Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hs10,fz28,d90 of d300s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hs10,fz28,d90 of d300s

Hi,

Ik ben eigenlijk een amateur in fotografie.
    Ik heb zoals hierboven geschreven heb met hs10 een fz28 en nog een paar ander kleine toestellen gewerkt en ik zou graag naar en dslr camera willen over gaan.
    Ik weet wel wat over wb, diafragma, snelheid en dergelijk maar ik vind dat eigenlijk een foto (niet voor beroepsdoeleinde) in de vorm van een point en shoot mode zou moeten kunnen gebeuren.
    Nu ik heb recentelijk ook met een d300s en paar foto's genomen en heb snel gemerkt dat je rekening moet houden met een hoop instellingen en eingeljk gaat het plezier van foto's nemen snel weg (bij mij toch)
    Nu na het lezen in dit forum worden mijn vragen maar meer in aantal. Dus wat ik graag zou willen vragen is welk toestel zou kunnen kopen die eigenlijk de snelheid van een dslr camera heeft (actie toestanden kunnen fotograferen) maar ook het gebruiksgemak heeft van een point en shoot toestel.
    Ik dacht aan d90 maar misschien weten jullie iets meer.
    Graag en beetle hulp.
    Mvgr
    Henri

Re: hs10,fz28,d90 of d300s

Als je niet van al die instellingen houdt en al zeker als het plezier dan snel weg gaat, koop je beter geen DSLR...

Het is juist het principe van een reflexcamera om veel meer dingen zelf in de hand te hebben door middel van de instellingen.
    Het zou trouwens zonde zijn zoveel geld uit te geven aan zo'n camera, om nog maar te zwijgen van de lenzen, als je er enkel 'point and shoot' mee wilt doen.
    Last edited by Maximie; 23 juli 2010, 23:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maximie Bekijk bericht
      Als je niet van al die instellingen houdt en al zeker als het plezier dan snel weg gaat, koop je beter geen DSLR...

Het is juist het principe van een reflexcamera om veel meer dingen zelf in de hand te hebben door middel van de instellingen.
      Het zou trouwens zonde zijn zoveel geld uit te geven aan zo'n camera, om nog maar te zwijgen van de lenzen, als je er enkel 'point and shoot' mee wilt doen.
      volledig mee akkoord
      nikon stuff

Comment

mss kan dit je wat helpen

Comment

hoi,

je hebt spijtig genoeg twee zeer tegenstrijdige eisen;
          gebruiksgemak van een point en shoot en snelheid.
          Om een Dslr zoals een D300s goed te benutten moet je idd wat gaan leren en instellen (voor de liefhebbers zoals ik is dat ten dele de fun) alhoewel de instapreflexen (D40/D3000)meer point en shoot gericht zijn dan de gevorderde toestellen en via voorinstellingen voor bijv. sport of portret ook vrij snel goede resultaten geven.
          Maar die instapreflexen hebben dan weer niet die snelheid dat je wenst, 2.5a3 bps is gebruikelijk en dat is niet zo snel..
          Maar ze hebben al geen shutterlag en dat is ook prettig.
          Compacts of bridgecamera's zijn altijd trager ,zeker als ze tussen foto's moeten scherpstellen en hebben wel shutterlag
          Met die camera's wordt sport dus een beetje gokken en ook wat geluk hebben.
          De D90 heeft ook nog presets dus op "auto" kan je die ook nog goed gebruiken, denk er echter aan dat je één of meerdere goede lenzen nodig hebt voor sport dus goedkoop is het niet.
          Je ziet ,het is niet gemakkelijk, maar eigenlijk is fotografie dat ook niet....

grtjs Jozef
          D800 en een goed glasservies

Comment

Ik ben ook van bewust over het feit dat er dus veel kan aangepast worden met een dslr camera zoals diepte, snelheid, belichting, groothoek lenzen, macrolenzen en nog een hoop andere zaken, maar naar mijn bescheiden mening moet ook mogelijk kunnen zijn wanneer je, jou toestel bij hebt direct ook en foto te kunnen nemen in al da niet vooringestelde modus, (auto modus) en dus zonder dat je een heel reeks stappen te ondernemen. Bv aan mijn vrouw dit te geven en vragen neem nu een foto van dit of dat (ik wil niet zeggen dat vrouwen geen foto’s kunnen nemen , maar eerder gebruiksvriendelijk maar tevens de mogelijkheid hebben om daar toch aan te sleutelen.
            Of is dit te veel gevraagd ?

Comment

Oeps ik was iets te snel.
              Mag ik dan vanuit gaan dat bv met een d90 en dan bv 2 lenzen 18-105 en bv en 70-300 een mixed hebt die natuurlijk niet de professioneel kan benaderen maar toch als beginner mee kunt beginnen en dan eventueel later kunt over gaan naar de wat duurdere/betere modellen.

Grt
              Henri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parianos Bekijk bericht
                Oeps ik was iets te snel.
                Mag ik dan vanuit gaan dat bv met een d90 en dan bv 2 lenzen 18-105 en bv en 70-300 een mixed hebt die natuurlijk niet de professioneel kan benaderen maar toch als beginner mee kunt beginnen en dan eventueel later kunt over gaan naar de wat duurdere/betere modellen.

Grt
                Henri
                De D90 wordt beschouwd als een semi-professioneel toestel.
                Als de mogelijkheid tot veel instellingen echt niets voor jou is, dan neem je beter een instapmodel. Dit zijn ook goede camera's, maar soms met een pak minder instellingen...
                Instapmodellen zoals Nikon D3000 en D5000 of Canon 1000D en 450D zouden, denk ik, perfect voor jou zijn.
                Als je na veel proberen en oefenen met die toestellen toch bent beginnen houden van hun 'beperkte' mogelijkheden tot instellen, kan je altijd nog overschakelen op een duurder model en zijn je lenzen niet verloren.

Comment

Ik vind de D90 die ik zelf heb helemaal niks moeilijk qua instellingen...de menu is zo overzichtig dat zelf een leek er direct zijn weg in vind..

Grtz Dirk
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Beste Leden,

Bij deze mijn dank voor jullie reacties.
                    Dus na het lezen van Julie antwoorden ben ik uiteindelijk tot besluit gekomen om en d90 aan te kopen.

Ik ben wat foto’s gaan nemen zowel met mijn hs10 als ook met een d90 in mijn handen met de standaard lens van Nikon 18-200.
                    Mijn ervaring althans (beperkt)
                    Mits een beetje instellen kun je relatief gemakkelijk een point en shoot foto’s nemen. Heeft de neiging om naar overbelichting te gaan maar dit kan gemakkelijk gecompenseerd worden maar al bij al een gemakkelijk toestel om te beginnen (voor mij toch)

Grtjes
                    Henri

Comment

Proficiat met je aankoop veel fotoplezier en het is echt een toptoestel!!

succes

Grtz Dirk
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parianos Bekijk bericht
                        Beste Leden,

Bij deze mijn dank voor jullie reacties.
                        Dus na het lezen van Julie antwoorden ben ik uiteindelijk tot besluit gekomen om en d90 aan te kopen.

Ik ben wat foto’s gaan nemen zowel met mijn hs10 als ook met een d90 in mijn handen met de standaard lens van Nikon 18-200.
                        Mijn ervaring althans (beperkt)
                        Mits een beetje instellen kun je relatief gemakkelijk een point en shoot foto’s nemen. Heeft de neiging om naar overbelichting te gaan maar dit kan gemakkelijk gecompenseerd worden maar al bij al een gemakkelijk toestel om te beginnen (voor mij toch)

Grtjes
                        Henri
                        En wat is er dan 'beperkt' aan die Nikon D90 en/of de 18-200mm lens?
                        Ik snap trouwens nog steeds niet waarom je zo'n toestel koopt om gewoon point and shoot mee te doen...
                        Van 'een neiging tot overbelichting' bij de D90 heb ik toch ook nog nooit gehoord, ligt dit niet eerder aan u?

Comment

Beste,

Beperkt bedoel ik dat ik maar een korte tijd heb mogen testen.
                          Dus niet lang genoeg.
                          Wat ik met point en shoot bedoel, Als je een foto wilt nemen, moet kunnen zonder dat je eerst met een lichtmeter in Uw hand moet lopen om uw onderwerp onder de juiste belichting te kunnen plaatsen met de juiste iso, diafragma opening, snelheid etc.
                          Je bent ergens je wilt even een foto nemen en dat moet op een gemakkelijk manier kunnen, nu op de d90 heb je bepaalde preselecties dat je zelf kunt instellen en eigenlijk maakt het geheel iets eenvoudiger om te gebruiken.
                          Nu wat over belichting bedoel, ik heb zo een even met tegenlicht foto’s genomen alsook binnen een shopping center om zo extreme situaties(Lage verlichting en dus een hoger iso om naar ruis te kunnen zien (tot Max 800 iso gegaan) te kunnen testen, nu met de tegenlicht is de saturatie van de foto’s te hoog (overbelichting) dus compenseren.
                          Ik heb ook zo naar boven foto’s genomen (Kathedraal in Antwerpen) met veel de blauwe hemel als achtergrond en dus de top niet echt in het midden om de lichtmeting na te gaan.
                          Al bij al vond ik dat deze camera in de beperkte duur van test a)Foto’s (kleur saturatie en warmte) goed, b) menu sturing gemakkelijk en logisch, c)snelle reactie, AF snel en accuraat, zowel in lage lichtsterkte, als op extreem hoog.

Grtjes
                          Henri

Comment

Working...
                          X