Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 versus D300s - De verschillen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    De snelheid van focussen... praten we dan over seconden of over milliseconden ? Heb je beide getest met dezelfde lens en was het verschil merkbaar ? 4.5 beelden per seconde vs 7 (zegt dat voldoende)

Uiteindelijk is niet de camera het belangrijkst, maar wat voor en achter de camera zit is nog veel belangrijker. Vooraan zit het glas, achteraan staat het manneke...
    Vergelijk de D5000 met de D90 en je gaat ook niet veel verschil tegen komen (motor in body) maar voor de rest? Vergelijk nu de D5000 met de D300s!

Mvg
    Chris
    MVG,

Frankyboy yang
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
      enige nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb: D300s heeft geen IR afstandsbediening
      Dit heb ik ook vastgesteld.
      Spijtig!

Comment

@ FestinaLente
        Stel je kijkt naar een foto op het scherm van je D90.
        Je drukt nu op de knop van witbalans of iso, wat gebeurt er?
        Je krijgt dan een scherm met meerdere foto's of je foto wordt versleuteld.
        Bij mijn D80 vind ik dit vervelend om dan steeds uit het weergave menu te moeten en dat pas te kunnen genieten van de functie iso of WB.
        Je kan ze onder een functie-knop zetten maar daar heb je er maar één van.
        Last edited by Frankyboy yang; 5 augustus 2010, 22:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
          4.5 beelden per seconde vs 7 (zegt dat voldoende)
          Dit is niet de snelheid van focussen, maar het aantal foto's per seconden. Dit wordt niet zozeer bepaald door de snelheid van focussen, maar eerder door de snelheid van wegschrijven.

Vergelijk de D5000 met de D90 en je gaat ook niet veel verschil tegen komen (motor in body) maar voor de rest? Vergelijk nu de D5000 met de D300s!
          Er zijn toch heel wat verschillen tussen de D5000 en de D90, waarschijnlijk evenveel als tussen de D90 en de D300s.

Je hoort mij niet zeggen dat de D300s geen betere camera is, en als dat niet zo zou zijn, dan zou de dubbele prijs helemaal onterecht zijn.
          Er zijn in principe geen foto's die je kan maken met je D300s, die je niet kan maken met de D90. Alleen zal het in sommige gevallen moeilijker zijn om diezelfde foto met de D90 te maken.
          Ik meen dat de belangrijkste verschillen hier inmiddels opgesomd zijn.

Stel je kijkt naar een foto op het scherm van je D90.
          Je drukt nu op de knop van witbalans of iso, wat gebeurt er?
          Je krijgt dan een scherm met meerdere foto's of je foto wordt versleuteld.
          Bij mijn D80 vind ik dit vervelend om dan steeds uit het weergave menu te moeten en dat pas te kunnen genieten van de functie iso of WB.
          Je kan ze onder een functie-knop zetten maar daar heb je er maar één van.
          OK, er zijn knopjes die dubbel gebruikt zijn op de D90, maar... verander jij je ISO's en witbalans terwijl je foto's aan het kijken bent ?

Topicstrater weet het best wat hij fotografeert, en of hij de extra's van de D300s nodig heeft, waarvan de voornaamste hier opgesomd staan.

Even nog een paar dingen die de D300s niet heeft...
          - scenes
          - een stand automatisch
          - een stand automatisch zonder flash.

Het kan voor sommige mensen, want ik ken de mensen hier niet, ook belangrijk zijn dat op de camera te hebben.

Mvg
          Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Dit is niet de snelheid van focussen, maar het aantal foto's per seconden. Dit wordt niet zozeer bepaald door de snelheid van focussen, maar eerder door de snelheid van wegschrijven.
            Bij continu scherpstellen, is de snelheid van focussen toch zeer belangrijk! Hier is objectief als camera zeer belangrijk

Er zijn in principe geen foto's die je kan maken met je D300s, die je niet kan maken met de D90. Alleen zal het in sommige gevallen moeilijker zijn om diezelfde foto met de D90 te maken.
            Ik meen dat de belangrijkste verschillen hier inmiddels opgesomd zijn.Dus de D5000 dan ook niet!

OK, er zijn knopjes die dubbel gebruikt zijn op de D90, maar... verander jij je ISO's en witbalans terwijl je foto's aan het kijken bent ?
            Ja! Wanneer je een foto maak en kijk of WB of iso moet bijgesteld worden ga je steeds een extra handeling moeten doen om dit aan te passen. Je moet eerst de ontspanknop half indrukken of de weergaveknop insdrukken. Dan pas kan je naar WB/ISO aanpassen om een nieuwe foto te kunnen nemen

Topicstrater weet het best wat hij fotografeert, en of hij de extra's van de D300s nodig heeft, waarvan de voornaamste hier opgesomd staan.

Even nog een paar dingen die de D300s niet heeft...
            - scenes
            - een stand automatisch P
            - een stand automatisch zonder flash.P
            Eigenlijk is dit een belachelijk antwoord! Met een bridge camera hoef je geen objectieven te wisselen en een ... wel. Als je zo wil verder gaan...
            Het kan voor sommige mensen, want ik ken de mensen hier niet, ook belangrijk zijn dat op de camera te hebben. Keuzes moet je op voorhand maken

Mvg
            Chris
            Je kan blijven zoeken en doen.
            Met mijn D80 trek ik ook goede foto's maar het is anders werken.
            En volgens mij is de bediening ongeveer gelijk tussen een D80 en een D90

MVG,
            Last edited by Frankyboy yang; 5 augustus 2010, 23:33.

Comment

Je kan blijven zoeken en doen.
              Met mijn D80 trek ik ook goede foto's maar het is anders werken.
              En volgens mij is de bediening ongeveer gelijk tussen een D80 en een D90

MVG,
              De bediening tussen de D80 en de D90 is vrijwel gelijk. In bediening is er eigenlijk bijzonder weinig aanpassing nodig, als je van een D80 naar een D90 overschakelt. Ik gebruik beide camera's en voor mij zijn ze even gemakkelijk in bediening.

Voor het overige...
              Die 7 foto's per seconde hebben niet zozeer met focussen te maken, maar wel met processing in de camera. Of focust de D700 slechter dan de D300s ?

De D5000 heeft één beperking meer als de D90, en dat is dat je de AF-D lenzen, waarvan Nikon er toch nog verschillende hele goeie in zijn gamma heeft, enkel MF zal kunnen gebruiken. Ik ken de D5000 verder niet, omdat het toestel nooit mijn interesse wegdroeg, vanwege 1 instelwiel te weinig. Ik weet er wel van dat deze ook interessante gadgets heeft, die de D90 en de D300s niet hebben, zoals het kantelbare scherm en de stille ontspanknop, features, die ik heel erg appreciëerde op mijn FZ30 van Panasonic, een bridgecamera dus, weliswaar met twee instelwielen. Dit, het kantelbare scherm, en het uitschakelen van het shuttergeluid, zijn dingen die het in sommige gevallen makkelijker maken om iets te fotograferen.

De stand P is niet hetzelfde als de stand automatisch. Ik ken iemand die thuis kwam met een D300 en die toen pas vaststelde dat de stand automatisch er niet op stond, en me vroeg hoe hij zijn camera nu moest zetten om ze zo automatisch mogelijk te laten gaan. Uiteraard is dat dan de P-stand, met daar bijgevoegd ISO-automatisch. Dan ben je er nog niet helemaal, want de flash gaat niet automatisch opklappen en ook niet automatisch afgaan wanneer nodig, maar altijd, als ze opgeklapt is in de stand P.

Ik heb de standen automatisch en P nog nooit gebruikt. Tot voor anderhalf jaar werkte ik bijna uitsluitend op A en sindsdien, bijna uitsluitend op M, en heel soms op A, bij bracketing. Ik ken echter DSLR gebruikers die amper weten waarvoor A en M staan.
              Die bestaan dus echt ! Voor sommigen kan het dus belangrijk zijn om op automatisch te kunnen fotograferen.

Ik zit dus nog steeds te wachten op een combi-camera, die de voordelen van verschillende segmenten combineert. Als tegen die tijd één van mijn camera's versleten is, dan zal ik overwegen om die te kopen.

Mvg
              Chris

Comment

- sneller (1/8000 ipv 1/4000)
                en die sluitertijden gebruik je ook echt?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@ Henri 1

Ik ben eigenlijk eens benieuwd naar jouw voorkeur nu.
                  En waarvoor wil jij het gebruiken?

MVG,

Comment

@ Henri 1

Ik ben eigenlijk eens benieuwd naar jouw voorkeur nu.
                    En waarvoor wil jij het gebruiken?

MVG,
                    Awel, het is er niet gemakkelijker op geworden.
                    En volgende maand zal de opvolger van de D90 op de markt komen met wellicht een 18MP sensor.
                    Das pas zal het wachten zijn op de opvolger van de D300s, die dan wellicht een achterstand zal opgelopen ehbben ?
                    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                      En volgende maand zal de opvolger van de D90 op de markt komen met wellicht een 18MP sensor.
                      Das pas zal het wachten zijn op de opvolger van de D300s, die dan wellicht een achterstand zal opgelopen ehbben ?
                      Ik weet niet welke PC jij gebruikt, maar ik zit alvast niet te wachten op een 18Mp camera, en weer een nieuwe versie van photoshop...

Ik ben dus ook heel benieuwd of NIkon daarbij Canon gaat volgen in de pixeloorlog, of dat het met iets totaal nieuws op de proppen komt.
                      Hoe dan ook... en dat is altijd zo, als er iets nieuws op de markt komt, wordt het product dat het vervangt in één keer minderwaardig. Ik zit nu al te twijfelen om de D700 te kopen, omdat zijn opvolger waarschijnlijk te veel pixels gaat hebben (die paar grote afdrukken per jaar, kan ik makkelijk laten maken van 12,3 Mp). Het hoeft echt niet meer te zijn voor mij.
                      Ik vond de D80 al een goeie camera, en ik vind dat nog steeds. Mocht ik destijds geen nood gehad hebben aan een backup-camera, had ik waarschijnlijk nog steeds met de D80 gefotografeerd. De D90 is beter, en qua dynamische bereik, en je kan hoger in de ISO's met minder ruis. Voor landschappen, stillevens, een nachtfoto, een portretje en alles wat niet direct "spetterende" actie is (en zelfs dan nog), voldoet de D80 ruimschoots. Ik reken er alleszins op dat mijn beide toestellen toch nog enkele jaren meekunnen. Ze zijn gewoon supergoed voor een amateur.
                      Als ik hier op BD zie hoeveel geld er aan camera's en lenzen gegeven wordt, hoeveel er gekocht en verkocht wordt, dan snap ik waarom deze site gesponsord wordt.

Een conclusie voor mij, mits Henri1 een D80 bezitter is, zou kunnen zijn...
                      Stel jezelf de vragen :
                      - Heb ik echt een andere camera nodig ? Mijn D80 is berekend op 100.000 clickx en ik krijg er nog minder dan de helft van het bedrag dat ik destijds betaalde voor terug.
                      - Is het de moeite om te upgraden voor het soort fotografie dat ik doe, en zo ja... waarom upgrade ik en welk toestel kan ik daar best voor kopen ? Ik denk bijvoorbeeld aan sport in een sporthal fotograferen... dat lukt veel beter met een D700 dan met een D90 of D300s, omdat je nog hoger ruisloos in de ISO's kan gaan en sluitertijden kan halen die bijna altijd het beeld bevriezen.

Het zijn maar dingetjes die ik meegeef, dingetjes die bij mij leven...
                      Ik gebruikte de D80 en D90 door elkaar bij huwelijksreportages en concertfotografie. De D90 presteert iets beter wat ruis betreft, maar met de D80 maak ik niet direct echt veel slechtere foto's, en het is uiteindelijk toch het resultaat dat telt...

Mvg
                      Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        en die sluitertijden gebruik je ook echt?
                        Yep, al vanaf de eerste probeersels die ik met mijn nieuwe D300s gemaakt hebt: Voorbeeld
                        mvg
                        Bert

Comment

Yep, al vanaf de eerste probeersels die ik met mijn nieuwe D300s gemaakt hebt: Voorbeeld
                          Eeuhh... Op een stralende, zonnige dag, wanneer ik iets wit wil fotograferen dat door de zon belicht is, zou ik bij ISO 100 en diafragma f2,8 een sluitertijd kunnen nodig hebben van 1/5000ste. Alvast proficiat met je bijzonder lichtsterke lens !

Mvg
                          Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                            Misschien heb je een verkeerde topic gestart!

Comment

Misschien heb je een verkeerde topic gestart!
                              Maar neen, op dit moment zijn beide toestellen voor een interessante prijs te verwerven.

De opvolger van de D90 zal toch wel een jaar volle pot worden.
                              Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

In goede handen zijn beiden geweldige camera's

Ik denk dat het grootste verschil tussen beiden hoofdzakelijk de AF is: 51punten met een cluster van 15 cross types tegenover 11 punten met 1 cross zal mits de gebruiker ze beheerst, samen met de iets snellere respons het verschil kunnen maken voor actiefotografie.

Ik vind ook de M-UP met kabel ontspanner ook zeer handig bij kritische sluitertijden. Ik zie dat de D90 ook met een kabel bediend kan worden, maar kan dit ook met het eerst opklappen van de spiegel waarna afgedrukt kan worden als de trillingen uitgedoofd zijn? Dit kan uiteraard wel deels opgevangen worden door de 1s afdruk vertraging

Verder zie ik allemaal details die iets beter zijn bij de D300, maar die zijn meestal te omzeilen en zullen vooral nuttig zijn voor de geavanceerde gebruiker.

Comment

Working...
                                X