Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Asahi Pentax Spotmatic vraag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Asahi Pentax Spotmatic vraag.

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
    Digitale is Sony HX1, dus geen veranderbare lenzen.

Maar als ik er goedkoop aan kan geraken zal dat toch wel een pluspunt zijn om portretfotos temaken vgl standaardlens toch?

Wat versta je onder vaste brandpunten?

Dank voor het pdf bestandje waar uitleg staat voor eventuele revisie

groeten
    Goedkoop is zoals gemeld rond het nulpunt voor die oude zooms

Zoomlens = lens met variabele brandpunt ... zoals de 80-200 die je vernoemt
    Vaste brandpunt = lens heeft maar één brandpunt ... zoals de 135 2.8 , 55 1.8 en de 28 2.8 die bij het toestel zijn

Je hebt ruim genoeg aan de set die bij het toestel is : 28, 55 en 135 mm ... meer moet dat echt niet zijn.

Lees ook nog het actuele draadje <basisbegrippen beginner > hier op het forum ... dat gaat ook heel nuttig zijn ... en vraag je vader voor meer uitleg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
      Je hebt ruim genoeg aan de set die bij het toestel is : 28, 55 en 135 mm ... meer moet dat echt niet zijn.
      Nog dit : controleer even of de 28 en de 135 in orde zijn optisch en mechanisch (diafragma) ... laat dit even doen door iemand die weet wat ie moet checken (de fotograaf die je camera gecheckt heeft ) ... duurt geen minuut per lens ... de 55er is een Pentax en daarvan zou het diafragma nog niet vettig mogen zijn.

Comment

Putor
        Als je het over Adams hebt, hoor je niets over jammer te zeggen ivm nabewerking. Ik beschouw Adams vooral als een DOKA genie. In zijn visualisatie tijdens een opname dacht hij na over zijn zone systeem, de nodige filters om wat leven in zwart wit te krijgen EN over hoe hij het geheel zou afwerken in de DOKA. Ook in de analoge wereld is een opname een schets die nabewerkt wordt tot een foto om trots op te zijn. Waarschijnlijk draai ik ze om maar Adams zei om te belichten op hooglichten en te ontwikkelen op schaduw (of omgekeerd). Digitaal moet je toch ook keuzes maken in de opname (tenzij je op auto om je heen knalt) en die keuzes bepalen de verdere nabewerking.

Een nabewerking van een foto is digitaal even waardevol als chemisch. En net zoals in een DOKA kan je met de zotste digitale technieken niets doen met een mislukte foto.
        Adams was inderdaad een doka genie.
        Mij gaat het over aanleren van basisbeginselen en daar in je leerproces niets proberen recht te trekken door nabewerking.

daarom was volgende opgenomen in mij eerste reactie:
        Er is niets tegen die nabewerking op zich want heel zinnig om bepaalde zaken te proberen, aan te vullen wat technisch in niet één keer kan (bv uitbreiden bereik licht) en creatief te zijn.
        mvg

Franky

Comment

meestal zijn ze in orde hoor , ik heb vroeger eens een cosina 135 mm gekocht en na een korte tijd plakten de lamellen van het diafragma al samen een lens die veel gebruikt is geweest heeft daar minder kans op dan een lens die niet veel gebruikt is geweest , je moet gewoon eens aan dat lipje trekken en kijken of de lamellen open en weer toe gaan en niet met vertraging

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
            Adams was inderdaad een doka genie.
            Mij gaat het over aanleren van basisbeginselen en daar in je leerproces niets proberen recht te trekken door nabewerking.

daarom was volgende opgenomen in mij eerste reactie:

mvg

Franky
            Zonder die doka, een tas vol filters, flitsers en/of reflectie schermen kun je alleen maar wat met de belichting spelen. Met en aardige compositie is er dan best een leuke foto te maken, maar het is en blijft nostalgie.
            Wie gewoon tot tien telt voor hij een foto maakt, krijgt het fotograferen ook met een digitaal toestel onder de knie.
            En ik meen er toch op te moeten wijzen dat een foto afgedrukt door een lab, wel degelijk enige bewerking ondergaat, en dat was vroeger niet anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
              meestal zijn ze in orde hoor , ik heb vroeger eens een cosina 135 mm gekocht en na een korte tijd plakten de lamellen van het diafragma al samen een lens die veel gebruikt is geweest heeft daar minder kans op dan een lens die niet veel gebruikt is geweest , je moet gewoon eens aan dat lipje trekken en kijken of de lamellen open en weer toe gaan en niet met vertraging
              in die lowcost dingen werd lowcost vet gebruikt in het scherpstelgedeelte ... en dan is er ook nog altijd schimmel en co ... gezien de bagage van de vraagsteller kan ie de lensjes best ' laten ' checken ... anders zonde van de mislukte opnames ... het is in dit geval wel duwen he ... op het pinnetje

Comment

ik heb heel veel oude lenzen ben namelijk verzamelaar , heb van die oude die ik tweedehands of derdehands gekocht geen enkele waar de lamellen van plakken, één kocht ik nieuw en die had het wel , en schimmel in een lens ken ik niet, dus nooit gezien ,je ziet dat direct op het eerste zicht dus niet kopen dan , ik denk dat het zeker meevalt , en waarom zou je daar geen plezier aan beleven, om met die nostalgie te werken , als je er niets om geeft moet je het niet doen , het leuke is dat je voor een prikje een goede lens kan kopen, nu toch nog
                ja inderdaad bij die lenzen is het duwen op het pinnetje
                Last edited by koen1950; 18 augustus 2010, 16:04.

Comment

Joepie,

Heb net die sigma 80-200mm op de kop kunnen tikken
                  Ziet er netjes uit denk ik.
                  Ben benieuwd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
                    Joepie,

Heb net die sigma 80-200mm op de kop kunnen tikken
                    Ziet er netjes uit denk ik.
                    Ben benieuwd.

http://cgi.benl.ebay.be/Sigma-80-200...nsesFilters_JN
                    Die Engelsman is een grote gelukzak ... typisch voor ebay ... waarde tussen 0 en 5 Euro ... goede raad geven heeft dus echt geen zin

Comment

Die lens ziet er als nieuw uit voor 16 euro koopje , ik zou niet weten waarom ze dat niet waard is
                      kijk hier ik heb die pentax ook met een grote toeter erop een cosina 300mm
                      Last edited by koen1950; 18 augustus 2010, 17:11.

Comment

Ik dacht dat het een koopje was ..
                        Last edited by Jeandk; 21 augustus 2010, 11:13.

Comment

Lens in retourzending, scheelt iets mee ...
                          grmbl ..
                          Dan zeggen ze dat hij perfect is , en blijkt dan dat er toch iets scheelt.

Diafragmaring reageerde wel, maar wss olie op die lemetjes waardoor het gewoon niet meer klopte en niet volgens waarde wou opengaan...

zucht!
                          Last edited by Jeandk; 21 augustus 2010, 11:12.

Comment

Ok, dat nu opgelost.
                            Refund gekregen enzo.

Vandaag kreeg ik eerste fotos terug.

Waren verre van allemaal goed.
                            Sommigen wazig en onscherp, sommigen mooi.

Enige dat me ergert.
                            Is dat ik voor een rolletje van 36 fotos, 23.56 euro heb mogen neerleggen.

Is dit de gangbare prijs?
                            Is er een goedkopere manier om dit te laten ontwikkelen?

Mvg

Comment

ik denk dat als je dia,s neemt je goedkoper af bent en dan kan je achteraf op je pc zetten door ze in te scannen

Comment

En die dia's of negatieven.
                                Hoe bekom ik die?

Zo'n toestel lijkt me idd wel handig.
                                Maar , ik heb nu een rolletje, ik trek daar 36 foto's mee.
                                Wat nu?
                                Dan moet ik sowiso naar de fotograaf om iets te bekomen? Hetzij negatieven, hetzij die dias.

Prijsverschil?

Comment

Working...
                                X