Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 50D lichte foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: EOS 50D lichte foto's?

Gelet op de positieve geluiden die volgden op een enkele nurkse opmerking ga ik toch deze discussie nog een poosje volgen. En natuurlijk heb ik nog wel wat nagedacht en denk ik dat ik te ongeduldig ben geweest en dacht dat ik zo maar verder kon gaan gebaseerd op de ervaring met de 400D. En natuurlijk ken ik wel de basisprincipes van de fotografie maar zag ik zoveel andere dingen dan ik gewend ben waardoor ik niet aan alle dingen dacht. Tenslotte was er ook nog het gegeven dat ik de foto's (ook de RAW-bestanden) in eerste instantie bekeek in Faststone Imageviewer. En Faststone Imageviewer kan niet zo goed omgaan met die bestanden want zet ze tijdelijk om in JPEG om ze te tonen.
    Voorlopig ga ik een leercurve in (heb de komende 3 weken vakantie) gebruik makend van de vele tips en trucs die jullie aanreikten in deze discussie en ik zal nog wat geduld betrachten om een oordeel te vormen over de belichtingsmeting door mijn D50 Met andere woorden voordat ik overweeg om terug te gaan naar de leverancier om een eventueel slecht functionerende D50 ter reparatie aan te bieden. Overigens ben ik al wel enthousiast over de degelijke uitstraling die de camera heeft en de vele mogelijkheden die er worden geboden: Bijna alle instellingen zijn op meerdere wijzen te benaderen. Geweldig!
    www.janbos.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
      Gelet op de positieve geluiden die volgden op een enkele nurkse opmerking ga ik toch deze discussie nog een poosje volgen. En natuurlijk heb ik nog wel wat nagedacht en denk ik dat ik te ongeduldig ben geweest en dacht dat ik zo maar verder kon gaan gebaseerd op de ervaring met de 400D. En natuurlijk ken ik wel de basisprincipes van de fotografie maar zag ik zoveel andere dingen dan ik gewend ben waardoor ik niet aan alle dingen dacht. Tenslotte was er ook nog het gegeven dat ik de foto's (ook de RAW-bestanden) in eerste instantie bekeek in Faststone Imageviewer. En Faststone Imageviewer kan niet zo goed omgaan met die bestanden want zet ze tijdelijk om in JPEG om ze te tonen.
      Voorlopig ga ik een leercurve in (heb de komende 3 weken vakantie) gebruik makend van de vele tips en trucs die jullie aanreikten in deze discussie en ik zal nog wat geduld betrachten om een oordeel te vormen over de belichtingsmeting door mijn D50 Met andere woorden voordat ik overweeg om terug te gaan naar de leverancier om een eventueel slecht functionerende D50 ter reparatie aan te bieden. Overigens ben ik al wel enthousiast over de degelijke uitstraling die de camera heeft en de vele mogelijkheden die er worden geboden: Bijna alle instellingen zijn op meerdere wijzen te benaderen. Geweldig!
      Dat komt wel vaker voor!

Comment

En natuurlijk heb ik nog wel wat nagedacht en denk ik dat ik te ongeduldig ben geweest en dacht dat ik zo maar verder kon gaan gebaseerd op de ervaring met de 400D.

!
        Tsja , ik zie geen enkele reden waarom je niet gewoon kan voortbouwen op ervaring met een soortgelijke camera.
        Maar dan moet je er wel IETS van snappen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
          De instellingen die gekozen zijn bij de struiken vind ik wel heel bijzonder maar dat komt misschien door één van de 'belichtingshulpjes' zoals ALO, HTP of zo iets.
          Dan die hulpjes maar meteen voorgoed vergeten!

Comment

Tenslotte was er ook nog het ik zal nog wat geduld betrachten om een oordeel te vormen over de belichtingsmeting door mijn D50 Met andere woorden voordat ik overweeg om terug te gaan naar de leverancier om een eventueel slecht functionerende D50 ter reparatie aan te bieden.!
            Het Licht breekt door.....

Comment

Telekees,
              Nu je er toch bent; vind je dat dat de camera passend belicht heeft als je de foto's bekijkt (niet de exif) en weet dat er meervlaksmeting is gebruikt?
              Het resultaat is dan toch niet vreemd?

Comment

Meneer telekees,

Ik heb geen idee wat u er toe brengt om op een forum te discussiëren, want u bent alleen maar van plan om negatieve opmerkingen te maken. Geeft niet. Maar ik ga ze negeren. Ga maar tegen iemand anders zeuren!
                www.janbos.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Maar dan moet je er wel IETS van snappen.
                  Weeral bezig de frustraties van je bestaan aan het luchten bij de beginnende fotografen, ja ? ... Weer beetje moeilijke stoelgang vandaag ?
                  De discussie van twee dagen geleden waar je een blunder van jou trachtte te ontmijnen
                  door rook en wind te verspreiden en persoonlijke aanvallen te plaatsen ... hoe zit het daarmee?
                  Nog altijd niet zinnens je fout toe te geven, zekers ?
                  Neen, liever een beetje de smartass afgeven tegenover zij die hier voorzichtig eens een vraagske stellen, dat is gemakkelijker ... Je bent éénoog in het land der blinden , niks meer.

En ja, er worden hier soms fenomenaal stomme vragen gesteld en totaal idiote opmerkingen gemaakt. En dan ? Daarvoor is het een forum.
                  Als je dat niet kunt verdragen moet je lid worden van een denktank, daar worden quota gesteld alvorens je mag aanwezig zijn, laat staan voor je je bek mag open doen.

Maar als je écht zo ver boven het niveau van hier uitstijgt, ga dan je tijd verdoen bij zij die van jouw niveau zijn ... althans waarvan je prentendeert dat je hun niveau aankan, KEES.
                  Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Telekees,
                    Nu je er toch bent; vind je dat dat de camera passend belicht heeft als je de foto's bekijkt (niet de exif) en weet dat er meervlaksmeting is gebruikt?
                    Het resultaat is dan toch niet vreemd?
                    De camera heeft gedaan wat hij moest doen.....

Comment

Ik heb mezelf in het begin ook doodgeërgerd aan de EOS 50D, dit omdat hij telkens overbelichtte.

Totdat ik die hooglichtenprioriteit heb ingesteld: met als gevolg, nu mag ik zelfs overbelichten, mijn foto's zijn zelden uitgevreten.

In het geval dat die highlightpriority aangeschakeld is komt er op het LCD-schermpje naast de ISO-waarde een D+ te staan. Het kan geen kwaad om dit in te schakelen. Maar natuurlijk moet je dan nog wel iets van belichting afkennen want een slecht belichtte foto die niet uitgevreten is, is natuurlijk nog niet goed, ook al knippert het wit dan niet op je schermpje .

Comment

Bedankt.
                        Ik heb intussen de hooglichten prioriteit ook ingesteld.
                        De foto's die ik nu maak zien er in het algemeen sprankelend uit. Ik heb overigens ook ontdekt dat ik voor een beoordeling van de foto toch echt alleen kan vertrouwen op het histogram, want het schermpje kan in allerlei lichtsterkten worden ingesteld met als gevolg dat de foto's er ook verschillend uitzien. Maar het schermpje vind ik overigens wel fijner dan het fletse schermpje van de 400D.
                        www.janbos.net

Comment

Bedankt.
                          De foto's die ik nu maak zien er in het algemeen sprankelend uit. Ik heb overigens ook ontdekt dat ik voor een beoordeling van de foto toch echt alleen kan vertrouwen op het histogram, want het schermpje kan in allerlei lichtsterkten worden ingesteld met als gevolg dat de foto's er ook verschillend uitzien. Maar het schermpje vind ik overigens wel fijner dan het fletse schermpje van de 400D.
                          Die schermpjes moet je niet op vertrouwen inderdaad...ik gebruik het schermpje eigenlijk enkel om de duidelijke missers ertussenuit te gooien en om exposure warning op het plaatje te tonen, zodat ik weet waar de fout zit (als die er zit)...
                          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Bedankt.
                            Is die hooglichten prioriteit niet eerder bedoeld voor situaties met zeer contrastrijke onderwerpen (het witte bruidskleed naast het zwarte pak van de bruidegom bvb.).
                            Heeft die setting in "normale" omstandigheden dan geen nadelen ?
                            Zelf twijfel ik daarom om ze te activeren (maar ik heb ook nooit dergelijk belichtingsproblemen met mijn 50D gehad).
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik heb highlight priority altijd ingeschakeld (en vind dat het helpt), behalve bij avondfotografie, misschien het enige geval waar ik verkies op ISO 100 te schieten.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Je moet niet zo snel in je gat gebeten zijn, de mensen trachten je echt te helpen hoor.
                                En de meeste fouten, zijn domme fouten, omdat je der overziet, je doet het wel goed, maar toch gaat het fout, en is het overbelicht, waaraan kan dat liggen.
                                In acht genomen dat je met een nieuwe body werkt.

Ik heb een gelijkaardige vraag gekregen, de oplossing daar was eenvoudig maar tegelijkertijd ook weer niet zo, je aan en uit knop heeft twee standen, als je der niet op let kan je een belichtingscompensatie aanbrengen zonder het zelf te weten, je schaal staat dan niet meer in de midden maar geeft een + aan, dat kan alleen worden verholpen door de camera volledig aan te zetten en niet in de eerste stand, dan werkt het wieltje aan de achterzijde niet. Lijkt misschien dom, maar dat was wel het probleem .

MVg, Jeff C.
                                Last edited by Digipics357; 21 augustus 2010, 11:52.
                                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                                X