Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginneling, sony nex 5 of canon eos 500d?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beginneling, sony nex 5 of canon eos 500d?

Ik zou me graag wat meer verdiepen in de fotografie, en zou me dus een goede camera willen aankopen. Ik twijfel erg tussen de nieuwe Sony nex 5 of de Canon eos 500d.

Bij de canon schrikt het technische aspect mij af, al die instellingen.. is snel te leren? Want ik wil geen dure spiegelreflexcamera als ik hem niet goed gebruik..
    De Sony daarentegen is veel meer gericht op amateurs. Maar ik wil wel originele foto's kunnen maken, en niet alles laten bepalen door de AUTO functie.

EN DAN kom ik bij mijn volgende vraag, indien de Sony nex 5 het meeste geschikt is, welke lens raden jullie mij dan aan? de 16 mm of 18-55 mm? ik zou beginnen met de 16, omdat die compacter is..

Re: beginneling, sony nex 5 of canon eos 500d?

Een Canon 500D is niet moeilijk qua instellingen.

Na een paar maand kon ik er al goed mee overweg en stelde alles manueel in.

Je moet je natuurlijk verdiepen in sluitertijd, diafragma, Iso enz maar dat is zo moeilijk niet.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Echt niets moeilijk aan hoor, zoals Johan zegt gewoon een beetje verdiepen in de basisinstellingen.
      Terzijde, om goed te zijn kan je dat best ook doen als je voor de NEX gaat, het is altijd goed om te weten wat je camera juist gaat doen.
      Mijn advies: koop waar je je goed bij voelt en veel plezier er mee. Het vraagt zowiezo een beetje tijdsinvestering om er mee overweg
      te kunnen, maar éénmaal je dat hebt gedaan ben je ook iets met een dergelijk toestel.
      Have fun!
      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Seemysterylights Bekijk bericht
        Maar ik wil wel originele foto's kunnen maken, en niet alles laten bepalen door de AUTO functie.
        Ga voor de SLR (maakt niets uit of het Canon, Nikon, Sony of iets anders is).

Comment

Fout 1: Laat je niet door anderen vertellen welke camera JIJ nodig hebt.

Fout 2: Denk niet dat je automatisch mooiere foto's maakt met een duurdere camera

Fout 3: Wie zegt dat de NEX "meer" voor amateurs is?

Fout4: Denken dat je bij een SLR meer van camera instellingen zou moeten weten als bij welke andere camera dan ook...althans, als je "mooie" foto's wil maken.

Daarbij, zonder dat je aangeeft wat je met de camera zou willen kan niemand je vertellen wat een betere keuze zou zijn. Beiden hebben voordelen en nadelen...maar geef eerst maar eens aan wat voor fotografie je zou willen doen.
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

NEX kun je ook manueel mee werken, heeft zelfs een heel handige manuele focus instelling.(naast ai heb je de klassieke PASM)
            beeldkwaliteit is beter zekers op hoge ISO (weinig licht opnames)
            je hebt auto-focus functie tijdens filmen
            lenzen zijn compacter, kun je ook gebruiken op videocam, en je kunt parels van lenzen op dit toestel gebruiken weliswaar enkel in MF en via adapter. (Leica, Voigtlander, Zeiss)
            momenteel maar 3 lenzen in E-mount beschikbaar maar september worden er 2 bijkomende lenzen verwacht.
            18-200mm lens heeft beeldstabilisatie geschikt voor video
            je hebt help functies in menu systeem, en bediening is heel eenvoudig.

kijk ook eens naar micro 4/3 systeem van olympus en panasonic

Comment

Ik denk dat er niet veel verschil is qua prijs of kwaliteit, enkel qua grootte.

Een Nex kan je nog binnensmokkelen op een optreden, een 500D met 70-200 mm f2.8 niet.

Maar t kan nooit kwaad om je te verdiepen in de principes van de fotografie, uiteindelijk maakt het manneke de foto's, niet het toestel.

t Enige nadeel van de 500D vind ik dat hij in t donker, op hoge Iso (1600) ruis geeft. Een Nikon D90 heeft dat ms minder en die valt in dezelfde prijsklasse.

Comment

Ik zou me graag wat meer verdiepen in de fotografie,
                Als je wil verdiepen is dat een uitdaging.
                Bij de canon schrikt het technische aspect mij af, al die instellingen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Een Nex kan je nog binnensmokkelen op een optreden, een 500D met 70-200 mm f2.8 niet.
                  Zou die 70-200 2.8 of vergelijkbaar voor NEX echt veel kleiner zijn?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Zou die 70-200 2.8 of vergelijkbaar voor NEX echt veel kleiner zijn?
                    Geen idee, bestaat dat al ?

Comment

Nee, dus moet je een gewone met adapter gebruiken. Dus je camera vinden ze niet, maar die lens......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        beeldkwaliteit is beter zekers op hoge ISO (weinig licht opnames)
                        tov wat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          tov wat?
                          tov elke APS op de markt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            tov elke APS op de markt

Op zich al een gewaagde uitspraak, maar aangezien ruis niets te maken heeft met wel of geen spiegel zal het zijn dat als hij al beter presteert op ruis, dit enkel is omdat hij nieuwer is...en dat weldra weer door de SLR's ingehaald zal worden of geevenaard.

Voor mij geen reden een NEX te kopen...wil er wel één, voor erbij...(of Olympus...) maar als aanvulling, niet als vervanging
                            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Beste Seemysterylights,

Veel mensen hier op het forum zijn erop uit hun eigen merk aan jou te verkopen, omdat ze ooit hier zelf voor hebben gekozen of uit een soort "fan zijn" van een bepaald merk. De enige die kan besluiten wat je nodig hebt, ben jijzelf. Weeg alle voors en tegens tegen elkaar af en besluit dan wat het beste bij jou past. Eénmaal gekozen, kijk dan niet meer om, want het gras is altijd elders groener. Zeker als je camera ongeveer een half jaar oud is.

Probeer voor jezelf vast te stellen WAT je wilt gaan fotograferen en met welke kwaliteit jij tevreden bent. Kijk ook vooral naar de AFDRUKGROOTTE, waarin jij het meest gaat afdrukken. Kies liever een betere lens en een wat goedkopere body. Als je het echt nog niet weet, ga dan voor de "kits" die de verschillende merken voeren. Laat je goed voorlichten (kijk eens bij de vakhandel!) en lees veel op internet. Laat je niet teveel beïnvloeden door fora waar iedereen zijn eigen waar tracht te verdedigen.

Bij alle merken (Sony, Olympus, Pentax, Nikon en Canon) zijn goede lenzen gewoon duur. Je kunt wel eens geluk hebben. Als je bereid bent manueel scherp te stellen kun je leuke lenzen treffen voor weinig geld. De meeste beginners hebben hier echter geen interesse naar.

Veel succes met JOUW keuze en daarna vooral veel fotografieplezier !

Comment

Working...
                              X