En hierdoor vergeet ik ook vaak mijn camera af te zetten zelfs als ik hem voor langere tijd wegberg(meerdere dagen/weken). En dat merk ik dan steeds op wanneer ik hem daarna aan wil zetten en zie dat hij al aan staat . Maak je dus geen zorgen hierover hij zal wel wat verbruiken maar dat is beperkt en normalerwijze ga je op 1 dag shooten toch niet echt in batterijproblemen komen. En een reserve batterij moet je toch altijd bij hebben dus een probleem is het gewoonweg niet.

De quick control dial kan je afzetten om bijv in manual je aperture niet ongemerkt te veranderen wanneer je camera op een tripod staat. Zelf heb k er nog geen problemen mee gehad en hij staat dus altijd aan maar ik heb al wel verslagen gelezen van mensen die hem wel afzetten want anders veranderen ze het een of het ander wel eens zonder dat ze het weten.

Comment

Ik kan tobrin zijn verhaal bevestigen, ik heb het ook aan de hand gehad, een hele serie foto's 1 stop onderbelicht
        Gelukkig de meeste foto's met PS kunnen terughalen. Wel één voordeel: geen enkele wit ingebrande foto

Mijn lessen eruit getrokken: controleer heel regelmatig de settings op het lcd-paneel of in de zoeker. En als het heel snel moet gaan, zet de dial off.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Mijn 300D verbruikt in die "spaarstand" volgens mij heel weinig.
          Ik was vergeten de schakelaar uit te zetten, en ik zag dat pas een paar dagen later .
          De akku was nog lang niet leeg
          Volgens mij is het dus niet nodig om de schakelaar elke keer uit te zetten als je een namiddagje gaat fotograferen.
          Ik heb overigens een heel goedkope akku gevonden voor mijn camera (BP511 li-ion 7.2V/1350mAh).
          24,5 euro + 3 euro verzendkosten. Voorlopig weet ik nog niet of er even veel foto's mee gemaakt kunnen worden, maar het duurt even lang om ze te laden. Als de capaciteit kleiner zou zijn, dan is die sneller geladen.
          Ik heb die besteld bij www.stuntprijzen.be

http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X