Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 50D lichte foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EOS 50D lichte foto's?

Beste mensen,

Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en heb ik de 400 D ingeruild voor de Canon EOS 50D. Natuurlijk ben ik het weekend ermee in de weer geweest. Ik ben voorshands wat teleurgesteld want ik heb voornamelijk te lichte foto's die ik ongeveer 2 stops moet corrigeren om de kleur te krijgen die het oorspronkelijke onderwerp heeft. Doe ik iets verkeerd of is dit een eigenschap van de 50D of zou er sprake kunnen zijn van een mankement. Graag reactie van mensen die ervaring hebben met de 50D.

Alvast bedankt.

Jan
    www.janbos.net

Re: EOS 50D lichte foto's?

Ben je zeker van je instellingen ? De 50D heeft wat meer mogelijkheden qua lichtmeting in huis dan de 450D, misschien moet je eea nog instellen ?

Comment

Ja, wie weet maar wie helpt me op weg?
      www.janbos.net

Comment

Post misschien eens een foto, met de EXIF waarden er nog in, zodat we kunnen zien waar het misgegaan is.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Dit is een voorbeeld van een foto maar ik weet niet of de exif gegevens mee gaan.

Last edited by LesC; 16 augustus 2010, 20:03. Reden: Foto achter linkje geplaatst
          www.janbos.net

Comment

[Mod-LesC]De EXIF waarden zitten erin. Alleen is de foto te groot en moet ik 'm als Mod achter een link plaatsen.[/Mod]

En persoonlijk: zelfs met contrast te verhogen (deze foto is te flets) is dit niet te verbeteren. Je lichtmeting vind ik niet terug, maar die lijkt me alleszins niet correct. Je verliest details in de highlights.
            Hopelijk (met zo'n lange sluitertijd) van statief genomen?

Ik houd me zelf niet bezig met macro's, en zou liever andere foto's zien om eventueel tips te kunnen geven, maar wat ik bijna altijd bij de 50D had ingeschakeld (trouwens, nu ook bij de 7D) is de optie "highlight priority.
            Last edited by LesC; 16 augustus 2010, 20:09.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Hier is een andere foto. Geen macro!
              Ja de foto is genomen met statief. Helemaal meegezeuld naar de plek waar ik fotografeerde.

Hopelijk niet weer te groot: De langste zijde is 900 pixels zoals voorgeschreven in het reglement.
              Last edited by janbos; 16 augustus 2010, 20:24.
              www.janbos.net

Comment

Je sluitertijd lijkt voor beide foto's op 1 seconde te staan Daarmee laat je wel heeeeeel veel licht door hoor.
                In welke mode stond je? Sluitertijdvoorkeur (ingesteld op 1 sec)?
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

De libelle werd belicht met 1/250 sec en de struik met 1/8000. Dus zeker geen super lange belichtingstijden.
                  www.janbos.net

Comment

De eerste foto, die achter de link, is genomen met 1/32 en F6,44 bij ISO 100.
                    Overbelicht dus voor deze lichtomstandigheden.
                    Welke stand? P, sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze of manueel?

@LesC: waarom moet deze foto achter een link? Ze is zelfs geen 80kb groot, en de forumsoftware resized zelf wel naar de maximum toegelaten breedte?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
                      De libelle werd belicht met 1/250 sec...
                      1/32 dus, en dat is gegeven de andere parameters zeker te veel.
                      De tweede foto dan, 1/8000 bij f2.8 en ISO 800.
                      Waarom ISO 800? Had je te weinig licht misschien?
                      Neem eens een paar foto's met normale instellingen (stand auto bv) bij ISO 100 en post die als voorbeeld, dat zal ons al heel wat wijzer maken.
                      Last edited by pol parasol; 16 augustus 2010, 20:38.

Comment

Programma: niet gedefinieerd
                        Lichtmeetmodus: -

Dat haal ik uit de exif, dus wat had je ingesteld?

Want bij de eerst verwacht ik iets vam P, A, s of M en bij de 2de evaluatie, gewogen midden of spot.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik had de camera bij de libelle en bij de struik ingesteld op AV ofte wel de diafragma voorkeuze en de meetmethode op de meervlaksmeting.
                          www.janbos.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
                            De libelle werd belicht met 1/250 sec en de struik met 1/8000. Dus zeker geen super lange belichtingstijden.
                            Raar, want exif viewer geeft:

Camera: Canon EOS 50D
                            Lens: 105 mm
                            (Max aperture f/1)
                            Exposure: Not Defined, 1 sec, f/6.4, ISO 100, 100
                            Flash: none
                            Focus: At 0mm
                            File: 800 × 1,200 JPEG
                            79,080 bytes (0.075 megabytes) Image compression: 97%
                            Color Encoding:

Url: http:/ / www.janbos.net/ libelle.jpg
                            Main image displayed here at 38% width (14% the area of the original)

Nu ja er staan wel nog gekke dingen, 0mm brandpuntafstand
                            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Maar in Lightroom zie ik de volgende metagegevens.

Bijde libelle:

en bij de struik

Last edited by janbos; 16 augustus 2010, 21:23.
                              www.janbos.net

Comment

Working...
                              X