Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op AV, sluitertijd "afdwingen"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• op AV, sluitertijd "afdwingen"

Hoe kan ik voorkomen dat mijn camera op TV toch zelf zijn sluitertijd aanpast.
    Ik ondervind namelijk dat, als ik de sluitertijd instel, en het diafragma staat vol-open, dat de camera dan zelfstandig zijn sluitertijd naar beneden aanpast, om ervoor te zorgen dat ik toch een geslaagde foto krijg.
    Doch, wat voor de camera "geslaagd" lijkt, is daarom nog niet wat ikzelf voor ogen had...
    Is er een mogelijkheid om dit tegen te gaan?
    Last edited by dréten; 30 juli 2010, 18:48.

Re: op AV, sluitertijd "afdwingen"

Probeer eens instelling "M": hier kan je zelf sluitertijd én diafragma instellen. Je foto's zullen wel niet altijd correct belicht zijn of onscherp, maar eens experimenteren kan geen kwaad!

Groeten, Lieven (canon Eos 550D)

Comment

Misschien op M zetten ?
      Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Comment

In de AV-stand kies je de diafragma-opening (meestal om de gewenste scherptediepte te krijgen), en de camera bepaalt dan de sluitertijd om de belichting juist te krijgen.

Maar dat werkt niet altijd perfect, en daarom heb je de belichtingscompensatie om dat op te vangen. Bijvoorbeeld bij concertfotografie krijg je gemakkelijk uitgebrande vlekken omdat de achtergrond donker is, en omdat er een spot op de artiesten staat. In dat geval pas je de belichtingscompensatie aan om de belichting zo te krijgen dat je geen uitgebrande foto's krijgt (dat heb ik gisteren nog gedaan).

Wil je echt zelf de diagragma opening en de sluitertijd kiezen, dan werk je in de manuele stand. Maar als je afwijkt van de waardes die je nodig hebt om de foto juist te belichten, dan wordt die onder of overbelicht.
        Het is dan ook nog mogelijk om de iso aan te passen als de diafragma-opening en sluitertijd echt belangrijk zijn, maar dat werkt alleen maar in beperkte mate.
        Als je dan op de laagste iso-waarde nog overbelichte foto's krijgt dan zal je grijsfilters moeten gebruiken.

Met heel veel licht, en een heel grote diafragma-opening is het ook mogelijk dat de foto overbelicht wordt omdat de kortst mogelijke sluitertijd niet kort genoeg is, zelfs met de laagste iso-waarde.
        In dat geval moet je ook met grijsfilters werken.
        Last edited by Black B@ndit; 30 juli 2010, 09:21.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

De M-stand is me vanzelfsprekend bekend, maar daar het gaat het nu even niet om.
          Gesteld dat ik de sluitertijd zelf wil fixeren in functie van "beweging" in de foto, kan ik dat dan niet op de stand Tv?
          Zit er dan geen mogelijkheid in de camera die ervoor zorgt dat de sluitertijd toch NIET wijzigt, ondanks het feit dat de foto misschien niet "goed" zal zijn?
          Last edited by dréten; 30 juli 2010, 09:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Ik ondervind namelijk dat, als ik de sluitertijd instel, en het diafragma staat vol-open, dat de camera dan zelfstandig zijn sluitertijd naar beneden aanpast,
            In de kop heb je het over Av, hier staat Tv?

Bij Tv kun je het diafragma niet direct instellen(dus ook niet zeggen dat het volopen staat), alleen door de sluitertijd te varieren, kun je het diafragma bedienen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De M-stand is me vanzelfsprekend bekend, maar daar het gaat het nu even niet om.
              Gesteld dat ik de sluitertijd zelf wil fixeren in functie van "beweging" in de foto, kan ik dat dan niet op de stand Tv?
              Zit er dan geen mogelijkheid in de camera die ervoor zorgt dat de sluitertijd toch NIET wijzigt, ondanks het feit dat de foto misschien niet "goed" zal zijn?
              Als je een bepaalde sluitertijd wil, bijvoorbeeld voor panning, dan gebruik je de TV-stand (sluitertijdvoorkeuze), en dan past de camera de diafragma-opening aan.
              In de TV-stand hou je best ook in het oog dat het diafragma niet te ver open of dicht gaat (te ver open geeft soms te weinig scherptediepte, te ver dicht geeft minder scherpe foto's door diffractie), je zal dus de iso moeten aanpassen naargelang de omstandigheden.
              Als je een te korte sluitertijd kiest, dan krijg je onderbelichte foto's omdat het diafragma niet onbeperkt verder open kan. Kies je een te lange sluitertijd, dan krijg je overbelichte foto's.
              Hou dus goed in het oog wat je allemaal instelt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik ondervind namelijk dat, als ik de sluitertijd instel, en het diafragma staat vol-open, dat de camera dan zelfstandig zijn sluitertijd naar beneden aanpast, om ervoor te zorgen dat ik toch een geslaagde foto krijg.
                Doch, wat voor de camera "geslaagd" lijkt, is daarom nog niet wat ikzelf voor ogen had...
                Is er een mogelijkheid om dit tegen te gaan?
                welke lens?

als je een zoomlens hebt die geen vast diafragma over heel het bereik heeft, lijkt me dat heel normaal dat je sluitertijd verandert als je zoomt. Tv en Av blijven automatische standen dus gericht op een correcte belichting. Als jij een stand instelt in Tv en er verandert door zoomen iets aan het diafragma of iets aan het licht, dan gaat die camera je instellingen bijsturen.

Volledige controle => M stand en oefenen in snel (SNEL) instellen. Nikons geven onder de zoeker aan hoe het met je belichting zit in M stand, Ik kan me niet voorstellen dat Canons dat niet doen.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Bedankt allemaal.

Het lijkt er dus op dat het in Tv normaal is dat de camera zelf hier en daar wat bijstuurt, zelfs aan de ingestelde sluitertijd.
                  Nu...misschien moet ik wel het woordje "priority" wat soepeler interpreteren in het vervolg

Bedankt voor jullie geruststellende woorden

Comment

in S-stand (Nikon) bepaal jij de sluitertijd en verandert dit niet !
                    in A-stand (Nikon) bepaal jij diafragmaopening en verandert dit niet !
                    in M-stand (Nikon) bepaal jij allebei en verandert dit niet !
                    in P-stand (Nikon) bepaalt toestel beide

snap dus niet hoe bij jou in S-stand (TV voor Canon) die sluitertijd kan wijzigen

ben je wel zeker dat je in TV-stand staat ?
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht

snap dus niet hoe bij jou in S-stand (TV voor Canon) die sluitertijd kan wijzigen

klopt, mijn post (enkele terug niet)
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Lijkt me een heel bizar probleem...

Als je een DSLR-camera op Tv (of S) zet (sluitersnelheid-prioriteit) dan kan er niks veranderen aan die sluitertijd. (zelfs al leidt dit tot onderbelichte foto's).

Op Av (diafragma-prioriteit) kan het zijn dat bij het inzoomen het diafragma mee aangepast wordt omdat de gevraagde F-waarde niet over het hele zoombereik beschikbaar is.

Spreek je over een volwaardige DSLR? Bij compactjes zou het kunnen dat er een soort van veiligheids-bijsturing op zit, over- of onderbelichting probeert te voorkomen.

Grtz,
                        S.
                        Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht

Nu laat je me weer twijfelen...

Concreet,
                          Ik heb de camera als volgt ingesteld:
                          SIGMA 80-400 (IS afgezet)
                          ISO 400 (vanwege het wat minder helder weer vandaag)
                          Tv: 200
                          geen belichtingscompensatie

Als ik nu wat willekeurig foto's maak in de tuin, ZONDER in of uit te zoomen(staat dus op 80mm), dan verandert de ingestelde tijd constant.
                          Doch als hij verandert, dan is dat altijd langer open (dus nooit een hoger getal dan 200!!) tenzij ik vol in de lucht kijk en het diafragma volledig dicht gaat tot 32, dan gaat de ingestelde sluitertijd wat korter (tot 1/320ste of zo)
                          Als de zon vanachter de wolken verschijnt terwijl ik wat "normale" foto's aan het maken ben, dan gaat het diafragma wat dicht (tot bvb. 10), maar de sluitertijd gaat nooit korter dan 1/200ste.

Ofwel zit er ergens iets in de menu's verscholen waarmee je dit fenomeen kan af- of aanzetten..
                          Last edited by dréten; 30 juli 2010, 11:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quint'n Bekijk bericht
                            Lijkt me een heel bizar probleem...
                            ja hé!

Als je een DSLR-camera op Tv (of S) zet (sluitersnelheid-prioriteit) dan kan er niks veranderen aan die sluitertijd. (zelfs al leidt dit tot onderbelichte foto's).
                            dat dacht ik dus ook!

Op Av (diafragma-prioriteit) kan het zijn dat bij het inzoomen het diafragma mee aangepast wordt omdat de gevraagde F-waarde niet over het hele zoombereik beschikbaar is.
                            inzoomen doe ik dus bewust eens niet.

Spreek je over een volwaardige DSLR? Bij compactjes zou het kunnen dat er een soort van veiligheids-bijsturing op zit, over- of onderbelichting probeert te voorkomen.
                            7D (zie handtekening trouwens)

Comment

ik kan een beveiliging aanzetten in het menu, als je bijv. een tijd kiest die voor ontzettende overbelichte foto's zou zorgen, dan zorgt ie zelf voor een andere belichtingsinstelling. Het heet Veiligheidsshift. Werkt in de modi Tv en Av en bij mijn 50D staat ie bij de persoonlijke voorkeuren.
                              Lijkt me wel nuttig als je hem op AV f2.2 en ISO 1000 hebt staan voor dat een pas getrouwd koppel naar buiten loopt in de kerk en dan ineens sta je in het zonlicht en heb je enkele witte foto's gemaakt

edit : damn net iets te laat mijn post doorgestuurd of heeft net niet iemand het antwoord al gegeven ?
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Working...
                              X