Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AEB, gebruiken jullie die veel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AEB, gebruiken jullie die veel?

de vraag is eigenlijk:
    is het nuttig/handig/zekerder om AEB te gebruiken bij het fotograferen van snel bewegende objecten waarbij je maar één kans krijgt.
    Ik denk dan aan bvb. vliegtuigen/snelle wagens...
    Krijg je dus ook meer kans op de juiste/passende scherptediepte.

Re: AEB, gebruiken jullie die veel?

Eerlijk gezegd nog nooit gebruikt op mijn DSLR.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

AEB is toch 'Automatic Exposure Bracketing' ... dit met het doel om een hdr te maken of om te vermijden dat je uitgebrande of onderbelichte delen op een foto hebt waar het dynamische bereik dan de kleuren hoger ligt dan wat de camera kan 'vatten' ?

Daar heb je dus totaal niets aan als het onderwerp beweegt hé ... dit is enkel voor statische shoots te gebruiken, althans daar gebruik ik het toch voor, bvb om bij een donkere wagen de lucht niet compleet wit te laten worden, dus één shot waar de auto correct belicht is (en de lucht dus veel te licht) en dan nog een shot waar de lucht dan weer correct belicht werd (en de auto dus veel te donker zal zijn) en een shot dat lichter is om bvb de banden of de grille uit te plukken, die durven nogal eens echt donker te zijn ... daarna deze in post processing op elkaar monteren in layers. Ik gebruik meestal -2 0 +2 om zoveel mogelijk verschil te hebben, kan het mbv RAW nog altijd een beetje tweaken waar nodig in PP.

Dat is waar ik het wel regelmatig voor gebruik, maar nooit aan de rand van het circuit hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
      Krijg je dus ook meer kans op de juiste/passende scherptediepte.
      Totaal niet want je speelt enkel met de sluitertijden hier, nier met de f-stops hé ... of dit moet een functie zijn die ik niet ken op mijn EOS toestellen

Mark
      Last edited by LamboCars; 18 augustus 2010, 13:12.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

AEB voor bewegende onderwerpen? Denk het niet.
        Ik gebruik AEB om dezelfde statische foto met drie verschillende belichtingen te maken, om daarna via Photomatix te mergen tot een HDR opname.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als ik AEB gebruik op TV dan verandert toch wel degelijk mijn f-waarde hoor...
          het is wel juist dat je er geen controle over hebt.
          Misschien iets om over na te denken bij Canon....
          Last edited by dréten; 18 augustus 2010, 13:43.

Comment

Tuurlijk. Je zet je sluitertijd vast, en dan wordt het diafragma aangepast (2 stops onder, 0, 2 stops boven).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Tuurlijk. Je zet je sluitertijd vast, en dan wordt het diafragma aangepast (2 stops onder, 0, 2 stops boven).
              Euh, het aantal stops bepaal je zelf hoor.

Comment

Je kan AEB wel voor meer redenen gebruiken dan alleen (statische) landschappen naar HDR om te zetten...

Think out of the box people

Enkele citaten (wikipedia, DPReview, ...)

Bracketing is useful especially when a small variation in exposure parameters has a comparatively large effect on the resulting image.
                This can be useful if you're not sure exactly how the shot will turn out or are worried that the scene has a dynamic range which is wider than the camera can capture.
                This process comes in most useful when you are in a situation where the lighting condition is difficult to read, and where you might not have time to manually check exposure prior to taking the shot. It can also come in handy for capturing a series of images to merge together into a HDR composite.
                You will want to use your AEB feature if for example you’re trying to take a shot with tricky lighting, or one that has a lot of light variations between the dark and the bright areas and you’re not pretty sure which exposure to go with. In a case such as this, auto exposure bracketing can be very helpful for you to take 3 shots of the same scene with varying exposure settings. When you download your images to your pc and check them out on full screen, you will be able to revise all 3 shots, and make a decision which exposure setting you should go with.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Euh, het aantal stops bepaal je zelf hoor.
                  Jazeker, 't was eer om een voorbeeld te geven dan wat anders.

(had er "bv" bij moeten zetten )

Comment

De scherptediepte kun je toch vooraf al vaststellen door diafragma in te stellen, daar hoef je geen reeks voor te schieten.

Het zou toch jammer zijn als de goede foto, nou net niet de goed belichte zou zijn. Gewoon camera op burst zetten.

Misschien iets om over na te denken bij Canon....
                    hebben ze gedaan, ik denk dat jij het niet gedaan hebt......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Dat heb ik nu nog nooit gebruikt ... zie ik ook niet direct het nut van in, ik wil drie verschillende belichtingen met dezelfde f-waarde, niet drie verschillende dof versies van mijn foto ?

Mark

Comment

Om even een voorbeeld te geven van een situatie waar ik het zou gebruiken die niet tot een HDR leiden: concertfotografie met lichtshows achter de artiesten, aparture-prioriteit, spotmeting op de gezichten, burst mode.
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                          Om even een voorbeeld te geven van een situatie waar ik het zou gebruiken die niet tot een HDR leiden: concertfotografie met lichtshows achter de artiesten, aparture-prioriteit, spotmeting op de gezichten, burst mode.
                          Zie ik ook zitten, maar in dit geval zal terug de sluitertijd aangepast worden en niet de f-stops ... en dat is niet wat TS zou willen, hij wil de sluitertijd constant houden en de f-stops aanpassen ... en daar zie ik niet direct het nut van in, je krijgt dan drie verschillende foto's waarvan je niet delen bij elkaar kan zetten zonder met de DOF te beginnen 'spelen' ... nu op een panning shot bij race wagens waar je uiteindelijk toch maar één van de frames gaat gebruiken kan het wel interessant zijn ...

Kan dit eigenlijk : in manual werken, sluitertijd én f-stop vastzetten en dan AEB met de iso waarden doen ? (heb geen camera bij de hand om het even te testen, maar dit zou wel cool zijn denk ik )

Mark
                          Last edited by LamboCars; 18 augustus 2010, 14:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Dat heb ik nu nog nooit gebruikt ... zie ik ook niet direct het nut van in, ik wil drie verschillende belichtingen met dezelfde f-waarde, niet drie verschillende dof versies van mijn foto ?

Mark
                            Ik werk bijna altijd in Av prioriteit (of het moest M zijn). Tv hooguit in 2-3 gevallen op 100, en nog nooit toegepast voor HDR. Maar theoretisch kan het, en omdat TS spreekt van AEB in Tv prioriteit...

Comment

dit is eigenlijk wat ik wil bekomen:
                              ik vraag me af of ik met AEB de afstand tussen de twee rode stippellijnen op een automatische manier, in een reeksopname kan laten variëren (groter dan wel kleiner), zodat ik dan later de foto eruit kan kiezen die ik het beste vind qua scherptediepte.

Comment

Working...
                              X