Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorreiniging bij aanschakelen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sensorreiniging bij aanschakelen?

Hallo iedereen,

Gisteren was ik foto's aan het maken op een festival toen plots het volgende gebeurde: ik zet de camera (Canon eos 5D mark II met battery grip) uit, de camera doet dus goed haar sensorreining. Zet ik de camera weer aan, doet de camera opnieuw sensorreining en schakelt die gewoon uit, terwijl ik nog driekwart van m'n batterijcapaciteit over had.
    Ik heb de batterijen verwisseld, zelfde probleem. Geheugenkaartje verwisseld, zelfde probleem. Lens vervangen, zelfde probleem. Plots (na een kwartier experimenteren en dingen verwijderen en terugplaatsen) was het opnieuw in orde en kon ik weer aan de slag. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Zou ik er beter eens mee naar de winkel stappen?

Alvast bedankt lieve mensen!

Tim
    canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

Re: sensorreiniging bij aanschakelen?

Bij mij staat de sensorreiniging altijd op uit zoals de meeste automatismen. Ik bepaal zelf wel wat de camera moet doen en niet omgekeerd. Na het verwisselen van een lens zal ik wel softwarematisch reinigen.

Comment

Bij ons, op de 50D en op de 7D gebeurt sensorreiniging zowel bij aanzetten als uitzetten van het toestel. Niet dat wij de toestellen zo vaak uitzetten, ze gaan toch zelf in "slaap".
      Dit is in de menu's in te stellen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gulbert Bekijk bericht
        Ik bepaal zelf wel wat de camera moet doen en niet omgekeerd. Na het verwisselen van een lens zal ik wel softwarematisch reinigen.
        Lijkt mij een niet zo'n goed doordachte oplossing.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het gaat niet echt over de sensorreiniging, maar over het feit dat hij uitschakelt als ik hem wil aanzetten. Iemand een idee/verklaring/oplossing?
          canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Lijkt mij een niet zo'n goed doordachte oplossing.
            Toch wel. Ik pas dit toe in bijna alles wat met 1 en 0 te maken heeft.. Uiteraard zijn er nog andere dingen waar je kunt op letten bij het verwisselen van lenzen.

Comment

Hoe kan je sensor vuil worden bij het wisselen van een lens?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ah stof dat er in waait bvb
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                  ah stof dat er in waait bvb
                  Maar je sensor is toch niet 'exposed' als je je lens afhaalt?
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Het kan er met wat moeite toch langs.

Comment

Bij mijn 7D laat ik de sensorreiniging gewoon opstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                        Het kan er met wat moeite toch langs.
                        Misschien langs de spiegel, maar ook door de sluiter?

Comment

Ik laat mijn camera vaak in slaap-mode staan...maar sensorreiniging gebeurt als ik de 5DmkII uit- en aanzet .

Comment

Working...
                          X