Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90vVervanging op komst...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D90vVervanging op komst...

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
    Klopt zoals gewoonlijk, Frank . Deze sensor komt in de nieuwe A580 en de A55...en zou blijkbaar vrij goed tot zeer goed presteren .

De D400 zou iets gelijkaardigs (16 MP) qua sensor krijgen, net zoals de toekomstige A700-opvolger (als die er überhaupt al komt, that is ).
    Er is blijkbaar meer aan de hand. In het andere topic werd al opgemerkt dat afmetingen en pixel count van de D3100 sensor verschillend waren dan die van de Sony NEX-5. Het is dus zeer waarschijnlijk dat Nikon effectief zijn eigen weg ingeslagen is qua sensoren. De geruchten in dit topic zouden dus wel eens kunnen kloppen.

Comment

Dat heb ik ook gelezen en ik dacht toen net hetzelfde. Ik zou het spijtig vinden als die samenwerking stopgezet wordt , want er komen toch goede producten uit en het heeft voordelen voor beide partijen.

Ja, een D3X/A900 is niet zo goed op hoge ISO als een D3S - maar 't is dan ook een sensor van twee keer zoveel megapixel en hij is ondertussen twee jaar oud. De resultaten op lagere ISO (800 of lager zou ik zeggen) zijn echter wel super vind ik . Tegenwoordig zijn de nieuwe Exmor CMOS-sensoren (APS-C) wel goed op hogere ISO (voor APS-C, bedoel ik), dus neem ik aan dat betere ISO-prestaties voor een gelijkaardige sensor niet zo heel lang op zich zouden mogen laten wachten (allez, dat hoop ik toch ).

Zoals een gebruiker op een ander forum het uitdrukte: "the D3X is simply a fair-weather camera...".
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Dat heb ik ook gelezen en ik dacht toen net hetzelfde. Ik zou het spijtig vinden als die samenwerking stopgezet wordt , want er komen toch goede producten uit en het heeft voordelen voor beide partijen.

Ja, een D3X/A900 is niet zo goed op hoge ISO als een D3S - maar 't is dan ook een sensor van twee keer zoveel megapixel en hij is ondertussen twee jaar oud. De resultaten op lagere ISO (800 of lager zou ik zeggen) zijn echter wel super vind ik . Tegenwoordig zijn de nieuwe Exmor CMOS-sensoren (APS-C) wel goed op hogere ISO (voor APS-C, bedoel ik), dus neem ik aan dat betere ISO-prestaties voor een gelijkaardige sensor niet zo heel lang op zich zouden mogen laten wachten (allez, dat hoop ik toch ).

Zoals een gebruiker op een ander forum het uitdrukte: "the D3X is simply a fair-weather camera...".
        tot op 1600 ISO levert de a900 mooier resultaat dan de d3, op 3200 ISO zullen de verschillen minimaal zijn, daarboven wint de d3, nooit 6400 ISO gebruikt met a900.
        je moet niet per pixel gaan vergelijken maar bvb 60x40cm prints naast elkaar leggen en
        daarbij een goede RAW-converter gebruiken en de belichting onder controle houden.

gebruik nogal eens met opzet 1600 ISO met de a900 omwille van de zeer mooie filmachtige resultaten welke je op grote prints krijgt als je op 1600 ISO werkt, door het hoog aantal mp wordt het verlies aan detail sterk gecompenseerd.

d3s is een nieuwe generatie , zo komt er waarschijnlijk ook een nieuwe generatie high-mp FF toestellen.
        hoe meer megapixels hoe beter de ISO prestatie tot op een bepaalde hoogte. Voor nieuwe high mp toestellen zal die grens waarschijnlijk rond de 6400 ISO liggen in vgl met de d3s. Gebruikte microlenzen en filters (AA-filter) spelen ook een zeer belangrijke rol.

best is dat ze hun eigen sensor gebruiken, je mag zeker zijn dat er in het verleden afspraken waren tussen Sony en Nikon ivm met lanceren van toestellen, dat is normaal en dat zal wel zo blijven, maar sony zal nu in een meer comfortabele positie zitten op dat punt. Beeldkwaliteit van de toestellen lag heel dicht bij elkaar, dat zal nu waarschijnlijk veranderen, en ze zullen allen 2 tot het uiterste gaan.
        De consument zal daar waarschijnlijk beter van worden, dewelke, dat weet ik nog niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          tot op 1600 ISO levert de a900 mooier resultaat dan de d3, op 3200 ISO zullen de verschillen minimaal zijn, daarboven wint de d3, nooit 6400 ISO gebruikt met a900.
          je moet niet per pixel gaan vergelijken maar bvb 60x40cm prints naast elkaar leggen en
          daarbij een goede RAW-converter gebruiken en de belichting onder controle houden.

gebruik nogal eens met opzet 1600 ISO met de a900 omwille van de zeer mooie filmachtige resultaten welke je op grote prints krijgt als je op 1600 ISO werkt, door het hoog aantal mp wordt het verlies aan detail sterk gecompenseerd.

d3s is een nieuwe generatie , zo komt er waarschijnlijk ook een nieuwe generatie high-mp FF toestellen.
          hoe meer megapixels hoe beter de ISO prestatie tot op een bepaalde hoogte. Voor nieuwe high mp toestellen zal die grens waarschijnlijk rond de 6400 ISO liggen in vgl met de d3s. Gebruikte microlenzen en filters (AA-filter) spelen ook een zeer belangrijke rol.

best is dat ze hun eigen sensor gebruiken, je mag zeker zijn dat er in het verleden afspraken waren tussen Sony en Nikon ivm met lanceren van toestellen, dat is normaal en dat zal wel zo blijven, maar sony zal nu in een meer comfortabele positie zitten op dat punt. Beeldkwaliteit van de toestellen lag heel dicht bij elkaar, dat zal nu waarschijnlijk veranderen, en ze zullen allen 2 tot het uiterste gaan.
          De consument zal daar waarschijnlijk beter van worden, dewelke, dat weet ik nog niet.
          Blijkbaar zijn ze bij Nikon ambitieus. Wie weet wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij de japanners. Uit de mond van een Nikon bozo (bron NR):

“We have a longstanding relationship with Sony. If the sensors for Nikon D3s, D3 and D700 are designed by Nikon, Nikon D3x and those of the small APS-C sensors are from Sony. We want to use our own sensors in SLRs most popular [small sensor APS-C, Ed], as the performance of our sensors are better. However, it will take some time as it takes to achieve economies of scale.”

Ergens was ook te horen dat het publiekelijk bekendmaken van de Sony's ambities (20% marktaandeel) een tijd terug bij de Nikon top in het verkeerde keelgat is geschoten.

Wordt zeker vervolgd...

Comment

ik heb dat interview een paar maand terug ook gelezen frank, daarom vraag ik me af met wat hogan eigenlijk bezig is, moest hij toch weten.
            heb de indruk dat er een paar malafiete bronnen hogan aan het misbruiken zijn voor de een of andere duistere reden.

-dag van lancering schrijft hij dat de d3100 nex sensor heeft (eerlijkheidshalve dacht dat zelf ook om dat eerdere geruchten spraken van AVCHD) maar had vlug door na de spec's van de d3100 te lezen dat dit geen sony sensor was.
            -dag nadien verteld hogan dat het een vereenvoudigde versie van de NEX sensor is geproduceerd bij sony.
            -nu schrijft hij na dat ander, waarschijnlijk beter geïnformeerde personen, aantonen dat het geen traditionele sony sensor is, dat het nikon fabricaat is.

Nikon heeft productielijnen bij sony, nikon zal daar waarschijnlijk een van gebruiken onder volledig eigen beheer en volgens eigen ontwerp. Niemand van buitenstaanders weet daar precies het fijne van, Nikon doet altijd geheimzinnig over de afkomst van zijn sensors.
            Zien wat het resultaat is, zal waarschijnlijk niet slecht zijn.

op dat punt is sony meer open, vertelt meestal een half tot een jaar bij voorhand welke nieuwe toestellen (geen upgrades) er komen, dit zonder details uiteraard, en hebben tot nog toe altijd hun woord gehouden. Dit zou betekenen buiten de 24 aug aankondigen nog een opvolger van de a700 en nog een nieuw FF-toestel ergens eind dit of begin volgend jaar. NEX-7 hangt af van de NEX5 verkoop maar dat ziet er zeer goed uit.

Het is allesinds 3 jaar geleden (d300 a700 en d3) dat er blijkbaar zulk een grote golf aan vernieuwing op ons afkwam.

Comment

ik heb dat interview een paar maand terug ook gelezen frank, daarom vraag ik me af met wat hogan eigenlijk bezig is, moest hij toch weten.
              heb de indruk dat er een paar malafiete bronnen hogan aan het misbruiken zijn voor de een of andere duistere reden.

-dag van lancering schrijft hij dat de d3100 nex sensor heeft (eerlijkheidshalve dacht dat zelf ook om dat eerdere geruchten spraken van AVCHD) maar had vlug door na de spec's van de d3100 te lezen dat dit geen sony sensor was.
              -dag nadien verteld hogan dat het een vereenvoudigde versie van de NEX sensor is geproduceerd bij sony.
              -nu schrijft hij na dat ander, waarschijnlijk beter geïnformeerde personen, aantonen dat het geen traditionele sony sensor is, dat het nikon fabricaat is.

Nikon heeft productielijnen bij sony, nikon zal daar waarschijnlijk een van gebruiken onder volledig eigen beheer en volgens eigen ontwerp. Niemand van buitenstaanders weet daar precies het fijne van, Nikon doet altijd geheimzinnig over de afkomst van zijn sensors.
              Zien wat het resultaat is, zal waarschijnlijk niet slecht zijn.

op dat punt is sony meer open, vertelt meestal een half tot een jaar bij voorhand welke nieuwe toestellen (geen upgrades) er komen, dit zonder details uiteraard, en hebben tot nog toe altijd hun woord gehouden. Dit zou betekenen buiten de 24 aug aankondigen nog een opvolger van de a700 en nog een nieuw FF-toestel ergens eind dit of begin volgend jaar. NEX-7 hangt af van de NEX5 verkoop maar dat ziet er zeer goed uit.

Het is allesinds 3 jaar geleden (d300 a700 en d3) dat er blijkbaar zulk een grote golf aan vernieuwing op ons afkwam.
              Thom weet vanzelfsprekend niet alles. Zeker als blijkt dat Nikon zijn sensors nu zelf volledig in beheer heeft, zal er nog minder informatie gelekt worden dan voordien Een degelijke Nikon roadmap zou dus absoluut welkom zijn. In dat opzicht is Sony inderdaad opener.

Thom heeft wel een bijzonder heldere visie om alle gebeurtenissen rond Nikon aan mekaar te knopen:

The Puzzle
              August 21 (commentary)--The puzzle with Nikon recently has been "where is it?" As in "where are the lenses?", where is the inventory?", "where are the new cameras?", "where is the video?".

Some of the pieces are coming into place now, particularly on those last two questions. Some cameras weren't here quite when expected because Nikon has apparently moved to producing their own sensors. The video wasn't quite all there because Nikon hadn't yet moved to producing their own sensors. The year-long gap between the D3000/D300s and D3100 was the longest DX body announcement gap we've had since Nikon started iterating faster with the D70s back in 2005. And I suspect that the gap was as long as it was because of the shift in sensor use.

That the D90 replacement is due next month and now likely to also have a new sensor in it would tend to signal to me that Nikon thinks that they've "made the transition." At this point, Nikon appears to have two sensors in production (D3s and D3100) and possibly a third is now entering production (D90 replacement). In the coming year one would expect a D700 replacement and a D4 sensor to also get added to the mix. If the D5000 and D300s get updated, they're likely to use one of the first two DX sensors that exist at the time (e.g. the D90 replacement sensor). So by the end of 2011 we can imagine all Nikon DSLRs using Nikon sensors, and there being either four or five such sensors in production. If I'm right about this, that represents an aggressive move by Nikon.

Taking this further, an eventual D4x could be somewhere around 38mp using Nikon's smallest sensel design, a figure that starts to exceed what most lenses can resolve.

Still, those of you who have read the full series of articles I've been writing about sensor possibilities in the past months know that there's one really perplexing puzzle piece: the D3s sensor. Nothing Nikon is currently working is likely to achieve the same levels of low-light performance that the D3s does. As I wrote earlier, if Nikon could product such a sensor with more pixels, it would indicate another D3 level breakthrough when none is expected. No photographer I know of wants the D3s sensor to die off. We all want it available in a future body as well as the current one. But that's the puzzle piece I can't figure out. Other than possibly making a D700s, there's no clear scenario I can see that would have the D3s sensor live past the D4 introduction. So our puzzle is not yet solved.

Meanwhile, the D3100 also introduced Expeed 2, and not a lot of people have been asking questions about that. My guess? The 2 in Expeed 2 is mostly centered around H.264 compression and other video needs. The question is how far Nikon took that. The 1080P/24 in the D3100 isn't enough for the pro ranks. Hopefully they've thought this through and are prepared to go at least as far as 1080P/60 plus 4.2.2 color with EXPEED 2. But one would really hope that a D4 would be 2k or 4k video, which would require even more from that EXPEED chip.

The puzzle is still missing pieces, obviously, but it's clear now that Nikon is pushing further into controlling the core of their imaging engine. Good for them. And so far, good for us users, too. Just don't let that great D3s sensor die off, Nikon.

Comment

enkel maar een doordenkertje, wat denk je dat het best zou verkocht hebben moest zoals velen eigenlijk verwacht hadden nikon 2 jaar terug een d700x met een d3x sensor op de markt gebracht hebben ongeveer in dezelfde prijsklasse als de d700, de d700 of de d700x ?

Comment

enkel maar een doordenkertje, wat denk je dat het best zou verkocht hebben moest zoals velen eigenlijk verwacht hadden nikon 2 jaar terug een d700x met een d3x sensor op de markt gebracht hebben ongeveer in dezelfde prijsklasse als de d700, de d700 of de d700x ?
                  Ik denk dat het eigenlijk een status quo tussen de twee zou geworden zijn. Ikzelf zou momenteel het meest plezier aan de D3s sensor in een D700 body beleven, maar dat neemt niet weg dat 24mp meermaals leuk kan zijn naar heel grote prints toe.

Comment

wel ik weet niet precies hoe die verhouding zou zijn waarschijnlijk heb jij daar een betere kijk op dan ik.

zal nu trachten het systeem van marketing uit te leggen

nikon wist al 2 jaar terug dat een groot deel van hun gebruikers (in deze categorie) op een betaalbaar 20mp+ toestel aan het wachten waren.
                    Ze wisten ook zeer goed dat er op korte termijn en zelfs op lange termijn zo geen toestel zou komen, als ze dat publiek zouden maken wisten ze dat er verschillende zouden overstappen naar de concurrentie.
                    Nu in zo een geval zou een gerucht dat er een betaalbare FF ,namelijk d700x, (later heeft het nog andere benamingen gekregen) de ideale oplossing zou zijn om klanten te behouden. Als je dit gerucht dan daarna nog eens regelmatig laat herhalen, maar telkens een beetje sterker maakt wordt het nog geloofwaardiger en denkt iedereen, nu komt het. Het enigste dat je daar nog voor nodig hebt is iemand die een beetje geloofwaardig overkomt om het gerucht te verspreiden.

Na bijna 2 jaar moeten ze kleur bekennen en moet er een ander gerucht de wereld ingestuurd worden,dat misschien geen gerucht is maar best als gerucht verspreid wordt, we hebben geen sensor fabrikant meer voor 20mp+, en gedomme toch, en dat juist nu dat we het toestel op de markt willen gaan brengen zekers. Moeten we dat toch weer uitstellen.

merendeel van de geruchten worden gestart vanuit marketing, die hebben daar hun pionnen voor, die dan als goed ingelichte bron bestempeld worden door de personen die geruchten verder moeten verspreiden.
                    zo werkt dat min of meer, niet enkel bij Nikon maar bij elke producent, achter elk gerucht zit een bedoeling die niet altijd duidelijk is.

En als gebruiker of zelfs verkondiger is dat allemaal niet vlug te doorzien.

Verhaaltje is uiteraard verzonnen, maar zou ook best kunnen waar zijn, dat laat ik in het midden, maar dat er op gelijkaardige wijze gehandeld wordt daar mag je zeker van zijn.
                    Last edited by puerte; 22 augustus 2010, 20:24.

Comment

merendeel van de geruchten worden gestart vanuit marketing, die hebben daar hun pionnen
                      Klopt als een bus. Zelfs op fora durven die mannen geruchten verspreiden om merken op te hemelen
                      en andere merken compleet af te kraken zonder ze ooit gebruikt te hebben.
                      Gelukkig zitten er hier zo geen; het zou anders nogal discussies geven hè
                      Have fun!
                      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Ik denk dat het meeste wel klopt hoor, hier wat ik al heb gehoord en geloof:

-16mp
                        -Full hd-video met autofocus, zeker nu het al in de D3100 steekt
                        -Iso 200-12800 Dus NIET dezelfde als de D700, das ook heel logisch want dat is een FX camera
                        -Dubbele cardslot, waarschijnlijk 2 SD
                        -100% viewfinder, die van de D300s

Wat ik niet geloof:

-8fps, ok het gaan er misschien meer zijn als nu maar 8 gaan ze nooit doen want dan is de reden om een D300s te kopen weg.
                        -Zelfde met aluminium body, ze moeten toch nog een reden hebben om hun D300s te verkopen

Comment

Volgens Nikonrumors gaat de naam D7000 worden. Ergens wel logisch:
                          Dxxxx -> Consumer
                          Dxxx -> Semi-Pro
                          Dx -> Pro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                            -Zelfde met aluminium body, ze moeten toch nog een reden hebben om hun D300s te verkopen
                            Ik ben niet zo zeker dat de reden van bestaan van de D300 van technische aard is.

Er is ook een gekende marketingstrategie, om de minder goed geinformeerde klant naar een product te leiden:

D3000 -hmmm ik wil niet het basis model kopen
                            D300 - dat vind ik nu toch echt te duur
                            D5000 of D90 ja, dat ziet er beter uit.

Door een D300 te maken, geef je de klant een referentie ("verankering") om een beslissing te nemen (bv. D90); terwijl die anders misschien nog wel eens ging rondkijken (en iets anders kopen of zo)

Comment

en iemand die gewoon een goedkope spiegelreflex wil zal de D3000 kopen zo is het bij mij begonnen

Comment

Working...
                              X