Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AEB, gebruiken jullie die veel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AEB, gebruiken jullie die veel?

volgens mij kan AEB je hier niet helpen, je tracht immers geen belichtingsprobleem op te lossen maar een DOF-probleem, hiervoor dient AEB niet...

stel de foto's zijn :
    1: -1EV f/2.8 1/400sec (overbelicht)
    2: 0EV f/4 1/400sec (normaal belicht)
    3: +1 EV f/5.6 1/400sec (onderbelicht)

als nu je gewenste foto kwa scherpte-diepte foto 1 is, gaat deze toch overbelicht zijn, is het foto 3 dan is hij onderbelicht (ik hoop dat ik niets omdraai)

Dus al heb je de gewenste DOF, de belichting gaat niet goed zijn.

Een voorbeeld van AEB te gebruiken waarbij je variable DOF wenst kan ik me niet direct voorstellen...
    Last edited by RikH; 18 augustus 2010, 15:24.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Meer leesvoer over mensen die doen wat jij wenst te bereiken (manueel)

A place to discuss and showcase images created with the magnificent Nikon D300. The D300 provides the best overall system balance of any DX-format D-SLR. * Say "Hello!" to the Group * * Frequently Asked Questions * Useful Links : - Nikon Digitutor for D300 - Nikon Speedlight Virtual Demo - AF Fine Tune Test Charts - Printable & Non-Printable D300 Manuals - D300 Firmware Update 1.10 - Windows - D300 Firmware Update 1.10 - Mac - Portrait Mode Optional Picture Controls for D300 - Landscape Mode Optional Picture Controls for D300 - D2X Mode Optional Picture Controls for D300 - RAW/NEF Codec for Windows XP & Vista 32-bit - Nikon Capture NX - Nikon Capture NX 2 - Nikon ViewNX 1.2 - Nikon Camera Control Pro 2 - Adobe Photoshop Camera Raw - Mac - Adobe Photoshop Camera Raw - Windows - Adobe Photoshop Lightroom - Mac - Adobe Photoshop Lightroom - Windows - Noise Ninja Nikon D300 Profile Reviews : - Nikon D300 Reviews around the web - Lloyd Chambers ** - Bjorn Rostlett - Moose Peterson - Thom Hogan all Nikon reviews - Thom Hogan D300 Review - DPReview D300 in depth review - Ken Rockwell - Ken Rockwell's D300 page - Nikon Links Equipments reviews - PhotoZone Nikon lenses reviews - www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/6 - www.fredmiranda.com/reviews/index.php?cat=1 - Phottix Cleon Wireless Remote review Other Links : - Firefox 3.X Color Management ** - Flock : a browser for people who like to be connected; Flickr integration; Greasemonkey compatible - Reseller Ratings - Brooklyn StoreFronts - Nikon's Sendai digital SLR factory - Flickr Nikon D300 Camera Finder - Tamron Focal Length Comparison - Firefox Greasemonkey Flickr hacks - PicLens, a new way to view photos - PTLens distortion correction software (**) = New / Recently Added
      Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        De scherptediepte kun je toch vooraf al vaststellen door diafragma in te stellen, daar hoef je geen reeks voor te schieten.

Het zou toch jammer zijn als de goede foto, nou net niet de goed belichte zou zijn. Gewoon camera op burst zetten.

hebben ze gedaan, ik denk dat jij het niet gedaan hebt......
        bekijk eens het schematisch tekeningetje enkele trapjes hierboven, dan ga je beter begrijpen wat mijn probleem is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          Om even een voorbeeld te geven van een situatie waar ik het zou gebruiken die niet tot een HDR leiden: concertfotografie met lichtshows achter de artiesten, aparture-prioriteit, spotmeting op de gezichten, burst mode.
          Ik zou het daarbij zeker niet gebruiken, maar misschien wel op M, zodat de lichtshow de belichting van de artiesten niet beïnvloed, want ze beïnvloed de verlichting ook niet.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            bekijk eens het schematisch tekeningetje enkele trapjes hierboven, dan ga je beter begrijpen wat mijn probleem is.
            Je kan voordien toch zorgen dat de rode streepje buiten het ovaaltje komen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou het daarbij zeker niet gebruiken, maar misschien wel op M, zodat de lichtshow de belichting van de artiesten niet beïnvloed, want ze beïnvloed de verlichting ook niet.
              Bij artiesten en felle lichtshows heb jij tijd om alles manueel in te stellen? sterk staaltje vakmanschap, ik wil het je wel eens zien doen! die mensen staan niet stil en de belichting al helemaal niet...
              Mijn foto's

Comment

Je kan voordien toch zorgen dat de rode streepje buiten het ovaaltje komen.
                dat is nu net mijn probleem: wanneer is dat zo?
                hoe schuin passeert het toestel?
                uit ervaring geleerd en perfect onthouden?
                toeval?
                het zekere voor het onzekere nemen en de f-waarde overdreven hoog zetten, ten koste van de sluitertijd/scherpte/DOF?

Comment

Bij artiesten en felle lichtshows heb jij tijd om alles manueel in te stellen? sterk staaltje vakmanschap, ik wil het je wel eens zien doen! die mensen staan niet stil en de belichting al helemaal niet...
                  voila!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Kan dit eigenlijk : in manual werken, sluitertijd én f-stop vastzetten en dan AEB met de iso waarden doen ? (heb geen camera bij de hand om het even te testen, maar dit zou wel cool zijn denk ik )

Mark
                    Bij Nikon lukt het: als je auto-iso aan laat staan in de manuele stand, zal Nikon de ISO omhoog trekken tot het histogram weer "correct" lijkt.
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                    Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                      Bij Nikon lukt het: als je auto-iso aan laat staan in de manuele stand, zal Nikon de ISO omhoog trekken tot het histogram weer "correct" lijkt.
                      jaja, maar je f-waarde...verandert die?
                      want dat is wat ik wil hé

Comment

jaja, maar je f-waarde...verandert die?
                        want dat is wat ik wil hé
                        Nee, sorry, dit was geen antwoord op jouw oorspronkelijke vraag
                        Ik ken geen functie die doet wat jij wil.

Langs de andere kant zou ik me bij vliegtuigen of racewagens op het circuit geen zorgen maken om de scherptediepte. Lambocars heeft hier meer ervaring mee, maar volgens mij heb je op die afstanden zelfs voldoende scherptediepte als je vol-open zou schieten. Kijk eens op zijn website voor de tutorial.
                        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                        Flickr album Homepage

Comment

Je hebt het over een lichtshow achter de artiesten, hoe kan die nu de artiesten van voren belichten? Hangen er spiegels.

Comment

het zekere voor het onzekere nemen en de f-waarde overdreven hoog zetten, ten koste van de sluitertijd/scherpte/DOF?
                            300mm 2.8 500m(toch nog een redelijk korte afstand) scherptediepte DX 327,5m en FX 605.5m. Bij een 800mm lens wordt dit 44 m en 35 m.

Maar eeen 800mm 2.8 lens moet nog uitgevonden worden, dus ook bij een reële f waarde bij 800mm heb je geen probleem.

Comment

Working...
                            X