Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR, overtuig mij !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR, overtuig mij !

    Hoi iedereen,

    Ik heb momenteel een compactcamera Sony DSC-H20 en sta op het punt een spiegelreflexcamera te kopen, waarbij ik denk aan een Canon EOS 500 D + 18-55 mm + 55-250mm (of gelijkwaardig). Door al het negatiefs wat ik hier op het forum gelezen heb over de kitlenzen, begin ik te twijfelen. Ik wil fotografie als hobby beoefenen en het zou een enorme teleurstelling zijn als mijn aankoop geen duidelijke kwaliteitsverbetering van de foto's en gebruiksmogelijkheden zou betekenen.

    Wellicht hebben velen onder jullie deze overstap ook gemaakt en vandaar mijn vraag of ik er mag van uit gaan dat ik door deze overstap achteraf geen spijt zal krijgen op vlak van kwaliteit en mogelijkheden?

    Vriendelijke groeten


    Bart

  • #2
    Re: DSLR, overtuig mij !

    Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
    Hoi iedereen,

    Ik heb momenteel een compactcamera Sony DSC-H20 en sta op het punt een spiegelreflexcamera te kopen, waarbij ik denk aan een Canon EOS 500 D + 18-55 mm + 55-250mm (of gelijkwaardig). Door al het negatiefs wat ik hier op het forum gelezen heb over de kitlenzen, begin ik te twijfelen. Ik wil fotografie als hobby beoefenen en het zou een enorme teleurstelling zijn als mijn aankoop geen duidelijke kwaliteitsverbetering van de foto's en gebruiksmogelijkheden zou betekenen.

    Wellicht hebben velen onder jullie deze overstap ook gemaakt en vandaar mijn vraag of ik er mag van uit gaan dat ik door deze overstap achteraf geen spijt zal krijgen op vlak van kwaliteit en mogelijkheden?

    Vriendelijke groeten


    Bart
    Dan koop je ipv een kitlens toch meteen een lichtsterke lens erbij.
    Een tamron of Sigma zijn niet zo duur hoor (tov de merkeigen lenzen)
    Overigens kun je met een kitlens gewoon mooie foto's maken, laat je toch niet meteen afschrikken door een stel fanatieke hobbyisten die elkaar proberen af te troeven met het feit wie de grootste heeft
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #3
      Re: DSLR, overtuig mij !

      Ik ken de compact camera die je nu hebt niet.

      Maar verwacht geen super wonder dat je ineens foto's schiet zoals hier in de showcases staan alleen door camera verschil.
      Ik weet natuurlijk niet hoever jij met fotograferen bent met een compact camera.
      Ben je oppervlakkig rechtvooruit klik links klik rechts klik.
      Of kijk je al naar de compositie enz...

      Misschien kun je is een aantal foto's posten die jezelf erg geslaagd vind bijvoorbeeld.

      Ook moet je kijken maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt of je dadelijk alleen op auto wil schieten of zelf ook meer wilt instellen.

      Wel zijn de mogelijkheden natuurlijk groter als je alleen al kijkt naar de lens mogelijk heden groothoek zoom telezoom macro enz...

      Begrijp me niet verkeerd je foto's zullen altijd beter kunnen worden met een dslr als met de compact camera.

      Maar het grootste deel heb jezelf in de hand.
      Als je op manueel gaat schieten maar de instellingen zijn fout zullen je foto's minder zijn.

      Al met al als je leergierig bent voor je hobby en ik denk dat je dat bent als het je hobby is gaan je foto's er echt op vooruit.Dit is bij mij in iedergeval wel het geval maar ik ben ook pas een beginner op dslr gebied!
      Greetz Twan

      http://500px.com/TwanGroenen

      Comment


      • #4
        Re: DSLR, overtuig mij !

        ik weet niet hoe het met canon zit, maar nikon heeft best goede kwaliteits kitlenzen... daar zou ik geen schrik van hebben... gewoon doen dus!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: DSLR, overtuig mij !

          ik heb exact de set die noemt pas geleden gekocht, en het bevalt me prima!
          af en toe wat stoeien met scherptediepte en het scherpstellen op een hoog mm (camera is toch wat zwaarder he)
          Whoot Whoot! nu Fuji S7000
          YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
          Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

          Comment


          • #6
            Re: DSLR, overtuig mij !

            Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
            Ik wil fotografie als hobby beoefenen en het zou een enorme teleurstelling zijn als mijn aankoop geen duidelijke kwaliteitsverbetering van de foto's en gebruiksmogelijkheden zou betekenen.
            De kwaliteit van een foto wordt in hoofdzaak bepaald door de fotograaf.
            Het fototoestel en de lenzen zijn "tools" om een foto te maken.
            Een spiegelreflex gaat een grotere sensor hebben en een groter dynamisch bereik. De beeldkwaliteit gaat er sowieso dus op vooruit gaan. In het slechtste geval gaat de scherpte vergelijkbaar zijn. Kitlenzen zijn best goede lenzen, en er zijn heel veel mensen die nooit andere lenzen zullen kopen. Ze hebben hun beperkingen, en als je ze leert kennen en daarmee kan leven, en er naar gaat fotograferen, ga je best kwaliteitsvolle foto's maken. Laat je vooral niet opjutten door de materiaalfreaks hier op het forum. Goed kan altijd beter, en beter kan nog altijd beter...
            Lichtsterke snelle lenzen, koop je voor specifieke doeleinden. Voor een gewone dagdagelijkse foto van een landschap, een stilleven of een portret, heb je ze niet nodig. Ze vergemakkelijken het fotograferen in moeilijkere omstandigheden.

            Mja... ik zie heel veel mensen met een spiegelreflex rondlopen, die zweren bij de stand P. Op zich niets mis mee, maar naar creativiteit toe, denk ik dat je verder moet kunnen en willen gaan. Het leren werken met een toestel is m.i. essentieel om de extra mogelijkheden eruit te halen.

            M.a.w. 't is vooral de fotograaf die foto's maakt,en moet willen leren maken. Of foto's beter worden, hangt veel meer van de fotograaf af dan van het toestel of de lens.

            Mvg
            Chris

            Comment


            • #7
              Re: DSLR, overtuig mij !

              Ik heb een D90 en werk altijd met de 18-105VR. Een kwalitatieve en lichte lens voor de meeste omstandigheden. Ze heeft natuurlijk haar beperkingen maar het is een super kitlens. Laat ze maar commentaar geven op kitlenzen, ik heb de Tamron en Sigma 2.8 versies in bezit gehad, evenals de 18-200VR maar niks zo bruikbaar als m'n 18-105VR. En ik heb duizenden foto's liggen als bewijs De kwaliteit van de Canon kitlenzen ken ik niet maar (en nu moet ik voorzichtig zijn), blijkbaar is de kwaliteit van de Nikon kitlenzen beter. Kijk eens naar de nieuwe D3100 van Nikon anders

              Comment


              • #8
                Re: DSLR, overtuig mij !

                Ik weet niet welk forum jij leest, maar met name de kitlenzen van Canon (wel de IS versies) worden hier dikwijls de hemel ingeprezen
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR, overtuig mij !

                  Kitlenzen zijn zeker niet slecht...bij zowel Canon, Nikon als Sony zijn ze goed (de andere merken ken ik niet zo ) . Als het mannetje weet hoe ze te benutten en de sterke en zwakke kanten kent...geen enkel probleem.

                  Ik treed jvdk bij: probeer gerust eens de Tamron 17-50 bijvoorbeeld. Lichtsterk en goed scherp voor z'n prijs .
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR, overtuig mij !

                    18-55 IS en 55-250 IS zijn beslist geen slechte lenzen, de 55-250 IS wordt hier vaak aangeraden als start lens.
                    tuurlijk is er beter glas, zolang je niet gaat voor top glas is er altijd een betere lens.

                    maar als wij U moeten overtuigen, dan ben je er nog niet aan toe.
                    als je een spiegelreflex west moet je er zelf 100% achter staan.

                    en om hem op 't groen standje te gebruiken moet je er zeker geen kopen.

                    spiegelreflex is vooral:
                    - basis van fotografie aanleren en gebruiken
                    - lenzen wisselen
                    - tijd hebben en maken
                    - tijd steken in nabewerking
                    - ...
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR, overtuig mij !

                      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                      De kwaliteit van een foto wordt in hoofdzaak bepaald door de fotograaf.
                      Het fototoestel en de lenzen zijn "tools" om een foto te maken.
                      Een spiegelreflex gaat een grotere sensor hebben en een groter dynamisch bereik. De beeldkwaliteit gaat er sowieso dus op vooruit gaan. In het slechtste geval gaat de scherpte vergelijkbaar zijn. Kitlenzen zijn best goede lenzen, en er zijn heel veel mensen die nooit andere lenzen zullen kopen. Ze hebben hun beperkingen, en als je ze leert kennen en daarmee kan leven, en er naar gaat fotograferen, ga je best kwaliteitsvolle foto's maken. Laat je vooral niet opjutten door de materiaalfreaks hier op het forum. Goed kan altijd beter, en beter kan nog altijd beter...
                      Lichtsterke snelle lenzen, koop je voor specifieke doeleinden. Voor een gewone dagdagelijkse foto van een landschap, een stilleven of een portret, heb je ze niet nodig. Ze vergemakkelijken het fotograferen in moeilijkere omstandigheden.

                      Mja... ik zie heel veel mensen met een spiegelreflex rondlopen, die zweren bij de stand P. Op zich niets mis mee, maar naar creativiteit toe, denk ik dat je verder moet kunnen en willen gaan. Het leren werken met een toestel is m.i. essentieel om de extra mogelijkheden eruit te halen.

                      M.a.w. 't is vooral de fotograaf die foto's maakt,en moet willen leren maken. Of foto's beter worden, hangt veel meer van de fotograaf af dan van het toestel of de lens.

                      Mvg
                      Chris
                      Mooi gezegd !!!!!!!!

                      En aan de TS wil ik maar één ding zeggen, neem eens een deftige DSLR met een 50mm 1.8 in je hand (het moet allemaal niet zo duur te zijn in het begin) . Als je dan nog niet overtuigd bent? Dan blijf je best bij een compactje.
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR, overtuig mij !

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                        Mooi gezegd !!!!!!!!

                        En aan de TS wil ik maar één ding zeggen, neem eens een deftige DSLR met een 50mm 1.8 in je hand (het moet allemaal niet zo duur te zijn in het begin) . Als je dan nog niet overtuigd bent? Dan blijf je best bij een compactje.
                        Thx, en ja dat was ik nog vergeten... een 50mm f1.8 geeft een pak extra mogelijkheden en is spotgoedkoop.

                        Bovendien wil ik TS nog adviseren zich niet vast te pinnen op één bepaalde combinatie, of merk, maar naar een winkel te gaan, waar er meerdere toestellen voorradig zijn, en deze daar eens ter hand te nemen en zich ook daar te laten adviseren.
                        Je kan daar beter aankomen en zeggen dat je een spiegelreflex komt kopen binnen een bepaald budget, dan zeggen ik wil DAT kopen. Misschien ben je wel aangenaam verrast door een heel andere combinatie.

                        Mvg
                        Chris

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR, overtuig mij !

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
                          en het zou een enorme teleurstelling zijn als mijn aankoop geen duidelijke kwaliteitsverbetering van de foto's en gebruiksmogelijkheden zou betekenen.
                          denk dat dat zeker gaat gebeuren hoor Bart, en dat de eerste resultaten behoorlijk zullen tegenvallen maar, na veel oefenen en veel lezen (vooral het instructieboekje bij de camera) komt het wel goed.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR, overtuig mij !

                            en het zou een enorme teleurstelling zijn als mijn aankoop geen duidelijke kwaliteitsverbetering van de foto's en gebruiksmogelijkheden zou betekenen.
                            denk dat dat zeker gaat gebeuren hoor Bart
                            Wel ik denk dat het geen teleurstelling gaat worden...afhankelijk van wat je wil fotograferen. 't Blijft een gevaarlijk item hier op het forum, sommigen zweren bij bridge-camera's, anderen bij een DSLR. Ik heb heel veel compactjes gehad en koop er tussendoor om wat te testen...wel er is er nog geen enkel dat de kwaliteit van mijn (bescheiden) D90 kan benaderen. Zowel niet op AF als op kwaliteit. Sommige compact of bridge toestellen geven in mijn ogen hele mooie resultaten bij landschappen, etc. Kortom alles wat niet zal bewegen ...eens er wat beweging aan te pas komt en eens je al eens een foto wil croppen dan zit je min of meer vast (alhoewel sommigen weer zeggen van niet maar toch..). En dan zeg ik nog niets over de hogere ISO's. Maar 't is slechts mijn mening...'k heb oa wel volgende toestellen zelf gehad; Canon SX5, SX1, G7, G9, G10, Panasonic TZ7, TZ5, Canon ixus 100, ixus 130, Nikon D40, D40x, D60, D80, Samsung WP10, Sony DSC-W120 etc...dus ik kan echt wel vergelijken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR, overtuig mij !

                              Als je overschakelt op een ander toestel, zullen je foto's in t begin misschien zelfs verslechteren, omdat je het toestel niet kent, zeker als je vroeger altijd op automatisch werkte.

                              Goeie foto's maken steunt op 3 zaken :

                              - kennis van Iso, scherptediepte, diafragma, witbalans, focus...
                              - je toestel van buiten kennen en blindelings kunnen gebruiken
                              - originele composities kunnen maken en kritisch zijn voor jezelf en willen bijleren

                              De kitlenzen van de 550D zijn zeker niet slecht ! Ms een beetje lichtzwak, maar tenzij je veel binnen fotografeert moet dat zeker in t begin geen probleem zijn.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment

                              Working...
                              X