Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting/focus onafh. v. elkaar (10D vs 300D)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• belichting/focus onafh. v. elkaar (10D vs 300D)

Stel je het volgende tafereel voor: in de voorgrond een gitzwart negergezicht (linkerkant van het beeld). Hierop wil ik scherpstellen. In de achtergrond, ettelijke meters verderop bevindt zich een persoon, op wiens gezicht ik de belichtingsmeting wil doen. Focus en belichting wil ik dus onafhankelijk van elkaar (op een verschillende plaats in de foto) bepalen. Daarbij komt nog dat ik wil lichtmeten op een zeer klein deel (spotmeting).
    Hoe pakt men dit aan met een Canon 10D en met een D300? Zijn er wat dit betreft wezenlijke verschillen tussen beide cameras? Welke knopjes moeten aangepast worden en hoeveel tijd neemt het instellen ervan in beslag? Is er een algemeen geldende wijze (onafh. van cameramerk en -type) om dit te doen?
    Danke voor de respons,
    Jan
    mijn fotosite

Bij de 10D moet je op het sterretje duwen terwijl je met je middelste focuspunt op het onderwerp richt waar je het licht wil meten.(hij stelt de sluitertijd en diafragma in), vervolgens druk je half in om e focussen op het punt dat je scherp wil hebben, en dan kan je nog eens kadreren om de composotie te maken. En dan doorduwen.

Bij de D300 weet ik het niet.
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Bij de 300D gebeurt het op identiek dezelfde manier. Sterretje om belichting te locken en vervolgens scherpstellen.
      Mark (300D)

Comment

Nog even opmerken dat lichtmeting en scherpstellen eigenlijk altijd los staan van mekaar als je op de 10D geen "evaluative metering" gebruikt. Persoonlijk gebruik ik die belichtingsmethode nooit, dus ben ik het gewend om beide afzonderlijk te bepalen.

In jouw specifieke geval ga je focussen op het zwarte gezicht en vervolgens herkadreren. Als je bij het herkadreren de centrale cirkel op het gezicht van de persoon in de achtergrond zou richten, hoef je zelfs geen belichtingsvergrendeling te doen, aangezien de lichtmeting wordt bepaald op het frame bij het afdrukken (niet bij het focussen). Met spotmeting zou het natuurlijk eerder toevallig zijn dat de centrale cirkel na herkadreren op de juiste plaatst valt, dus zal je in deze situatie meestal belichtingsvergrendeling gebruiken. Ik wou alleen even illustreren hoe de camera lichtmeting doet.

Doe je toch belichtingsvergrendeling, dan zijn jouw stappen zoals Wunjo al zei: 1. belichting vergrendelen met de centrale spot op het gezicht van de persoon in de achtergrond; 2. scherpstellen met het gekozen focuspunt op het zwarte gezicht links in de voorgrond; 3. herkadreren voor juiste compositie; 4. afdrukken.

Wat de 300D betreft, zal iemand jou even moeten toelichten hoe het precies zit met lichtmeting in deze omstandigheden. Ik dacht dat je de lichtmeting niet zelf kon instellen, maar dat de camera voor jou kiest. Met andere woorden, in dat geval kan je misschien geen spotmeting forceren. Het sterretje voor de belichtingsvergrendeling blijkt in elk geval hetzelfde te zijn.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dit is ook mijn vraag, op welke stand moet mijn 10D dan staan op manuel gaat dit niet???????
          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

Volgens mij kan het ook in omgekeerde volgorde :
            1) scherpstellen op donker gezicht (ontspanknop half blijven indrukken)
            2) middelste punt richten op verste gezicht en sterretje indrukken (nog steeds ontspanknop niet lossen)
            3) herkadreren
            4) ontspanknop verder indrukken

Op die manier kan je de belichtingsmeting vergelijken tussen de eerste (bij het scherpstellen) en de tweede meting (sterretje).
            Dit kan van nut zijn om de contrastverschillen te zien. Als het meer dan 3 stops is (dacht ik ) krijg je problemen met correcte belichting van beide objecten / modellen.
            Originally posted by Wunjo
            Bij de 10D moet je op het sterretje duwen terwijl je met je middelste focuspunt op het onderwerp richt waar je het licht wil meten.(hij stelt de sluitertijd en diafragma in), vervolgens druk je half in om e focussen op het punt dat je scherp wil hebben, en dan kan je nog eens kadreren om de composotie te maken. En dan doorduwen.

www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

Bij zo'n scenes ga ik de camera eerst even op Av mode instellen, en dan met het sterretje (AE lock) via het centrale focuspunt op een 3-tal (een heel donker punt, een heel licht punt, en iets tussen de 2)plaatsen gaan meten hoeveel stops verschil er in je beeld zitten dat je wil maken. Dit gebeurt door de verschillende sluitertijden die de camera berekent te bekijken. En dan kun je gaan kiezen waar je de AE lock gaat doen vooraleer dan scherpstelling en compositie te gaan maken.

Originally posted by Dama
              Volgens mij kan het ook in omgekeerde volgorde :
              1) scherpstellen op donker gezicht (ontspanknop half blijven indrukken)
              2) middelste punt richten op verste gezicht en sterretje indrukken (nog steeds ontspanknop niet lossen)
              3) herkadreren
              4) ontspanknop verder indrukken

Op die manier kan je de belichtingsmeting vergelijken tussen de eerste (bij het scherpstellen) en de tweede meting (sterretje).
              Dit kan van nut zijn om de contrastverschillen te zien. Als het meer dan 3 stops is (dacht ik ) krijg je problemen met correcte belichting van beide objecten / modellen.
              Originally posted by Wunjo

Albums : http://fotografiepeterderycke.be
              Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

Comment

Working...
              X