Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

continuopname Nikon D3000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• continuopname Nikon D3000

Hoi ,

Ben hier nieuw op dit forum , en heb al metéén een eerste vraag

Heb een Nikon D3000 toestel met Nikkor Lens ( AF-S DX 18-105mm F/3.5-5.6G ED VR )

het probleem is , dat wanneer ik continu opnames wil maken ( actie beelden ) de camera stopt bij 5 foto's . druk ik paar sec later opnieuw maakt hij er maar een 2 - 3 tal meer .
    wacht ik langer.. sec of 5-10 , dan maakt hij er opnieuw 5 achterelkaar .
    nu dacht ik dat je bij continuopnames wel meer dan 5 foto's na elkaar kon maken .

de geheugenkaart in dit toestel is een sandisk ultra 15MB/sec sdhc klasse 4 .

zit het probleem bij de geheugenkaart ?
    of toch bij de instelling van het toestel ?

ben een leek op gebied van foto toestellen , beginner zeg maar.

hopelijk kan iemand me hier wat meer duidelijkheid brengen voor mijn probleem.

groetjes
    2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Re: continuopname Nikon D3000

Beste,

heb dit probleem ook gehad met krek zelfde toestel. Je zou eens moeten kijken of je D-lighting aanstaat, dat was bij mij het geval. Hierdoor stopte hij al na enkele foto's om de deze eerst te 'bewerken' alvorens je kan verder gaan.
    Bij het uitzetten van de d-lighting was dit probleem weg.

Laat maar iets weten of het werkt of niet.

Groeten

Comment

Of is dit normaal. Ik meen dat een D3000 maar een 5-6 tal foto's kan schieten wanneer deze de opname RAW maakt. Maximaal kan hij maar 3 fps. Wanneer de foto's in JPEG worden genomen moet er geen "beperking" zijn. Ik zou controleren ofdat RAW aan staat?
      Jacques Bakker
      www.fotohandig.be

Comment

is normaal, buffer zit vol!

volgens nikon:

Continu-opnamen van 3 bps stellen u in staat om actiemomenten met snelle bewegingen met een snelheid van 3 beelden per seconde vast te leggen.
        dus 't is normaal.

het kan zijn dat je meer foto's kan halen ook, maar dan ga je moeten kiezen!
        foto' op formaat of kleine!
        RAW zal zeker maar 3-5 bps halen
        op jpeg klein zal je er wel meer kunnen halen maar dan zijn de foto's er ook nen hoop mp minder

maar je "probleem" is normaal.
        nikon stuff

Comment

bedankt voor de reactie's .

inderdaad , als de D-lighting aanstaat of uitstaat maakt verschil .
          aan , stopt hij bij 5 foto's , uit bij 10 foto's .

wanneer de D-lighting uitstaat en het beeld formaat van groot naar middel aanpas , blijft hij foto's nemen zonder stoppen .

wanneer ik D-lighting uitzet , beeldformaat op groot laat staan, maar de beeldkwaliteit van jpeg fijn , naar jpeg normaal instel , blijft het toestel ook continu foto's maken .

aangezien ik niet van plan ben om foto's af te drukken , is het misschien best om beeldkwaliteit jpeg fijn te kiezen en het beeldformaat middel ?

hou ik op deze mannier de beste kwaliteit mogelijk voor mijn geval ( continu foto's kunnen maken wanneer nodig ) , of toch jpeg normaal kiezen en beeldformaat groot ?

oja , toestel heeft niet op raw ingesteld geweest , gewoon op jpeg fijn .

ergens wel beetje jammer, want met de D-lighting aan zijn de foto's over het algemeen precies toch wat mooier ... meer detail . heb wel nog niet uitgebreid getest !

Comment

hallo,

D- lighting kan je ook achteraf met software (lightroom , PSE , e.a.) toepassen.
            Als je niet of toch zeker niet groot gaat afdrukken kan je zeker op medium formaat en
            JPEG-Fine trekken. Voor je computer of een 10x15 is dat zeker groot genoeg.
            Een snellere geheugenkaart kan ook helpen, dat hangt van het toestel af, omdat de data dan sneller kan weggeschreven wordt en de buffer dus sneller leeg is.
            Of dat voor de D3000 zo is weet ik niet. Op mijn D300 zag ik zeker verschil tussen de ultra2 en extreme 3.

mvg Jozef
            D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
              D- lighting kan je ook achteraf met software (lightroom , PSE , e.a.) toepassen.
              D-lightng kan je inderdaad later toepassen, maar de camera bschik over 'active D-lighting' en dat kun je niet later toepassen, want ook de belichting wordt beïnvloed.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

is inderdaad active D-lighting .

wat er gemist word aan ' kwaliteit ' door D-lighting uit te schakelen kan ik wel eens met iPhoto proberen iets te verbeteren ... maar dat moet nog allemaal geleerd worden hee .

foto's worden enkel bekeken op het 27 " scherm van de mac of op het 42 " scherm van de
                tv .
                indien een snellere geheugenkaart een oplossing zou zijn, zal er snel ééntje gehaald worden .

kan in ieder geval nu toch al continu blijven foto's nemen. dat hoef echt geen 5 - 6 sec aan één stuk te zijn , maar soms is 1 - 1.5 sec maximum continu en dan gedaan, net te weinig.

Comment

Kan je in het retoucheermenu van uw D3000 uw fotos achteraf niet bijwerken met D-lighting?

mvg Yves.
                  What you see is what you get

Comment

Working...
                  X