Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginneling, sony nex 5 of canon eos 500d?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beginneling, sony nex 5 of canon eos 500d?

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Fout 1: Laat je niet door anderen vertellen welke camera JIJ nodig hebt.

Fout 2: Denk niet dat je automatisch mooiere foto's maakt met een duurdere camera

Fout 3: Wie zegt dat de NEX "meer" voor amateurs is?

Fout4: Denken dat je bij een SLR meer van camera instellingen zou moeten weten als bij welke andere camera dan ook...althans, als je "mooie" foto's wil maken.

Daarbij, zonder dat je aangeeft wat je met de camera zou willen kan niemand je vertellen wat een betere keuze zou zijn. Beiden hebben voordelen en nadelen...maar geef eerst maar eens aan wat voor fotografie je zou willen doen.
    ik laat niemand vertellen welke camera ik nodig heb, ik vraag gewoon tips (: de beslissing maak ik dus zelf.
    en de NEX is meer voor amateurs of beginnelingen omdat je bv bij elke instelling een beschrijving krijgt, en je zelf een menu hebt vol met tips.

En wat voor fotografie, goh.. dat moet ik voor mezelf nog uitzoeken denk ik. Maar vooral concerten en steden denk ik toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Seemysterylights Bekijk bericht
      En wat voor fotografie, goh.. dat moet ik voor mezelf nog uitzoeken denk ik. Maar vooral concerten en steden denk ik toch.
      Dan lijkt me dat je het volgende nodig hebt:

Voor de concerten, een lichtsterke tele-lens.
      Voor stadsgezichten, een groothoek lens.
      Voor straatfotografie, een lens met een redelijk groothoek tot wat tele.

Nu kun je op zoek naar lenzen en vervolgens daarbij je systeem kiezen.

Groeten,
      Bart

Comment

mijn beste foto's heb ik niet gemaakt omdat ik het beu was om ment een DSLR rond te lopen. In het begin is dat plezant daar mee rondlopen, na een tijdje ben je dat beu en vind je dat meer dan vervelend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          tov elke APS op de markt
          Dan zijn het bij Sony grote knoeiers als ze hun DSLRs slechter maken als hun NEX!
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik twijfel erg tussen de nieuwe Sony nex 5 of de Canon eos 500d.
            Koop de Nex ! tenzij je nu al weet dat fotografie je ding is en dat je nog een groot budget hebt voor de ideale lens
            Als je van een compact toestel komt zal de bediening je niet afschrikken en de kwaliteit zal je verbazen. Al doende kun je dan verder gaan...
            Met de Nex kun je perfect de 'technische aspecten' leren want die zijn hetzelfde als bij een DSLR: als je het wil kan je op identiek dezelfde manier foto's maken als bij een (instap) DSLR. Maar zo'n klein ding neem je sneller mee dan een rugzak met enkele kilo's aan body en lenzen.
            De Nex is gloednieuw en dus (voorlopig) een van de beste speeltjes op de markt.
            Koop wel de 18-55 want de 16mm alleen is wel erg beperkend (al is beide wel ideaal). Krijg je de smaak te pakken dan kan je binnen enkele jaren nog altijd overstappen op een DSLR (en de Nex als 2de compact toestel behouden) - een camera is vandaag toch niet meer voor de eeuwigheid. Je kan ook de 16 en de 18-200 kopen, al is er dan geen sprake meer van 'compact'.

Aan enkele andere collega forumleden :is het echt nodig om elke vraag van een 'beginneling' te beantwoorden met onderlinge discussies ? Er zijn al zoveel threads. En natuurlijk bestaat er altijd beter. Maar elk van ons is wel eens begonnen met een betaalbare camera met kitlenzen om dan stapsgewijs vele honderden/duizenden euro's te spenderen aan telelenzen, lichtsterke lenzen, groothoeklenzen... Ik denk niet dat dit stimulerend is voor een beginneling die met een bepaald budget wikt en weegt om een gepast toestel te vinden.
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

@TS...leuk zo'n bijdehante opmerking, maar als jij niet aangeeft wat voor fotografie je wil doen...dan kan niemand je een objectieve mening geven over welke camera je nodig hebt. Zo simpel is het...niet kwaad bedoeld, maar in je huidige uiteenzetting kan ik enkel zeggen dat je een camera nodig zal hebben om foto's te maken

Als je geen specifieke eisen of vragen hebt dan is je topic gewoon forumvervuiling, want dan had je de andere tig topics over beide camera's door kunnen lezen en zelf een plan te trekken...je vraagt advies, mensen willen je die geven...maar dan moet je ook wel de juiste informatie verschaffen...

@Sony63....de dikke duim terug voor jou A: nogal ongefundeerde uitleg over waarom meneer de NEX zou moeten hebben, slaat als een tang op een varken....sowieso omdat niemand deze beste man op basis van de gegeven info kan zeggen welke camera hij zou moeten nemen...het enige dat gezegd kan worden is dat een miskoop vrijwel onmogelijk is. Tenzij meneer toch ook nog sport of ander snel bewegend spul wil doen, want dan vrees ik dat de NEX toch nog net tekort gaat schieten op dit moment...als TS de vraag in één keer goed stelt zou er al veel minder discussie zijn...

Dus...TS als je nog niet weet wat je wil gaan fotograferen...dan maakt het geen bal uit welke van de tweee je neemt, alhoewel op dit moment de NEX meer beperkingen kent als een SLR, met name in lenzenaanbod. (en ik vermoed ook afdrukvertraging?)...maar dat is een keuze, aangezien hij er ook altijd nog als tweede camera naast gebruikt kan wordeen.

Succes met shoppen, overweeg ook eens Nikon, Sony DSLR, Olympus en Pentax als je toch bezig gaat
              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

@Jeroen.k: de duim was niet naar jouw tussenkomsten gericht, maar eerder naar enkele in alle threads steeds terugkerende punten tussen anderen die wel zeer goed weten wat ze willen en de ander willen overtuigen van hun gelijk. En ja, de TS weet wellicht nog niet echt wat hij uiteindelijk wil... is dat een probleem? Hij wil een fototoestel ! En ja, het aanbod is overweldigend, maar je moet ergens beginnen. Vandaag nog in enkele (keten)winkels geweest en van wat die verkopers de mensen vertellen word je ook niet wijzer.

Lees mijn eerste zin nog eens en je zal zien dat dit geen ongenuanceerd koopadvies is, maar enkel tips in functie van de voorbereidende keuze die hij blijkbaar al gemaakt had.
                Ik denk dat we het erover eens zijn dat de Nex een prima toestel is, beter dan een compact of bridge, gemakkelijker in gebruik dan maar met beperkingen tov een DSLR. Wie meer wil of specifieke wensen heeft zal uiteindelijk wel evolueren naar een DSLR. Wie vooral denkt aan uitstapjes, vakantiefoto's, kinderen, ..., zal perfect kunnen leven met het beperkt aanbod aan lenzen.
                Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Puur gevoelsmatig zou ik zeggen: spiegelreflex.

Gezien je de afweging maakt tussen beide kan ik maar vermoeden dat je wat meer verlangt dan onbezonnen foto's maken. Beiden zijn zonder meer goed.

Gezien je bij beide toestellen sowieso toch met de instellingen zal spelen (groot vs. klein diafragma, landschappen vs. portret, misschien zelfs macro) lijkt de spiegelreflex me zelfs makkelijker. Op de 500D heb je met een simpele draai aan de knop de gewenst standaardposities: landschap / portret / sport/ nacht/ ...
                  De Nex vraagt wat meer handelingen gezien je in de menu's de verschillende instellingen moet gaan selecteren, hiervoor zijn geen eenvoudige 'hardware'-knopjes in te drukken of te selecteren maar moet je al in de menu's gaan zoeken naar de gewenste effecten die je wil bereiken.

Als ik mijn eigen leerproces bekijk, kan ik alleen maar vaststellen dat je, als je je een beetje verdiept in de mogelijkheden van een toestel, je redelijk snel weg bent met de basisinstellingen van de 500D. Zelf ben ik nogal veeleisend ingesteld en heb na minder dan een half jaar tijd de overgang al gemaakt naar een 7D die toch wat minder gebruiksvriendelijk is (lees: bewuster met instellingen van de camera omgaan is noodzakelijk).

De nex, die tot de compactcamera's behoort, is uiteindelijk niet zo erg compact tenzij je voor een simpele pancake lens gaat, maar dan schiet je weer tekort wat tele betreft.

Vandaar, als je je in fotografie wil verdiepen, kom je volgens mij sowieso weer uit bij meerdere lenzen, is er van compact bijgevolg geen sprake meer, en dan lijkt me de spiegelreflex een meer logische keuze.

In elk geval, veel plezier met je toestel.

Comment

-daar is geen reden dat naargelang je evolueert van NEX naar DSLR zou moeten overstappen, je mag er nu met grote zekerheid van uitgaan dat er een NEX 7 model op de markt komt, toestel met meer mogelijkheden dan NEX5.
                    -alle lenzen Nikon,Canon, sony/minolta, zeiss, leica, voigtlander etc kun je via adapter op de NEX plaatsen, weliswaar met MF, maar MF is vrij eenvoudig op de NEX. Sony werkt aan een adapter met AF voor sony, zeiss-Sony en minolta lenzen.
                    MF is minder geschikt voor grote tele. (boven 200mm)
                    -daar zal niemand tegenspreken as ik zeg dat er prachtige lenzen ooit gemaakt voor 35mm te vinden zijn in de rangefinder reeksen, deze lenzen passen op NEX als gegoten. Deze objectieven zijn licht en compact, kun je niet zonder kwaliteitsverlies gebruiken op gewone DSLR. DSLR lenzen zijn onnodig groot en zwaar en de kwaliteit wordt in bepaalde rangen naar beneden gehaald door de veel te grote "flange focal distance" als gevolg van die spiegel. Trouwens alle fabrikanten zoeken naar oplossingen om die spiegel uit de DSLR te halen.
                    - dit is een vergelijkende gebruikers review tussen NEX en pentax K-x toch wel de betere instap DSLR. Terinfo de persoon in kwestie is eigenaar van pentax k-x en canon5d. http://ricehigh.blogspot.com/search/...our%20Accuracy

NEX is momenteel niet aan te raden als je veel tele wenst te gebruiken (boven 200mm) of je moet statief gebruiken, of voor die zaken waar je heel snelle MF voor nodig hebt.
                    voor de rest zie ik daar geen gaten in, integendeel en de filmfunctie, welke toch meer en meer belangrijk schijnt te worden zijn beter op de NEX en momenteel enigste toestel met objectief echt geschikt voor video.

daar zijn voor en tegenstanders van de NEX maar dit is meestal op emotionele basis, de een keurt het toestel af omdat er niet niet nikon of Canon op staat, de andere omdat hij pas geïnvesteerd heeft in nieuw DSLR materiaal, en er worden altijd maar naar drogredenen gezocht om het toestel af te breken. Toestel is niet ideaal, heeft ook zijn gebreken, maar vergelijk met de pentax-k-x toont volgens mij op een vrij objectieve wijze verschil tussen NEX en betere instap DSLR.

Comment

@Sony63...ik had gister mijn dag ook niet denk ik

Voor mij zou een NEX het niet zijn, als hoofdcamera, simpelweg omdat hij te klein is. Dat heb ik met instap SLR's overigens ook al. Mijn Sigma is qua formaat te vergelijken met een Canon 50D en dat gaat net, heb eigenlijk liever nog iets groter...maar dat is persoonlijk. Een Nex kunnen ze uiteindelijk ook zo groot maken als ze willen.

Het enige echte nadeel van een NEX (en niet tov van, maar gewoon in zijn algemeenheid) is het gebrek aan een goed lenzengamma. Ok...je kunt er via adapter van alles opschroeven, maar de grootste doelgroep van de Nex zal dat nooit doen, die willen gemak...ook bij aanschaf en garantie van spullen. Dus Sony zal eerst met een degelijk lenzengamma moeten komen tegen degelijke prijzen voordat de Nex echt bijzonder (aantrekkelijk) wordt.

Overigens denk ik dat TS vermoedelijk op dit moment prima af kan met een NEX...maar ook met een DSLR...de laatste zal wat meer voorbereid zijn op de toekomst, de eerste "specialer" en ik vermoed voor TS gebruiksvriendelijker.
                      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        tov elke APS op de markt
                        Stop toch eens met die foute informatie te verspreiden, fundamentalist. Als er één iemand op dit forum emotioneel bezig is met zijn merk te verdedigen, dan ben jij het wel.

De Pentax Kx presteert puur qua sensor alvast veel beter. Op hoge ISO blijft er veel meer detail beschikbaar.

Vergelijk:

Links is NEX5, rechts Pentax Kx, beide ISO 3200. Plaatje zegt genoeg.
                        Bron = http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Ook in die vergelijking in die link die je gaf: Kx geeft betere beelden.

En TOCH kom je af met "NEX heeft de beste aps-c sensor"

En nu lees ik hier als extra voordeel dat Nikon & Canon lenzen ook op de NEX te gebruiken zijn. Dat het dan pure middeleeuwse MF wordt en AF niet meer bestaat, zie je als klein neveneffect. Terug naar manuele focus.... een minor inconvenience? Give me a break. Denk je nu echt dat iedereen zit te wachten op manuele focus?

DSLR onnodig groot en zwaar? Sinds wanneer zorgt een spiegelhuis voor het grootste aandeel in het gewicht en de afmeting van een deftige DSLR? Weeral: sinds puerte.

De TS vraagt om info, geen subjectief selectief gebral.

Comment

ik laat niemand vertellen welke camera ik nodig heb, ik vraag gewoon tips (: de beslissing maak ik dus zelf.
                          en de NEX is meer voor amateurs of beginnelingen omdat je bv bij elke instelling een beschrijving krijgt, en je zelf een menu hebt vol met tips.

Persoonlijk zou ik een beginner die toch graag e.e.a. wil leren rond instelling van een camera eerder een niet te complexe dslr aanraden.
                          Ik vrees dat, als alles via de menus moet, je als beginner toch iets sneller verloren loopt dan wanneer je nog hier en daar snel een specifieke knop of wieltje terug kan vinden.

Als je in de menu's graag de uitleg terug vindt die een nex je geeft, dan kan je ook voor een Sony a230-330-380 of de nieuwste a290-390 gaan. En die zijn op zich trouwens ook niet zo heel groot.

Als je eenmaal thuis ben in fotografie, dan is volgens mij iets gemakkelijker om met een nex aan de slag te gaan want dan weet je vooral al wat je wil gaan wijzigen aan instellingen en wanneer. Het komt er dan enkel nog op aan in de menu terug te vinden hoe.

Als je natuurlijk slecht met het automatische programma (P) foto's wil maken, zoals met een compactje, dan maakt het niet uit of je nog ergens knoppen vindt want je gaat ze toch niet gebruiken. In dat geval is een nex natuurlijk even handig.

Succes met je keuze !
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Persoonlijk zou ik een beginner die toch graag e.e.a. wil leren rond instelling van een camera eerder een niet te complexe dslr aanraden.
                            Ik vrees dat, als alles via de menus moet, je als beginner toch iets sneller verloren loopt dan wanneer je nog hier en daar snel een specifieke knop of wieltje terug kan vinden.

Als je in de menu's graag de uitleg terug vindt die een nex je geeft, dan kan je ook voor een Sony a230-330-380 of de nieuwste a290-390 gaan. En die zijn op zich trouwens ook niet zo heel groot.

Als je eenmaal thuis ben in fotografie, dan is volgens mij iets gemakkelijker om met een nex aan de slag te gaan want dan weet je vooral al wat je wil gaan wijzigen aan instellingen en wanneer. Het komt er dan enkel nog op aan in de menu terug te vinden hoe.

Als je natuurlijk slecht met het automatische programma (P) foto's wil maken, zoals met een compactje, dan maakt het niet uit of je nog ergens knoppen vindt want je gaat ze toch niet gebruiken. In dat geval is een nex natuurlijk even handig.

Succes met je keuze !
                            Ik dacht eigenlijk dat het auto-programma, het Auto-programma was. De P-stand is een aangepaste A-stand, waar je evengoed alles kan instellen (wat met de auto stand niet zo is...).
                            Groeten,

Polleke

Comment

Inderdaad ja. Ik gebruik beide zo regelmatig dat ik ze voortdurend door elkaar haal .
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                                Stop toch eens met die foute informatie te verspreiden, fundamentalist. Als er één iemand op dit forum emotioneel bezig is met zijn merk te verdedigen, dan ben jij het wel.

De Pentax Kx presteert puur qua sensor alvast veel beter. Op hoge ISO blijft er veel meer detail beschikbaar.

Vergelijk:

Links is NEX5, rechts Pentax Kx, beide ISO 3200. Plaatje zegt genoeg.
                                Bron = http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Ook in die vergelijking in die link die je gaf: Kx geeft betere beelden.

En TOCH kom je af met "NEX heeft de beste aps-c sensor"

En nu lees ik hier als extra voordeel dat Nikon & Canon lenzen ook op de NEX te gebruiken zijn. Dat het dan pure middeleeuwse MF wordt en AF niet meer bestaat, zie je als klein neveneffect. Terug naar manuele focus.... een minor inconvenience? Give me a break. Denk je nu echt dat iedereen zit te wachten op manuele focus?

DSLR onnodig groot en zwaar? Sinds wanneer zorgt een spiegelhuis voor het grootste aandeel in het gewicht en de afmeting van een deftige DSLR? Weeral: sinds puerte.

De TS vraagt om info, geen subjectief selectief gebral.
                                Denk dat je je een beetje vergist, hier zijn de volledige afbeeldingen
                                Nex 3200 ISO http://www.imaging-resource.com/PROD...5INBI03200.HTM
                                k-x 3200 ISO http://www.imaging-resource.com/PROD...XINBI03200.HTM

Kijk naar tekening in centrum waarop gefocust is, zie achterflap boek etc.. dan is toch wel in het voordeel van de NEX.
                                (let op deze opnames zijn dan nog gemaakt met de pre-release versie van de NEX !!)

Op meer contrastrijke opnames komt de NEX kwaliteit veel sterker naar voren zoals deze
                                Nex 3200 ISO http://img.photobucket.com/albums/v3...X/DSC00205.jpg
                                k-x 3200 ISO http://img.photobucket.com/albums/v3...X/IMGP2876.jpg

Als je schaduwpartijen en de lucht bekijkt zie je dat het verschil vrij groot is
                                Daarbij is het dynamisch bereik nog eens aanzienlijk hoger dan van de pentax-k-x
                                En zo zijn er honderden voorbeelden te vinden.en dan heb je nog de twilight mode op de nex
                                Is ook normaal de K-x gebruikt oudere versie van de 14mp Sony sensor en de NEX de laatste, deze sensor zal ook zijn weg vinden naar DSLR’s waarschijnlijk naar de alpha560 (aug-sept 2010)

Ik wil de pentax k-x niet afbreken, heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik dit de beste instap DSLR van dezen ogenblik vind, wil de NEX niet ophemelen geef enkel de feiten en tracht van onjuiste info te weerleggen

Spiegel heeft heel wat nadelen, als je de rangefinder toestellen vergelijkt met DSLR zijn deze heel wat compacter en lichter, alsook de lenzen welke doorgaands ook een betere kwaliteit hebben dan DSLR lenzen.
                                Rangefinders hebben manuele focus, alsook de lenzen natuurlijk, kunt er vlug en nauwkeurig met focussen, met spiegel en optische zoeker is het haast onmogelijk, zelfs bij FF toestellen of je moet het matglas vervangen, maar dan krijg je in veel gevallen weeral problemen met AF.
                                Met de nex kun je wel niet zo snel manueel focussen als met rangefinder maar toch vrij nauwkeurig, wat toelaat van MF comfortabel te gebruiken.
                                En de meeste rangefinder objectieven passen als gegoten op de NEX.
                                Last edited by puerte; 2 augustus 2010, 12:24.

Comment

Working...
                                X