Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op AV, sluitertijd "afdwingen"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: op AV, sluitertijd "afdwingen"

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
    Het heet Veiligheidsshift.
    edit : damn net iets te laat mijn post doorgestuurd of heeft net niet iemand het antwoord al gegeven ?
    Net op tijd denk ik!
    Dit is wslk waar de TS naar op zoek was. 'k Moet zeggen, ik wist niet waarvoor die veiligheidsshift stond. Handig als je weet dat je het kan aan- en afzetten.
    Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

ik kan een beveiliging aanzetten in het menu, als je bijv. een tijd kiest die voor ontzettende overbelichte foto's zou zorgen, dan zorgt ie zelf voor een andere belichtingsinstelling. Het heet Veiligheidsshift. Werkt in de modi Tv en Av en bij mijn 50D staat ie bij de persoonlijke voorkeuren.
      Lijkt me wel nuttig als je hem op AV f2.2 en ISO 1000 hebt staan voor dat een pas getrouwd koppel naar buiten loopt in de kerk en dan ineens sta je in het zonlicht en heb je enkele witte foto's gemaakt

edit : damn net iets te laat mijn post doorgestuurd of heeft net niet iemand het antwoord al gegeven ?
      die "DAMN" hoeft niet hoor!
      Je hebt me namelijk zojuist de oplossing bezorgd

Veiligheidsshift stond namelijk "Ingeschakeld"

Dank u, dank u, dank u

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quint'n Bekijk bericht
        Op Av (diafragma-prioriteit) kan het zijn dat bij het inzoomen het diafragma mee aangepast wordt omdat de gevraagde F-waarde niet over het hele zoombereik beschikbaar is.
        juist, dat had ik over t hoofd gzien
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Het lijkt er dus op dat het in Tv normaal is dat de camera zelf hier en daar wat bijstuurt, zelfs aan de ingestelde sluitertijd.
          Dat is NIET normaal!
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dat is NIET normaal!
            Ondertussen is mijn probleem opgelost hoor..

Comment

hoera mijn eerste nuttige post hier OOIT
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Hoe kan ik voorkomen dat mijn camera op TV toch zelf zijn sluitertijd aanpast.
                Ik ondervind namelijk dat, als ik de sluitertijd instel, en het diafragma staat vol-open, dat de camera dan zelfstandig zijn sluitertijd naar beneden aanpast, om ervoor te zorgen dat ik toch een geslaagde foto krijg.
                Doch, wat voor de camera "geslaagd" lijkt, is daarom nog niet wat ikzelf voor ogen had...
                Is er een mogelijkheid om dit tegen te gaan?
                Dat heet "Safety shift" bij Canon. Kan in Av of Tv mode. De camera corrigeert dan, indien nodig. Je kan dat afzetten in de menus.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

De M-stand is me vanzelfsprekend bekend, maar daar het gaat het nu even niet om.
                  Gesteld dat ik de sluitertijd zelf wil fixeren in functie van "beweging" in de foto, kan ik dat dan niet op de stand Tv?
                  Zit er dan geen mogelijkheid in de camera die ervoor zorgt dat de sluitertijd toch NIET wijzigt, ondanks het feit dat de foto misschien niet "goed" zal zijn?
                  Die mogelijkheid heet M.
                  Camera's hebben diverse belichtingsmogelijkheden.
                  Lukt iets niet met de ene , dan moet je een andere gebruiken.

Op forums lees wel eens vragen van beginners , die zich afvragen waarom in de stand AUT er niet van alles ingesteld kan worden.....
                  Voellu waar het in deze kwestie om gaat?

Comment

Jij schiet canon

'It's not a bug, it's a feature!'

Standaard gaat een canoncamera inderdaad ook je sluitertijd aanpassen als de belichting niet dreigt te kloppen, zelfs in Tv. Bijvoorbeeld 1/250 ste gaat zelfs met vollopen diafragma nog onderbelichten, dan gaat de camera ervoor kiezen om jou sluitertijd te verlengen om alsnog een goede belichting te krijgen.

Je kan dan afzetten ergens in het menu. Je gaat dan wel een onderbelichte (of overbelichte) foto krijgen als je buiten de mogelijke waarden gaat.

Comment

Hier had ik dus nog nooit van gehoord...blij dat je probleem opgelost is.

Foei, stoute Canon ...

In je titel staat trouwens nog steeds Av in plaats van Tv .
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Die mogelijkheid heet M.
                        Camera's hebben diverse belichtingsmogelijkheden.
                        Lukt iets niet met de ene , dan moet je een andere gebruiken.

Op forums lees wel eens vragen van beginners , die zich afvragen waarom in de stand AUT er niet van alles ingesteld kan worden.....
                        Voellu waar het in deze kwestie om gaat?
                        Het AUTO-stadium ben ik ondertussen al enkele jaren ontgroeid hoor Telekees.
                        Bij mijn weten was zo'n veiligheidsshift echter niet aanwezig in mijn 350D.
                        Vandaar mijn probleem.

Comment

Working...
                        X