Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 50D lichte foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: EOS 50D lichte foto's?

En als je die dingen in je zoeker ziet dan druk je gewoon af en gaat klagen over te lichte foto's.....
    Als ik 1/8000 in mijn zoeker zie gaat er meteen een alarmbel over en gaat de ISO omlaag en het diafagma dicht.....
    Zolang je dit soort ervaring niet hebt krijg je missers met elke camera.....

Comment

Jammer, deze laatste reactie want ik had het gevoel dat er een aantal mede hobbyisten waren die met me meedachten en dan komt er zo'n kort door de bocht reactie. Maar o.k. ook ik schrok van die ISO 800 en is daarmee die overbelichting verklaard, maar de foto van de libelle geeft toch redelijk normale waarden, toch nam de camera 1/25 sec bij een lensopening van 6,4 en inderdaad dat leek en lijkt niet normaal bij scherp zonlicht.
      www.janbos.net

Comment

Valt mee, want 1/8000 is zo snel...sneller kan je camera niet...het betekent dus dat de combinatie ISO en diafragma te hoog/ver open staan voor het aanwezige licht...

Voor iemand die iets van fotografie weet is dat dus inderdaad automatisch alarmbelletjes rinkelen.

Met een deftige camera als een 50D in de handen zou ik je eens inlezen op het belichten van een foto Het gaat je helpen
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
          Jammer, deze laatste reactie want ik had het gevoel dat er een aantal mede hobbyisten waren die met me meedachten en dan komt er zo'n kort door de bocht reactie.
          De waarheid is vaak hard.

Comment

Sorry dat ik direct na ontvangst van de nieuwe camera in mijn enthousiasme ben gaan fotograferen en wellicht hoopte dat er direct betere foto's zouden komen dan ik tot dan gewend was en daarna ook nog mijn teleurstelling omzette in een discussievraag. Helaas. Maar ik denk dat ik jullie niet meer zal lastig vallen. Want het is voor mensen die nooit fouten maken zo vermoeiend om een reactie te gevenwaar anderen ook wat aan hebben .
            Nog een teleurstelling erbij.
            Eerlijk is eerlijk ik kom op fora waar men vriendelijker met elkaar omgaat. Overigens vind ik wel dat dat de moderator iets meer geduld toonde dan enkele andere personen die reageerden.

Maar ik blijf wel regelmatig terug komen op het forum omdat ik ondanks het gevit op elkaar wel veel leer van dit forum.

Bedankt allemaal.

Ik sluit in ieder geval de discussie.
            www.janbos.net

Comment

Indien u met vragen zit over belichting enz, kunt u en iedere andere persoon met problemen wel bij mij terecht. Ik probeer het graag uit te leggen help u met alle vragen die ik kan beantwoorden. Via PM of MSN (msn vragen via pm) :P :>
              Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Bedankt. Voor zo'n reactie maak ik een uitzondering op mijn voornemen om niet meer te reageren op dit forum. Blijkt dat niet iedereen zo nurks is als soms de indruk wordt gewekt door enkele personen.

Dus deze reactie maakt dat ik toch weeer wat positiever naar Belgiumdigital kijk.
                www.janbos.net

Comment

[Mod-LesC]Laat je toch niet afschrikken. Soms kunnen de reacties poeslief zijn, soms venijnig scherp. D'er zijn er hier een aantal die kritiek hebben op alles, en liever hebben dat je helemaal geen vragen stelt; maar d'er zijn er evengoed die een helpende hand willen reiken. Als Moderators proberen we de sfeer aangenaam te houden, maar ook wij zijn maar mensen, en hebben lang niet alles gezien. Nog veel sukses met je 50D. Het is een uitstekend toestel.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    ...
                    @LesC: waarom moet deze foto achter een link? Ze is zelfs geen 80kb groot, en de forumsoftware resized zelf wel naar de maximum toegelaten breedte?

[Mod-LesC]Sorry PP, had je vraag niet gezien. Dit is BD "policy" en een regel (maximum 900px langste zijde) waar wij makkelijk op kunnen controleren. Mag er voor de Mods ook iets makkelijks in hun takenpakket zitten, ja? Klopt dat de forumsoftware automatisch resize-t, maar onze opdracht is dan de foto's achter een link te plaatsen.
                    http://forum.belgiumdigital.com/f87/...-s-292248.html Regel 2.4.
                    Doorgaans (maar niet bepaald in deze meer technische hoek) doe ik het volgende:
                    1. Foto achter linkje plaatsen;
                    2. Standaard Mod-tekst aan de post toevoegen;
                    3. TS een privébericht sturen met dezelfde info.

(Hier vond ik dat echter niet nodig, gezien het geen foto "ter beoordeling" of in de Showcase was, maar eer een voorbeeld van de TS zijn probleem "te lichte foto's)[/Mod]
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Tip :
                      Kijk ook eens naar de instellingen voor de functie C.Fn I -6 Veigheidsshift (blz. 175 in de handleiding) : daarmee kun je instellen dat, bij sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze, indien geen correcte belichting mogelijk is, jouw voorkeuze toch automatisch wordt bijgesteld tot er een correct belichte opname kan gemaakt worden. Ik weet niet hoe de standaard instelling is, maar het lijkt me veilig om die op 1 (Inschakelen) te zetten. Als je dan met een vast ingestelde ISO kiest voor diafragmavookeuze op bvb. 2.8 en je op de snelste sluitertijd van 1/8000 toch nog een overbelichte opname zou bekomen, zal de camera toch automatisch het gekozen diafragma verkleinen tot een correcte belichting (dus een overrule op jouw diafragmavoorkeuze).
                      Master the craft, and the art will follow.
                      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Ik ben zelf eigenlijk geen fan van die veiligheidsshift, maar zal persoonlijke voorkeur zijn. Gewoon de lichtmeting
                        in het oog houden (onderaan de zoeker). Ik wil niet dat mijn camera plots besluit instellingen aan te passen en
                        het zou ook niet de eerste keer zijn dat een lichtmeting faalt door tegenlicht enz.

@TS
                        Als je dit niet meer leest, spijtig.
                        Niet zo snel in je gat gebeten zijn man, dat doet toch maar pijn

Ik merk in je exif op dat je de raws hebt geprocessed met DCRaw 8.99.
                        Ik heb dcraw zelf nooit gebruikt, maar dit kan echt wel het probleem zijn hoor. Probeer even te upgraden naar
                        een nieuwere versie (9.04 is de laatste volgens de site) of probeer eens uit met een andere RAW converter.
                        Als je zeker wil zijn dat je geen problemen hebt met je compatibiliteit kan je ook DPP eens even testen,
                        onder wine of op een windows pc als je er nog een hebt (ik neem aan dat je nu met een niet-windows werkt).

Als ik de EXIF bekijk van je jpegs lijkt het mij toch dat die DCRaw wat problemen heeft gehad met de raws.
                        Al die 'unknown's vind ik wat fishy.
                        Have fun!
                        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Dcraw overbelicht mijn foto's ook onwijs...had de UFRaw plugin, welke DCRaw gebruikt als GIMP plugin geinstalleerd...een hondenportret, welke ik met de camera eigen software had verwerkt, perfect belicht en perfect scherp...werd door UFRaw als zwaar overbelicht gezien met complete witte, niet te redden detailloze vlekken op de neus en kop...terwijl ik daar volgens mijn eigen software dus alle detail van de wereld had...

Kan ook helpen inderdaad.

verder TS...niet te snel ergens weglopen hoor...

Fouten móet je maken om te leren, hij die nooit fouten maakt...zal ook nóóit leren...

Als iemand mij op dergelijk (harde) wijze op mijn fouten wijst sterkt dit mij alleen maar om meer te gaan leren, oefenen om die persoon later "ongelijk" te kunnen bewijzen, of te kunnen zeggen...zie...nu kan ik het wel

Komt allemaal wel goed, gewoon in jezelf blijven geloven
                          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Bij de libelle had misschien spotmeting op het takje beter geweest? Er zitten in de achtergrond nogal wat donkere stukken (ook al zijn ze onscherp) die de meting kunnen beinvloed hebben. Probeer bij zulke foto's ook de DOF-knop te gebruiken, die leert je ook veel. Kijk ook direct naar je hystogram met 'show highlights' aan (ben de juiste benaming vergeten en zit zo'n 5000km van m'n 50D, wat ik heel jammer vind). Ik heb 'm ook nog niet lang en je moet 'm echt leren kennen, vooral als eerste DSLR. Er zit zoveel meer in als in de lagere toestellen en dit merk je hoe elke foto beter wordt als je eraan went. Lees de handleiding 3 keer en dan nog 's

Comment

Als je d.m.v. een paar muisklikken op de website van de TS kijkt zie je dat hij prima in staat is om goede (belichte) foto's te maken.

Om uit te sluiten dat het aan DC-Raw ligt kan de TS het beste het histogram op de 50D zelf bekijken denk ik.

Op basis van meervlaksmeting vind ik het resultaat van de foto's bij nader inzien niet vreemd.
                              Ben ik met deze mening op het verkeerde spoor?

De instellingen die gekozen zijn bij de struiken vind ik wel heel bijzonder maar dat komt misschien door één van de 'belichtingshulpjes' zoals ALO, HTP of zo iets.

Comment

Ik verwerk mijn raw's in DPP en heb nooit last van niets. Alles werkt als 2 druppels samen, zo moet het ook natuurlijk. Mijn voorstel geldt nog, als u met vragen zit, u weet mijn nick éh :P
                                Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Working...
                                X