Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Definitieve keuze: argumenten welkom

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Definitieve keuze: argumenten welkom

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Ik begrijp wat je bedoelt, maar je drukt je verkeerd uit. Wat jij bedoelt is dat je met een 18-50 op APS-c een gelijkaardige beeldhoek bekomt als met 28-75 op FF.
    Maar zoals jij het schrijft lijkt het alsof je wil beweren dat een 28-75 geschroefd op een APS-c overeenkomt met 18-50. En dat is helemaal niet zo, net integendeel.
    Je wil duidelijk wel het laatste woord vandaag... tuurlijk wou ik niet het 'tegendeel beweren' en tuurlijk bedoelde ik hetzelfde als jij !
    Sorry omdat ik me zo slecht uitdruk

Hopelijk heeft de TS inmiddels begrepen dat een brandpuntsafstand van minstens 18mm (op een APS-C natuurlijk) onontbeerlijk is voor o.m. 'natuur'
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

RDB, kijk jij nog eens goed naar mijn post...je hebt de oude en mogelijk onduidelijkere versie nog gezien. Of ben je ermee akkoord om meteen zo'n dingen te gaan roepen ? Ik ben het met zo'n praktijken en gedrag niet eens, en dat moge duidelijk wezen. Verder ga ik hier niet meer op in.

Ik vrees dat je voor Sony vastzit aan de Tamron 17-50, want ik kan niet meteen een relatief goedkope merkeigen lens (lees: beneden de 1500 euro...dan zit je bij een Sony 24-70 f/2.8 Carl Zeiss SSM) in de klasse van de Canon 17-55 bedenken, eigenlijk.
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        RDB, kijk jij nog eens goed naar mijn post...je hebt de oude en mogelijk onduidelijkere versie nog gezien. Of ben je ermee akkoord om meteen zo'n dingen te gaan roepen ? Ik ben het met zo'n praktijken en gedrag niet eens, en dat moge duidelijk wezen. Verder ga ik hier niet meer op in.
        Je solliciteert blijkbaar expliciet om een reactie en die ga je hier nu dus krijgen.
        Ten eerste is het intellectueel héél oneerlijk om in de loop van een discussie, waar je het duidelijk verkeerd voor hebt, je postings te gaan wijzigen, tenzij het zou gaan om taalfouten.
        Ten tweede vind ik dat ik 100% het recht heb om merkfetisjisme belachelijk te vinden. Ik doe daar niemand kwaad mee, ik doe daar niemand pijn mee, het is niet racistisch of politiek, nee, het is gewoon mijn mening over merkfetisjisme, en heeft niets maar dan ook niets te maken met de persoon van de topicstarter in kwestie.
        Ten derde: zoek jij hier een draadje te doen escaleren, beste trol?

Comment

Je solliciteert blijkbaar expliciet om een reactie en die ga je hier nu dus krijgen.
          Ten eerste is het intellectueel héél oneerlijk om in de loop van een discussie, waar je het duidelijk verkeerd voor hebt, je postings te gaan wijzigen, tenzij het zou gaan om taalfouten.
          Ten tweede vind ik dat ik 100% het recht heb om merkfetisjisme belachelijk te vinden. Ik doe daar niemand kwaad mee, ik doe daar niemand pijn mee, het is niet racistisch of politiek, nee, het is gewoon mijn mening over merkfetisjisme, en heeft niets maar dan ook niets te maken met de persoon van de topicstarter in kwestie.
          Beste webmaster, ik zou het op prijs stellen mijn post te sluiten.
          Wat een kinderachtig gedoe hier, ik zal mijn informatie wel elders halen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart70 Bekijk bericht
            Hoi allen,

Na heel wat vergelijkingswerk ben ik tot volgende combinaties gekomen en uit deze twee zou ik mijn definitieve keuze willen maken:

1. Canon EOS 500D Body + Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS USM (IS in lens)

2. Sony Alpha 550 Body + Sony 28-75 mm f/2.8 SAM (IS in body)

Enkele opmerkingen die jullie best weten:
            - mijn doel: heel algemeen (natuur, portretten, sport) voornamelijk landschappen, waarbij ik vooral hou van de sfeer bij ondergaande of opgaande zon
            - beide combinaties + nodige accessoires zitten binnen mijn budget
            - de videofunctie van de Canon is op zich geen doorslaggevend element maar kan het wel worden
            - Nkon is uit de boot gevallen omwille van de toch wel duidelijk duurdere objectieven, tenslotte ben ik een beginnend hobbyist

Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor de Sony-combinatie om 2 redenen:
            - het groter zoombereik van de lens
            - tot nu toe met compactcamera's en videocamera's gewerkt en mij bevalt steeds het gebruikgemak van Sony (uiteraard subjectief want heb geen ervaring met Canon)

Hopend op jullie reacties !!!

Bart
            ik zou't niet doen... een ondergaande zon is mooist met een tele (200mm)... dan is die zon veel groter... ook voor portretten heb je een langere lens nodig... en sport waarschijnlijk ook...

ga voor een stel kitlenzen 18-55 en 55-200mm en eventueel een 35mm f1.8 als standaard lensje voor de diepte scherpte en voor binnen gebruik...

misschien moet je ook nog eens naar Nikon kijken... D5000 met 18-105 lens en later een 70-300mm en een 35mm f1.8, die zijn zeker niet duurder dan de collega's...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb me voorbereid op een aankoop door zoveel mogelijk te lezen en hier op het forum te zoeken.
              Dan heb je nog niet genoeg gelezen, wat er staat een heleboel keer dat de 17-50 de standaard lens is voor krop en de 24=70 die voor FF.

17-50 x 1,5 is ongeveer 24-70 is dat is ook weer niet toevallig.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Aan mijn bericht is niets fundamenteels gewijzigd wat de betekenis en inhoud aangaat - enkel een paar woordjes toegevoegd om te verduidelijken wat ik bedoelde (in tegenstelling tot wat Ryan en jij dachten heb ik je bericht wel degelijk volledig begrepen). Ik heb het helemaal niet verkeerd op met dit topic, want ik begin immers niet meteen met woorden zoals "belachelijk" of "merkfetisjisme" te gooien . Dat recht heb je natuurlijk, maar je kan het ook diplomatischer overbrengen - wat niet bepaald het geval was. Zowel een moderator (LesC) als Bart (zie zijn citaat) volgden mij hierin. Ik ben het enerzijds wat merkeigen lenzen betreft niet helemaal met je oneens, anderzijds ben ik toch geneigd Sonyglas te kopen vanwege de slechte kwaliteitscontrole van Sigma. Veel pijn kan aangericht worden met woorden - één enkel woord is al genoeg. Zelf ben ik een van de beheerders van een (luchtvaart)forum, dus vertel mij niets over trollen, spammers of wat dan ook .

En dit is meteen mijn laatste zegje hierover, denk ik.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                  ...minstens 18mm (op een APS-C natuurlijk) onontbeerlijk is voor o.m. 'natuur'

MINSTENS?
                  met "meestens" (weet zelfs niet of dat NL is) ga ik akkoord, ja.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    ik zou't niet doen... Een ondergaande zon is mooist met een tele (200mm)... Dan is die zon veel groter... Ook voor portretten heb je een langere lens nodig... En sport waarschijnlijk ook...

Ga voor een stel kitlenzen 18-55 en 55-200mm en eventueel een 35mm f1.8 als standaard lensje voor de diepte scherpte en voor binnen gebruik...

Misschien moet je ook nog eens naar nikon kijken... D5000 met 18-105 lens en later een 70-300mm en een 35mm f1.8, die zijn zeker niet duurder dan de collega's...
                    dit noem ik nu eens een antwoord waar ik iets aan heb

thx oracle :g

Comment

Beste webmaster, ik zou het op prijs stellen mijn post te sluiten.
                      Wat een kinderachtig gedoe hier, ik zal mijn informatie wel elders halen
                      [Mod-LesC]De webmaster ben ik niet. Gewoon de Mod van dienst, maar omdat ik boven reeds geschreven heb "totdat de TS aan de noodrem trekt" of zoiets, sluit ik hiermee dit draadje. Jammer dat het zo moet aflopen, maar ik neem aan dat jij de info hebt die je wil. Anders hoor ik het wel.[/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Working...
                      X