Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

500d + 55-250 is vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 500d + 55-250 is vragen

    Beste,

    Ik heb sindskort een canon 500d aangeschaft met een 18-55 kitlens.
    Later heb ik een 55-250mm aangeschaft (2e hands).

    Deze heeft een prachtige dof, maar deze komt ook vaak ongewenst.
    Ook mis ik behoorlijk wat scherpte bij veel foto's, zeker als de foto's zijn genomen boven 150mm. zou dit gewoon bewegings onscherpte zijn?

    mijn vragen:
    zijn de diafragma waardes om te zetten in zeg maar meters. nu zet ik vaak mijn camera op landscape om zo meer scherpte te krijgen, maar dit geeft niet het gewenste resultaat.
    Is er een manier om de IS te testen van de lens? Het uit en aan schakelen zie ik eigenlijk geen verschil?

    Hieronder 2 voorbeelden:

    Onscherp:

    ExposureTime - 1/160 seconds
    FNumber - 5.60
    MeteringMode - Multi-segment
    FocalLength - 154 mm
    Sharpness - Low , -32769
    Metering mode - Evaluative
    Focal length - 55 - 250 mm (1 mm)

    DOF:
    (stuur is scherp daarachter al snel niet meer..)

    ExposureTime - 1/125 seconds
    FNumber - 5.60
    MeteringMode - Multi-segment
    FocalLength - 55 mm
    Metering mode - Evaluative
    Focal length - 55 - 250 mm (1 mm)


    De volledige exif zit nog in de foto's.

    Gr
    Ruud Bakker
    Whoot Whoot! nu Fuji S7000
    YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
    Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

  • #2
    Re: 500d + 55-250 is vragen

    Ik denk dat deze Dofmaster je al redelijk kan helpen...

    En wat dat scherpstellen betreft : ik vermoed dat je alle scherpstelpunten gebruikt, zodat je camera voor jou kiest. In de meeste gevallen gebruik je beter enkel het middenste punt, zodat je meer controle hebt waarop er scherpgesteld wordt.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: 500d + 55-250 is vragen

      Bedankt voor de de DOF master, dat is me toch wel wat data zeg
      Whoot Whoot! nu Fuji S7000
      YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
      Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

      Comment


      • #4
        Re: 500d + 55-250 is vragen

        bij de eerste foto is je sluitersnelheid wat te hoog voor het aantal mm's denk ik.

        steeds in je achterhoofd houden dat je je aantal mm's, in dit geval 150 X 1.6 doet voor je sluitertijd te bepalen. in dit geval dus 1/250 voor scherpe fotos uit de hand. hiervoor kan je misschien je ISO naar iso400 zetten voor beter resultaat.

        voor de 2e foto kan je je diafragma verkleinen voor een grotere DOF. (getal vergroten dus...)
        Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
        Webite

        Comment


        • #5
          Re: 500d + 55-250 is vragen

          Ik heb ook een 55-250 en merk dat deze richting de 250 mm duidelijk wat softer wordt. Daarom gebruik ik hem bij voorkeur tot de 200 mm. Sluitertijd en diafragma zijn al gemeld hierboven.
          Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

          Comment


          • #6
            Re: 500d + 55-250 is vragen

            Ik denk dat in geen van beide foto's de lens het probleem is, maar de fotograaf, die zijn toestel niet goed instelt, en zijn lens niet goed gebruikt.

            - 5,6 = maximum opening bij de eerste foto : niet één zoomlens is daar op zijn scherpst, zeker kitlenzen niet.
            - Bij de eerste foto is er duidelijk WEL scherpte, en is niet de brandpuntsafstand/sluitertijd verhouding het probleem, mits de IS waarschijnlijk aan stond, maar de scherpstelling en de AF-modus. De blauwe bank is duidelijk scherp.
            Bij de tweede foto is er duidelijk WEL scherpte op het stuur, wat er op wijst dat daar scherp gesteld is. Uw eerste persoontje valt nog net binnen de DOF, uw tweede valt er duidelijk buiten.

            Vier dingen bepalen uw scherptediepte :
            - de grootte van je sensor (hoe groter, hoe minder, voor DSLR's vergelijkbaar)
            - de brandpuntsafstand (hoe groter, hoe minder DOF)
            - de diafragmaopening (hoe groter (kleiner getal) - hoe minder DOF)
            - de afstand tot het onderwerp (hoe dichter bij, hoe minder DOF)

            Om beweging vast te leggen, zeker een frontale beweging, gebruik je AI-SERVO.

            Om te focussen, gebruik één scherpstelpunt, ipv de camera te laten kiezen. Ik weet niet of de 500D is uitgerust met 3D-tracking , maar als 't erop zit, kan je ook dat nog activeren zodat hij je onderwerp, als er voldoende contrast is, over je scherm blijft volgen.

            Je sluitertijd is goed om de beweging van wandelen te bevriezen. 1/150ste volstaat daar normaal ruimschoots.

            Mvg
            Chris

            Comment


            • #7
              Re: 500d + 55-250 is vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              de meeste gevallen gebruik je beter enkel het middenste punt, zodat je meer controle hebt waarop er scherpgesteld wordt.
              Je hebt net zoveel kontrole als je alle scherpstelpunten gebruikt, maar niet tegelijk. Dus scherpstelpunt manouvreren naar het onderwerp , dat je scherp wilt, scherpstellen en klik. Werkt makkelijker en nauwkeuriger als middelste en herkaderen. Pas als de overige punten er wegens donkerte mee stoppen, overschakelen naar de middelste.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 500d + 55-250 is vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Ik denk dat in geen van beide foto's de lens het probleem is, maar de fotograaf, die zijn toestel niet goed instelt, en zijn lens niet goed gebruikt.

                KNIP

                Chris
                Correct en duidelijk verhaal.

                Comment


                • #9
                  Re: 500d + 55-250 is vragen

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Je hebt net zoveel kontrole als je alle scherpstelpunten gebruikt, maar niet tegelijk. Dus scherpstelpunt manouvreren naar het onderwerp , dat je scherp wilt, scherpstellen en klik. Werkt makkelijker en nauwkeuriger als middelste en herkaderen. Pas als de overige punten er wegens donkerte mee stoppen, overschakelen naar de middelste.
                  Beetje vreemde manier van uitleggen hé : Je kiest 1 scherpstelpunt, dus gebruik je ze niet allemaal . In quasi alle omstandigheden gebruik ik het middelste punt, hoewel mijn E-30 op alle punten even gevoelig is... Herkadreren werkt gewoon sneller, voor de belichting is het wel iets minder nauwkeurig.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: 500d + 55-250 is vragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Herkadreren werkt gewoon sneller, voor de belichting is het wel iets minder nauwkeurig.
                    ook voor de sccherpstelling onnauwkeuriger: bewegen in het scherpstelvlak is niet echt makkelijk en het onderwerp moet ook maar meewerken.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 500d + 55-250 is vragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      ook voor de sccherpstelling onnauwkeuriger: bewegen in het scherpstelvlak is niet echt makkelijk en het onderwerp moet ook maar meewerken.
                      Dat hangt er wel vanaf wat het onderwerp is. Voor macro bv. heb je overschot van gelijk, maar voor de zaken die ik het meest fotografeer, hou ik het dus quasi altijd op dat middenste punt.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: 500d + 55-250 is vragen

                        bedankt voor jullie reakties! Hier kan ik wel wat mee!

                        ik ga eens kijken wat al servio doet? Ik heb het wel eens zien staan maar verders niet mee geexperimenteerd..
                        Whoot Whoot! nu Fuji S7000
                        YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
                        Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

                        Comment


                        • #13
                          Re: 500d + 55-250 is vragen

                          AI Servo? Speciaal voor bewegende onderwerpen!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment

                          Working...
                          X