Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 versus D300s - De verschillen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 versus D300s - De verschillen ?

    Wat ik me afvraag is wat zijn de verschillen tussen de Nikon D300s en de Nikon D90.

    Met andere woorden, is de D300s de 400 à 450 Euro meerprijs waard en waarom ?

    Is de sensor zoals een vriend van mij beweert juist hetzelfde ?
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

  • #2
    Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

    In mijn ogen is de D300s de meerprijs waard. Omdat:

    - Betere body (sealing) en voelt degelijker en makkelijker in de hand.
    - Knoppen liggen beter en sneller in de hand.
    - Snelheid.
    - Instelmogelijkheden.
    - Gebruik van niet CPU- objectieven.
    - Fijnafstelling objectieven (front- en backfocus).

    Gewoon een prachtcamera om mee te werken.
    Er is een enorm verschil in het vastpakken van mijn D80 en D300s. (gevoel)
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

    Comment


    • #3
      Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

      + de veel betere AF.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        + de veel betere AF.
        Nog nooit geen focusproblemen gehad met mijn D90. Hoe kan hij beter zijn, als de D90 al juist focust ?

        - Betere body (sealing) en voelt degelijker en makkelijker in de hand.
        - Knoppen liggen beter en sneller in de hand.
        - Snelheid.
        - Instelmogelijkheden.
        - Gebruik van niet CPU- objectieven.
        - Fijnafstelling objectieven (front- en backfocus).
        Is gevoelsmatig. Voor de andere zal een kleinere body misschien wel beter in de hand liggen. Ik heb heel grote handen, en nog nooit een probleem ondervonden.
        Dat er meer zijn, en je net één keertje minder in het menu moet, is waar, maar ook dit is weer een kwestie van gewoonte. Dat de knopjes bij de D90 kleiner zijn, is een feit.
        Welke gebruik je die er meer zijn dan op de D90 ?
        Verder ben ik akkoord...
        De D300s heeft bovendien veel meer bracketingmogelijkheden en 51 AF-punten waardoor je een betere fijnafstelling op het scherpstelpunt kan doen.
        Ook de 3D-tracking kan je op de D300s makkelijker op het scherm volgen. Ze werkt ook wel goed op de D90 trouwens, maar mits er minder punten tussen zitten, verandert ze minder snel van punt.

        De sensor is inderdaad dezelfde.

        Ik ben een tevreden D90 gebruiker. Mijn redenen om een D300s te nemen i.p.v. de D90 zouden kunnen zijn :
        - meer foto's per seconde (sportfotografie - de D90 maakt er 4,5 per seconde)
        - meer scherpstelpunten (kan overal voor gebruikt worden (51 ipv 11 bij de D90)
        - meer bracketingmogelijkheden (kan handig zijn voor nachtfotografie en toepassing DRI - de D90 laat maximum drie foto's in bracketing toe)
        - de mogelijkheid om de focus bij te stellen (macrofotografie, en dan enkel wanneer je objectief front- of backfocus heeft)

        De D90 ligt ook goed in de hand. Kost minder dan de helft van de prijs, heeft meer dan instelmogelijkheden genoeg (niet vergelijkbaar met de D80 !), heeft ook 11 focuspunten die eveneens goed werken, is compacter, maar toch groot genoeg, bovendien oogt hij eveneens heel robuust en is hij het ook, en zijn de toebehoren zoals een afstandbediening, een bijkomende grip, enz, veel goedkoper dan voor de D300s.
        De D90 kost niet 400 à 450 euro minder dan de D300s, maar hij kost de helft (€640 - €1280)

        Mvg
        Chris
        Last edited by FestinaLente; 5 augustus 2010, 06:42.

        Comment


        • #5
          Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Nog nooit geen focusproblemen gehad met mijn D90. Hoe kan hij beter zijn, als de D90 al juist focust ?



          Welke gebruik je die er meer zijn dan op de D90 ?
          Verder ben ik akkoord...


          De D90 ligt ook goed in de hand.
          Mvg
          Chris
          1. Snelheid van focussen.
          2. AF-ON + meer instelmogelijkheden voor functieknoppen.
          3. D300 ligt een pak beter in de hand bij mij.

          Heb ook lang getwijfelt tussen een D90 en een D300s en heb geen spijt van mijn keuze.
          Voor de prijs is een D90 een zeeeeer goed toestel.

          MVG,

          Frank
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

          Comment


          • #6
            Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
            1. Snelheid van focussen.
            2. AF-ON + meer instelmogelijkheden voor functieknoppen.
            3. D300 ligt een pak beter in de hand bij mij.

            Heb ook lang getwijfelt tussen een D90 en een D300s en heb geen spijt van mijn keuze.
            Voor de prijs is een D90 een zeeeeer goed toestel.

            MVG,

            Frank
            De snelheid van focussen... praten we dan over seconden of over milliseconden ? Heb je beide getest met dezelfde lens en was het verschil merkbaar ?

            AF-ON kan eveneens geprogrammeerd worden op de D90 op de AE knop. Gezien je beide toch niet samen kan gebruiken, is dat geen gemis op de D90.

            Het zou inderdaad jammer zijn moest de D300s geen meerwaarde hebben, gezien hij het dubbel kost. De vraag is voor mij dan simpel... Is hij het dubbele van de prijs waard ? Wel... Dat moet ieder voor zich uitmaken.

            Ik heb hier al veel gebruikers gezien die van een D80 naar een D300 of een D300s gaan. Van de D80, overigens voor zijn tijd en zijn huidige teedehandsprijs, een schitterende camera, naar de D90 is toch wel een grote stap. De menu's van de D90 en D300s liggen heel dicht bij elkaar, veel dichter dan de D80 en de D90. Ook op de D90 kan je kleurprofielen gaan aanmaken en 4 witbalans-presets programmeren, op dezelfde manier als bij de D300 en D300s trouwens. Da's nog eens iets dat ik wel gebruik, maar heel veel mensen nog niet eens weten zitten.
            Je kan inderdaad op de D300s enkele functies programmeren, maar ik vraag me af hoeveel van de gebruikers die effectief gebruiken.
            Maar zoals gezegd... iedereen bepaalt voor zich wat hij aan een camera geeft. Uiteindelijk is niet de camera het belangrijkst, maar wat voor en achter de camera zit is nog veel belangrijker. Vooraan zit het glas, achteraan staat het manneke...

            Mvg
            Chris

            Comment


            • #7
              Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Nog nooit geen focusproblemen gehad met mijn D90. Hoe kan hij beter zijn, als de D90 al juist focust ?
              je geeft zelf het antwoord
              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              51 AF-punten waardoor je een betere fijnafstelling op het scherpstelpunt kan doen.
              Ook de 3D-tracking kan je op de D300s makkelijker op het scherm volgen. Ze werkt ook wel goed op de D90 trouwens, maar mits er minder punten tussen zitten, verandert ze minder snel van punt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                je geeft zelf het antwoord
                Als je dat bedoelde... inderdaad, omdat uw antwoord eigenlijk nietszeggend was.

                Mvg
                Chris

                Comment


                • #9
                  Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                  ik kan niet vergelijken met de d90 omdat ik die nooit gehad heb....
                  vergelijken met de d80 kan ik wel, heb beide toestellen

                  studio gebruik / geen verschil
                  sport / enorm verschil , sneller , betere focus enz...
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    De snelheid van focussen... praten we dan over seconden of over milliseconden ? Heb je beide getest met dezelfde lens en was het verschil merkbaar ?
                    Ik wel en het verschil is echt wel groot hoor, D300 focust heel snel en zeer correct bij snelle onderwerpen, en hier constateerden we echt veel missers (>50%) bij de D90. Vriend van me heeft om die reden de D90 ingeruild, juist omdat het verschil tussen ons zo groot was. Maar dit was dan specifiek bij deze snelle onderwerpen hoor, verder is de D90 niet slecht ofzo! Maar de D300(s) heeft voor sommigen zo zijn voordelen waar de meerprijs dan niet meer telt en de meerwaarde juist wel.

                    Dus afhankelijk van het soort fotografie (en budget) maak je je keuze

                    Groet!

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                      Je kan inderdaad op de D300s enkele functies programmeren, maar ik vraag me af hoeveel van de gebruikers die effectief gebruiken.
                      Dat is één van de handigste funkties van de D300/700 en de D3 zal het ook wel hebben. Ik heb als volgt:
                      centrale knop: opname->reset weergave->100% inzomen op scherpstelpunt
                      AE/AFL->spotmeting
                      funcbutton->LV met daarop de virtuele horizon
                      voorbeeldknop->virtuele horizon: lichtmeter wordt waterpas, die gewoon omschakelt bij de portretstand
                      Multiselector->lichtmeter aan, nu kun je gelijk de scherpstelpunten verzetten, zonder eerst op de ontspanknop te tikken.

                      Soms programmeer ik de funcbutto voor 'flits uit'.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Je kan inderdaad op de D300s enkele functies programmeren, maar ik vraag me af hoeveel van de gebruikers die effectief gebruiken.
                        handigste ooit!!!, bij mij (D200) doet die knop spotmeting voor als ik de matrix niet vertrouw. gedaan met onderbelichte koppen.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          handigste ooit!!!, bij mij (D200) doet die knop spotmeting voor als ik de matrix niet vertrouw. gedaan met onderbelichte koppen.
                          Die zit op mijn D90 ook op en is bijna altijd voorgeprogrammeerd.

                          Mvg
                          Chris

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Die zit op mijn D90 ook op en is bijna altijd voorgeprogrammeerd.

                            Mvg
                            Chris
                            keigoe, D90 is dan nog beter dan ik dacht ik heb er uiteindelijk ook maar een kwartierke mee rondgelopen.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90 versus D300s - De verschillen ?

                              Mijn D90 is kapot en ik heb nu juist één week mijn D300s. De belangrijkste redenen waarom ik de D300s gekocht heb en geen nieuwe D90:
                              - sneller (1/8000 ipv 1/4000)
                              - meer AF mogelijkheden
                              - robuuster

                              enige nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb: D300s heeft geen IR afstandsbediening
                              mvg
                              Bert

                              Comment

                              Working...
                              X